صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

رتبه اول کردستان در تخصیص اعتبارات سفرهای استانی هیأت دولت

افتتاح 12 کلان پروژه در دومین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان

یک سال و سه ماه پس از اولین سفر استانی رئیس جمهور به کردستان، مردم غیور کرد به تکاپوی دیگری افتاده و خود را برای میزبانی دوباره از آیت‌الله رئیسی و هیأت همراهش آماده می‌کنند. قرار است آخر هفته جاری (پنجشنبه و جمعه)، بخشی از ثمرات به بارنشسته از اولین سفر رئیس جمهور به استان، شامل ۱۸۰ مصوبه با اعتبار 15 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری برسد. مصوباتی که یک به یک عملیاتی شده و حالا نام استان کردستان را از نظر سرانه تخصیص اعتبارات سفرهای استانی در رتبه اول قرار داده است. آنگونه که «اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان به «ایران» می‌گوید: «در سفر پیش روی رئیس جمهور و هیأت دولت به کردستان، ۱۲ کلان پروژه از جمله (راه‌آهن همدان- سنندج، فرودگاه سقز، سد سیازاخ، سد چراغ ویس، سد امیر آباد و رمشت و...) به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهد رسید.»

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

طبق گفته استاندار کردستان به «ایران»، «دیگر پروژه‌های قابل افتتاح در سفر دوم رئیس جمهور به استان شامل ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فالاب شهر سنندج، احداث پست 20/63 کیلوولت GIS شهر سنندج، تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره و 72 روستای مجتمع اوباتو، آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس، جاده دیواندره- بیجار به طول 21 کیلومتر، شهرک صنعتی سنندج (4)، ایستگاه پمپاژ بویین و خط 5/22 کیلومتر و مخازن، سالن ورزشی1200 نفره بانه (4100 متر مربع فضای ورزشی)، احداث 190 کیلومتر راه روستایی، تکمیل تقاطع غیرهمسطح مریوان در کریدور شمال غرب، افتتاح 5800 واحد مسکن نهضت ملی (ملی، روستایی، خود مالکی، فر سوده و...)، تعویض سیم‌های مسی به کابل خودنگهدار (شرکت توزیع برق) است.»
اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور
وی ا فتتاح راه آهن همدان- سنندج (با ارزش فعلی 16 هزار میلیارد تومان) را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان معرفی کرده و می‌گوید: «این خط ریلی در گام اول تا سنندج و در گام دوم نیز تا مرز باشماق ادامه خواهد یافت». مسیر ریلی همدان- سنندج (۱۵۱ کیلومتر) با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر، از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز شده و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد؛ رؤیایی 17 ساله که در سفر دوم رئیس جمهور به کردستان به ایستگاه پایانی رسیده و سوت اولین قطار را در کردستان به صدا در خواهد آورد.
طبق گفته استاندار کردستان، «در سفر دوم رئیس جمهور و هیأت همراهش به کردستان، اعتبارات تکمیلی برای پروژه‌های مصوب دور اول سفر ریاست جمهوری اختصاص یافته و تعدادی مصوبات جدید نیز ابلاغ خواهد شد. همچنین همزمان با عقد قرارداد سرمایه‌گذاری با مجموعه‌های خصوصی و دولتی کشور و تحقق آن، شاهد جهشی بزرگ در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان خواهیم بود».

مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به کردستان
«اکبر محمدی» رئیس سازمان برنامه وبودجه کردستان، نیز مصوبات دور دوم سفر آیت‌الله رئیسی به استان را حدود ۱۲۰ مصوبه با اعتباری برابر ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان دانسته و به «ایران» می‌گوید: «رویکرد این است که اعتبارات استانی میان طرح‌ها و پروژه‌هایی با شمول اثربخشی بیشتر، توزیع گردد. بر این اساس پروژه‌های نیمه تمام در حوزه‌های حمل و نقل، آب و خاک و خدمات عمومی (مدارس، بهداشت)، رسیدگی به بخش‌هایی از محلات شهری که وضعیت بهره‌مندی کمتری از خدمات دارند و همچنین طرح‌هایی که سوابق‌شان بعضاً به یکی دو دهه و یا حتی بیشتر می‌رسد، در اولویت قرار دارند. طرح‌هایی مانند کریدور شمال غرب به جنوب غرب که برای تکمیل و بهره‌برداری به حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. طرح نیمه تمام دیگر تالار فرهنگ است که حدود 17-18 سال است که به صورت نیمه کاره رها شده و حالا باید تکمیل شود.»

