واردات 5/11 میلیون تن کالای اساسی

میزان تخلیه برنج نیز تا پایان مهرماه 1402 معادل 79 هزار و 928 تن بوده است

رشد 22 میلیون دلاری صادرات کشاورزی میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 4 هزار تن کاهش داشته اما از نظر ارزشی 22 میلیون دلار رشد داشته است

تثبیت امنیت غذایی کشور علاوه بر برنامه‌ریزی برای تولید داخلی کالاهای اساسی و محصولات غذایی،  نیازمند واردات برای تأمین ذخایر است. دولت سیزدهم نیز با توجه به حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی و اعطای تسهیلات به کشاورزان،  واردات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده تا کمبود کالا و محصولات غذایی ایجاد نشود و بازارها را دچار نوسان نکند.
اگرچه دولت برنامه‌ریزی برای رسیدن به خودکفایی در محصولاتی چون گندم،  قند و شکر را در دستور کار خود قرار داده است و برای تأمین نیاز داخلی محصولاتی بویژه دانه‌های روغنی که سهم وابستگی به واردات آنها بالاست،  افزایش تولید را مد نظر دارد،  اما دولت در نهایت با وجود افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و تأمین کامل بازار،  نیازمند به واردات است.

جزئیات واردات کالاهای اساسی
طی هفت ماهه نخست سال‌جاری،  معادل 11 میلیون و 520 هزار و 38 تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است. میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم،  جو،  ذرت،  سویا،  برنج،  شکر و روغن در بنادر کشور طی هفت ماهه نخست سال‌جاری،  معادل 11 میلیون و 520 هزار و 38 تن بود که در این بین جو رشد 9 درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم هم از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهر ماه سال 1402 معادل 2 میلیون 265 هزار و 390 تن بود. همچنین میزان تخلیه جو طی هفت ماهه نخست سال‌جاری معادل یک میلیون و 297 هزار و 336 تن و میزان تخلیه ذرت تا پایان مهر ماه سال‌جاری معادل 4 میلیون و 827 هزار و 262 تن بود.
این در حالی است که جو با توجه به تخلیه یک میلیون و 193 هزار و 354 تنی مدت مشابه سال گذشته رشد 4درصدی را تجربه کرده است.علاوه بر این میزان تخلیه سویا طی هفت ماهه نخست سال 1402 معادل 2 میلیون و 116 هزار و 216 تن و میزان تخلیه برنج نیز تا پایان مهرماه 1402 معادل 79 هزار و 928 تن بوده است. همچنین میزان تخلیه شکر نیز تا پایان مهر ماه سال‌جاری معادل 300 هزار و 534 تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل 633 هزار و 471 تن بوده است. کشورهای عمده مقصد صادرات غیر نفتی کشورمان نیز در این مدت به ترتیب چین با ۸ میلیارد دلار،  عراق با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار،  امارات متحده عربی با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار،  ترکیه با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده‌اند.

صادرات محصولات کشاورزی
صادرات به عنوان پیشران و موتور حرکت اقتصاد کشور دارای مؤلفه مهم ارزآوری برای کشور است و در همین راستا نیز دولت به دنبال افزایش مبادی صادراتی بوده است. براساس گزارش سازمان توسعه تجارت،  در نیمه نخست امسال ۶۷.۷ میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۴.۱ میلیارد دلار صادر شد که ۳.۵ میلیون تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار آن محصولات دامی،  شیلاتی،  لبنی،  کشاورزی و غذایی بوده که ۶ درصد وزن و ۱۰ درصد ارزش کل صادرات در نیمه نخست را به خود اختصاص داده است.
حجم صادرات بخش کشاورزی در شش ماه نخست 1402 به وزن 2618 هزار تن و به ارزش 1567 میلیون دلار بوده است.
این میزان صادرات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 4 هزار تن کاهش داشته اما از نظر ارزشی 22 میلیون دلار رشد داشته است.
بر اساس این گزارش،  بخش کشاورزی 6 درصد از کل مجموع صادرات غیرنفتی را تشکیل داده است. کل صادرات غیر نفتی در شش ماه دوم به ارزش 24 هزار و 144 میلیون دلار و به وزن 67 هزار و 734 تن بوده است.
صادرات میوه و تره بار در شش ماه دوم نسبت به مدت مشابه سال قبل 12 هزار تن کاهش داشته اما از نظر ارزشی 9 میلیون دلار رشد کرده است. محصولات حیوانی و صنایع وابسته هم در این مدت 88 هزار تن از نظر وزنی و 64 میلیون دلار از نظر ارزشی افزایش داشته است. طی این مدت صادرات خشکبار 31 هزار تن،  گیاهان دارویی،  گل و گیاه زینتی و صنعتی 43 هزار تن رشد کرده است.
عمده‌ترین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی به کشور عراق 30 درصد،  امارات متحده عربی 16 درصد،  روسیه 12 درصد،  چین 6 درصد،  افغانستان 5 درصد،  پاکستان 5 درصد و بقیه کشورها 26 درصد بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی