خبر پلیس

تبدیل مرکز ترک اعتیاد سروش
 به کارگاه اشتغال و بازپروری

گروه حوادث/ فرمانده فراجا از برنامه‌ریزی برای تبدیل مرکز ترک اعتیاد سروش به بزرگ‌ترین کارگاه بازپروری معتادان متجاهر و اشتغال آنان پس از ترک خبر داد.
 سردار احمدرضا رادان صبح دیروز در حاشیه مراسم افتتاح و بهره‌برداری از فاز جدید مرکز نگهداری و بازپروری سروش در کهریزک با حضور در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما از بهره‌برداری مرکز این بود که قادر باشیم تعداد بیشتری از معتادان متجاهر را در این محل نگهداری کرده و تحت پوشش ترک قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر و با همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر ظرفیت نگهداری از معتادان متجاهر در مرکز ترک اعتیاد پلیس به 6 هزار نفر رسیده است، گفت: در صحبت‌هایی که با مسئولان از جمله دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم بنا داریم مرکز سروش را به یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌ها برای ترک اعتیاد تبدیل کنیم و در واقع نام آن را از کمپ ترک اعتیاد به کارگاه تغییر دهیم. قرار است تا پایان سال 1402 ظرفیت مرکز سروش از 6 هزار نفر نیز بیشتر شود و به بزرگ‌ترین کارگاه برای اشتغال و تولید افراد پس از ترک اعتیاد و سم‌زدایی بدل خواهد شد. از این طریق فرد به‌عنوان یک کارگر ماهر تربیت شده و در ازای کاری که در یکی از سه شیفت کاری انجام می‌دهد حقوق می‌گیرد و کسب درآمد می‌کند و پس از خروج از کارگاه‌ و مرکز سروش نیز می‌تواند در دیگر کارگاه‌ها مشغول به فعالیت شود و برای خود اشتغالی دست و پا کند.
رادان با بیان اینکه تمام تلاش ما ورود سالم معتاد بهبود یافته به جامعه است، گفت: در این مرکز معتادان متجاهر اول ترک داده شده و بعد هم با توانمندسازی و اشتغالزایی حقوق دریافت می‌کنند؛ آنها وقتی با سلامت کامل از این مراکز مرخص شوند به عنوان یک کارگر ماهر می‌توانند در جامعه فعالیت کنند. اما اگر کسی از این مرکز مرخص و دوباره به دامان اعتیاد برگشت، دیگر برخورد قبلی را نداریم و آنها هم نبایدانتظار چنین رفتاری را داشته باشند، چرا که این افراد رفتار مجرمانه داشته و برخورد نیروی انتظامی هم با او متناسب با این رفتار مجرمانه‌اش خواهد بود.
پلیس به قولش عمل کرد
سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه طرح‌های پلیس برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با جرایم مرتبط با مواد مخدر به شکل شبانه‌روزی در حال انجام است، گفت: پلیس طبق قولی که به مردم تهران داده است، اقدامات خود را برای جمع‌آوری معتادان متجاهر و همچنین برخورد با خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر به طور شبانه‌روزی در دستور کار دارد. در این خصوص عملیات متعددی از سوی پلیس برای برخورد با پدیده شوم اعتیاد در حال انجام است و حتی یکشنبه‌ شب نیز در جریان عملیات جمع‌آوری و دستگیری معتادان متجاهر در سطح تهران، یکی از مأموران پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و مصدوم شد که خوشبختانه روند درمان او ادامه دارد.
محمدیان همچنین ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در تهران بتوان آنها را در شهر کاملاً جمع‌آوری و برایشان شرایطی را فراهم کرد که دیگر به سراغ مصرف مواد مخدر نروند.
25 تا 30 هزار معتاد متجاهر داریم
حجت‌الاسلام روح‌الله حسین‌زاده؛ سرپرست دادسرای ناحیه 24 (ویژه مبارزه با مواد مخدر) نیز در مرکز ترک اعتیاد سروش اظهار کرد: در کشور مافیای متادون داریم، مجوزهای مرکز توزیع متادون ماهی 200 میلیون تومان اجاره داده می‌شود. وزیر بهداشت باید به توزیع متادون ورود کند و توزیع متادون در داروخانه‌ها با کارت ملی انجام شود. متادون در مراکز MMT (مراکز نگهداری با متادون) عرضه می‌شود؛ ایران 85 میلیون جمعیت دارد و 9 هزار مرکز MMT در کشور متادون عرضه می‌کند که این آمار زیاد است و باید این مراکز جمع‌آوری شود و به داروخانه‌ها برود‌.
وی افزود: در سال 92 شاید 3 هزار معتاد متجاهر در تهران داشتیم ولی امسال به بیش از 25 تا 30 هزار نفر رسیده است. پلیس معتادان متجاهر را جمع‌آوری می‌کند ولی باز همان اتفاق تکرار می‌شود!
 سرپرست دادسرای ناحیه 24 گفت: از اول دی سال 1400 تاکنون حدود 51 هزار معتاد متجاهر دستگیر و 25 هزار نفر آنها به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی شدند.
دولت نباید در مبارزه با اعتیاد تنها باشد
اسکندر مؤمنی، فرمانده ستاد مبارزه با موادمخدر کشور نیز در این مراسم گفت: برای مددجویان باید اشتغالزایی شود تا دوباره به دام اعتیاد برنگردند. در دنیا هیچ دولتی نمی‌تواند کار معتادان را به‌تنهایی ساماندهی کند و اصلاً فکر نمی‌کردیم اینقدر خیران از خود، مایه گذاشته و از طرح اشتغالزایی استقبال کنند.
وی تصریح کرد: کار امروز وظیفه ذاتی و اثبات‌شده نیروی انتظامی نیست ولی در راستای روحیه انقلابی خود پای کار آمده‌اند؛ همه باید به نیروی انتظامی کمک کنیم تا این ماجرا ساماندهی شود.
وی بااشاره به اینکه تعداد معتادان متجاهر طی سال‌های اخیر چندبرابر شده و این مراکز با حداقل ظرفیت کار می‌کردند، یادآور شد: درمان اعتیاد بسیار سخت است و غیر از هزینه‌های مادی فراوان، این آسیبی که فرد به خانواده و جامعه وارد می‌کند، جبران‌ناپذیر است.
فرمانده ستاد مبارزه با موادمخدر کشور تأکید کرد: جوانان نباید به دلیل تجربه یک هیجان جدید در لحظه‌ای کوتاه خانواده خود را اذیت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی