«تار و تاریخ» یک قدم تا جهانی شدن
نداسیجانی
خبرنگار
میدیا فرجنژاد، نوازنده و آهنگساز نامآشنای کشورمان در نظر دارد تکآهنگهای پروژه «تار و تاریخ» را که از اقبال خوبی برخوردار بوده، در قالب ۱۵ آلبوم منتشر کند. این آهنگساز اخیراً ۲ جایزه بینالمللی در مسابقه بینالمللی «گلوبار موزیک آواردز» را از آن خود کرده و در نشست رسانهای روز گذشته که با حضور عوامل کار برگزار شد، از تولید آلبوم تازه خود با همین عنوان خبر داد.
فرجنژاد در ابتدای این نشست گفت: بیش از ۲ سال است که این پروژه فعالیت خود را آغاز کرده و خوشبختانه در این مدت زمان توانستیم در بیش از ۱۲۰ لوکیشن فیلمبرداری داشته باشیم.
تا این لحظه اهدافی که این پروژه در ایران دنبال میکرده در آمار به هشتاد درصد رسیده و اینک وقت آن است که بتوانیم نسخه صوتی این اثر را نیز در وجوه بینالمللی آن منتشر کنیم.
او در ادامه بیان داشت: برنامهریزی ما این است که تکآهنگها در قالب ۱۵ آلبوم منتشر شوند. من فکر میکنم با توجه به مذاکراتی که با ناشر داشتیم، پروسه ارائه این پروژه در یک مدت پنج ماهه ارائه شود.
این در حالی است که ما حمایت آنچنانی از سوی سازمانها و ادارات دولتی مرتبط با این موضوع نداشتیم. البته که این پروژه مدیون کسانی است که در این پروژه هم دغدغه موسیقایی و هم دغدغه میراث فرهنگی داشتند که اگر نبودند، واقعاً انجام این پروژه میسر نبود. این نوازنده اظهار داشت: متأسفانه برخی از مجموعههایی که میخواستند به ما کمکهایی داشته باشند، بیشتر دنبال منافع سازمانی و فردی خود بودند که من چندان مایل نبودم در این قالب همکاری کنم. این نکته را هم باید متذکر شوم که تقریباً تمامی کسانی که با من در این پروژه همراه بودند، ریالی دریافت نکردند و این برای من دربرگیرنده افتخار بزرگی است.
البته ناگفته نماند برای این پروژه به دنبال منافع اقتصادی نبودم چون اگر میخواستم چنین کاری را انجام بدهم قطعاً در توانم بود که با مجموعههای مختلف وارد مذاکره کنم اما آنچه برایم مهم بود، برداشت شخصی از پروژهای است که قرار است به صورت جهانی منتشر شود.
فرجنژاد با انتقاد از شرایط نامطلوب نگهداری برخی از اماکن تاریخی شناختهشده و شناختهنشده کشورمان، افزود: از ۱۰۰ درصد بناهایی که در آن فیلمبرداری و تصویر گرفتیم، فقط ۳۰ درصد شناختهشده هستند، یعنی ۷۰ درصد این بناها کاملاً در میان مردم فراموش شدهاند.
من با رجوع به همین اماکن ناشناخته تلاش کردم تا ضمن معرفی این بناها به واسطه موسیقی، فضایی را برای شناخت بهتر فراهم آورم.
کوشش کردم محدودیتی برای معرفی این بناها نداشته باشم. متأسفانه اکنون در شرایطی هستیم که حفظ و نگهداری بناهای تاریخی ناشناخته این سرزمین در وضعیت مطلوبی نیست. اینها اتفاقات دردآوری است که حتی در بناهای شناختهشده هم دیده میشود.
او در ادامه گفت: هر منطقهای دارای یک خواننده خوب است که ما در پروژه «تار و تاریخ» سعی کردیم از این عزیزان استفاده مطلوبی داشته باشیم.
شرایطی که به اعتقاد من دربرگیرنده گنجینههای ارزشمندی در حوزه موسیقی ایرانی و نواحی است و میتواند تبدیل به فرایندی مطلوب در مسیر تولید و ارائه شود، چون ما در این کار آثاری را تولید کردیم که خوانش آنها کار هر هنرمندی نیست.
اینها نکاتی است که باید به آن توجه بیشتری کنیم که برایم واقعاً حیرتآور بود. فرجنژاد در پایان به واکنشهای بینالمللی در پروژه «تار و تاریخ» اشاره کرد و بیان داشت: این موضوع برای من اتفاق بسیار مهمی است که بدون حمایت ویژهای تولید شد.
البته بعد از موفقیتهای بینالمللی که برای پروژه حاصل شد، مذاکرات و صحبتهایی برای اجرای این پروژه در خارج از کشور انجام گرفت که در این زمینه اطلاعرسانیهای لازم را انجام خواهیم داد. به هر حال آنچه به دست آمده، حاصل دسترنج یکسری هنرمند جوان ایرانی بوده که با عشق و علاقه پروژه را به سرانجام رساندند؛ پروژهای که در آن تلاش شد از هیچ رانتی استفاده نشود. این توضیح را هم بدهم که در این مدت رایزنیهایی برای حضور پروژه در جایزه «گرمی» انجام دادیم و منتظریم تا نتایج لازم در این زمینه صورت پذیرد.