تکمیل راه‌های ارتباطی
وی به وضعیت نامناسب جاده‌های استان کردستان نیز اشاره کرده و می‌گوید: «از سمت سقز به بانه یک جاده بین شهری معمولی وجود دارد که باید به یک جاده 2 بانده تبدیل شود. همچنین تکمیل راه ارتباطی بیجار- زنجان و بیجار- دیواندره نیز در دستور کار قرار دارد. از طرفی، راه ارتباطی استان از طریق گردنه‌ای از سمت همدان تأمین می‌شود که در حال حاضر جاده اصلی تمام شده و تکمیل جاده صلوات آباد، به اعتبار بالایی نیازمند است.»
«اکبر محمدی» وضعیت حوزه بهداشت و درمان استان را خوب توصیف کرده و می‌گوید: «میانگین سرانه تخت فعال استان از استاندارد کشور بالاتر است. (میانگین سرانه تخت فعال به جمعیت در کشور 1،8 تخت است و این شاخص در استان، 2،2 تخت است). البته ناگفته نماند که استان کردستان در دسترسی به خدمات پزشکان متخصص و فوق تخصص و وجود تجهیزاتی نظیر سی‌تی‌اسکن پیشرفته و... با مشکلاتی مواجه است.»

مشکلات کولبران رفع می‌شود
وی به حل و فصل بخش زیادی از مشکلات کولبران در سفر دوم رئیس جمهور به استان کردستان اشاره کرده و می‌گوید: «استان کردستان دارای دو گذرگاه مرزی (سیران بند و باشماق) است. مرز باشماق با میانگین 5 میلیارد دلار ترانزیت، دومین گذرگاه مرزی کشور محسوب می‌شود. گذرگاه مرزی سیران بند نیز به تازگی فعالیت‌هایش را منسجم‌تر استاندارد کرده است. در این استان، 4 شهرستان سقز، سروآباد، مریوان و بانه در نوار مرزی قرار داشته و به لحاظ معیشتی با مشکلاتی عدیده مواجه هستند. این مناطق در منطقه غربی با وضعیت توپوگرافی خشن واقع شده و دارای اراضی کشاورزی اندکی است. اقتصاد مردم این مناطق، وابسته به مرز بوده و تعداد زیادی از آنها به کولبری روی آورده‌اند. دولت سیزدهم از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به حل مشکلات معیشتی کولبران در مناطق مرزی کرده و بازگشایی تعدادی از نوارهای مرزی بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کرده است. یک ماه پیش، بنا به‌دستور رئیس جمهور یکی از نوارهای مرزی در بانه بازگشایی شد. همچنین چند روز پیش نیز با دستور آیت‌الله رئیسی، بازارچه سیف به عنوان بازارچه مرزی بازگشایی گردید. در حال حاضر بازارچه مله خورد و سیلان بند نیز باز است. بازگشایی اغلب گذرگاهای مرزی در دولت سیزدهم، یقیناً در وضعیت معیشت، امنیت مرزی، رونق اقتصادی و توسعه گردشگری منطقه تأثیر مثبت و بسزایی خواهد داشت. در حال حاضر، مرزنشینانی که تحت عنوان کولبر فعالیت می‌کنند مورد شناسایی قرار گرفته و مطابق ضوابط قانونی مجاز به تردد از مرز بوده و می‌توانند کالاهای مجاز را وارد کنند.»

بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی
این مقام مسئول تصریح می‌کند: «در سفر دو روزه رئیس جمهور به استان کردستان، بالغ بر 38 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی به بهره‌برداری خواهد رسید (12 پروژه کلان و حدود 55 پروژه دیگر). شاخص‌ترین پروژه‌ها نیز راه آهن همدان- سنندج است که استان را به شبکه ریلی کشور متصل خواهد کرد.»
رئیس سازمان برنامه وبودجه کردستان می‌افزاید: در حوزه اقتصادی نیز 2 کلنگ زنی با ارزش سرمایه‌گذاری 26 هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد و 7 پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش 11 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. پروژه‌هایی که برای حدود یک هزار و 600 نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد کرده و به لحاظ اقتصادی وضعیت خوبی را برای استان رقم خواهد زد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی