صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

10 هزار واحد از ریزش شاخص جبران شد

آقابزرگی، کارشناس بازار در گفت‌و‌گو با «ایران»: ارزندگی بالای بازار مانع از ریزش شدید شاخص شد

آخرین وضعیت شاخص فرابورس شاخص فرابورس در روز گذشته با ۱۵۷ واحد رشد به ۲۴ هزار و ۶۰ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۶۷۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد‌وستد شد

پس از ریزش 50 هزار واحدی شاخص بورس در نخستین روز کاری هفته جاری که به دلیل تشدید جنگ و حمله زمینی ارتش رژیم‌صهیونیستی به غزه رخ داد، روز گذشته شاخص کل بورس با رشد بیش از 10 هزار واحدی دوباره به وضعیت صعود و جبران ریزش بازگشت. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، بازار سهام ایران هم‌اکنون در وضعیت ارزندگی بالایی قرار دارد، به طوری که ارزش معاملاتی اغلب شرکت‌های حاضر در بورس با ارزش معاملاتی آنها برابر است.
در همین راستا بررسی بازدهی بازارهای مختلف در نیمه نخست سال ‌جاری حاکی از برتری بازار سهام دارد. با وجود تمام نوسانات و افت‌وخیزها پرونده بازارها در نیمه نخست ۱۴۰۲ در حالی بسته شد که شاخص کل بورس تهران با ثبت بازدهی ۸.۲ درصدی توانست با پشت‌سر گذاشتن رقبایش رتبه نخست پربازده‌ترین بازار در 6 ماه نخست سال را به خود اختصاص دهد. شاخص کل بورس تهران در این مدت با رشد ۸.۲ درصدی از کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی به محدوده دو میلیون و ۱۲۱ هزار واحد رسید.
در دیگر بازارها شاهد رشد ۱.۸ درصدی نرخ دلار آزاد در همین بازه زمانی بودیم. سکه اما در این مدت با افت ۶.۷ درصدی قیمت و شاخص خودرو با کاهش بیش از ۱۷ درصدی مواجه شد.
6 ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اما در دو نیمه متفاوت سپری شد؛ در فصل بهار شاهد رشد ۱۱ درصدی شاخص کل بورس بودیم به طوری که این شاخص در روزهای میانی اردیبهشت‌ماه تا قله 2 میلیون و ۵۳۵ هزار واحد نیز پیشروی کرده بود، اما بخشی از این رشد را در ادامه مسیر از دست داد؛ جایی که در فصل تابستان افت ۲.۴ درصدی برای دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای ثبت شد تا در نهایت کارنامه این بازار در نیمه اول سال با ثبت بازده ۸.۲ درصدی تحویل سرمایه‌گذاران شود.
 
بازگشت دوباره شاخص
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه هفتم آبان‌ماه با ۱۰‌ هزار و ۱۰۲ واحد افزایش به ارتفاع یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۳۱۸ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن با پنج ‌هزار و ۸۴۲ واحد افزایش به ۶۵۹ هزار و ۱۵ واحد و شاخص قیمت با سه‌ هزار و ۳۱۵ واحد رشد به ۳۷۳ هزار و ۹۱۵ واحد رسید.
روز گذشته در معاملات بورس تهران بیش از 8 میلیارد و ۳۴۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۱۱ میلیارد ریال معامله شد.
در این روز پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک‌ هزار و ۱۰۷ واحد، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ (فملی) با ۸۶۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۸۸ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۵۹۷ واحد، پتروشیمی بوعلی سینا (بوعلی) با ۵۶۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۰۱ واحد و پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۹۴ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. از سوی دیگر گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، ایران‌خودرو (خودرو)، سیمان اصفهان (سصفها)، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، سرمایه‌گذاری شاهد (تشاهد) و سامان گستر اصفهان (ثامان) در نمادهای پرتراکنش بورس قرار داشتند.
 
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز در روز گذشته با ۱۵۷ واحد رشد به ۲۴ هزار و ۶۰ واحد رسید. در این بازار بیش از سه میلیارد و ۶۷۸ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد‌وستد شد.
در این بازار ایران‌خودرو‌ دیزل (خاور)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، پلیمر آریا سایپا (آریا)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا (حسینا)، سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا) و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین تأثیر را بر شاخص فرابورس داشتند.
همچنین ایران‌خودرو دیزل (خاور)، پویا زرگان آق‌دره (فزر)، نیان الکترونیک (نیان)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، مولد نیروگاهی تجارت فارس (بمولد)، فرابورس ایران (فرابورس) و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) جزو نمادهای پرتراکنش در بازار فرابورس هستند.
 
معاملات بازار سرمایه متوقف نمی‌شود
سخنگوی سازمان بورس گفت: پیشنهادی برای توقف معاملات بازار سرمایه در دستور کار قرار ندارد. امیرمهدی صبایی، سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با توجه به شایعات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون تداوم فعالیت بازار سرمایه، به اطلاع می‌رساند هیچ پیشنهادی در مورد توقف معاملات در دستور کار قرار ندارد.
روز شنبه شاخص کل بورس بیش از 50 هزار واحد افت کرد که همین مسأله منجر به انتشار شایعاتی شد که بورس تعطیل خواهد شد تا سهامداران زیان کمتری ببینند، اما رئیس سازمان بورس اعلام کرد برنامه‌ای برای تعطیلی معاملات بازار نیست.

 

برش

ارزندگی بالا مانع از سقوط بورس
در همین خصوص فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره ریزش 50 هزار واحدی روز شنبه شاخص کل و بازگشت 10 هزار واحدی در روز گذشته توضیح داد: در صورتی که بازار از سطح ارزندگی قابل‌قبولی برخوردار نبود، به طور قطع شاهد ریزش به مراتب بیشتر شاخص کل بورس بودیم. وی ادامه داد: سطح ارزندگی بازار آنچنان قدرتمند است که در برابر شوکی که طی روزهای اخیر به دلیل تشدید جنگ در منطقه رخ داد مقاومت کرد. به گفته وی، اگر تناسب میان ارزش ذاتی و معاملاتی اغلب شرکت‌های حاضر در بورس بالا نبود، شاهد ریزش بیشتر و دامنه‌دار شاخص بودیم و تنها به یک روز محدود نمی‌شد.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: شوک شعله‌ورتر شدن جنگ در منطقه تنها یک روز اثر خود را در بازار سرمایه ایران نشان داد و می‌توان گفت کمترین اثرپذیری را داشت. این در حالی است که شاهد مدیریت دستوری بازار هم نبودیم.
وی اضافه کرد: در روزهای اخیر که شاهد افزایش فروش در بازار بودیم، در مقابل خریدارانی وجود دارند که سهم را می‌خرند و این خریداران به طور قطع بر اساس تحلیل بازار در آینده اقدام به خرید می‌کنند، چراکه تمام متغیرها نشان از ارزندگی بالای بازار دارد.
آقابزرگی همچنین گفت: درعین حال بورس همواره به دلیل نقدشوندگی بالا نخستین بازاری است که از شوک‌های بیرونی تأثیر می‌پذیرد، اما می‌تواند به سرعت به مسیر صعود بازگردد. وی اظهار کرد: بازگشت 10 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز گذشته نشان از ارزندگی و تناسب ارزش ذاتی و معاملاتی اغلب سهم‌ها دارد. به گفته وی، سپر چند لایه بورس در برابر تورم و شوک‌های بیرونی خود را در وقایع اخیر به خوبی نشان داد. بررسی عملکرد بلندمدت بورس در بازه‌های 3، 5، 10 و 15 ساله همواره نشان از چند برابر شدن شاخص و در نتیجه بازده این بازار دارد، به طوری که در 5 سال گذشته شاخص کل بورس رشد 10 برابری داشته است. این کارشناس بورس اضافه کرد: با توجه به متغیرهای بنیادین بازار می‌توان گفت شاخص کل از شرایطی که هم‌اکنون دارد پایین‌تر نخواهد آمد چراکه بر اساس تمام متغیرهای اقتصادی کشور، شاخص فعلی کف آن محسوب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی