صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

اظهار تأسف از یک فقدان!
مجید رفیعی، فعال رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی مناطق آزاد در تازه‌ترین پست خود نوشته: «از اینکه ضرغامی دائماً می‌گوید مسأله من سرویس بهداشتی است حیرت زده بودم تا اینکه حدود ۹۰ کیلومتر از چابهار تا گواتر رفتم و واقعاً یک چشمه سرویس بهداشتی عمومی ندیدم! منطقه‌ای که اگر درست استفاده شود شاید بساط بیکاری و فقر را از سیستان‌ و بلوچستان جمع کند.»

درخواست آنجلینا جولی برای کمک به غزه
آنجلینا جولی، بازیگر برنده اسکار در واکنش به جنگ اخیر در خاورمیانه و بمباران مردم بی‌دفاع غزه پست تازه‌ای منتشر کرده که در بخشی از آن آمده: «آنچه در اسرائیل اتفاق افتاده، نمی‌تواند بمباران افراد غیرنظامی در غزه را توجیه کند، افرادی که جایی برای رفتن، دسترسی به غذا یا آب ندارند و حتی حق اولیه انسان برای عبور از مرز برای پناهجویی را نیز ندارند.» در بیانیه‌ای که او به همین منظور نوشته نیز می‌خوانید: «غزه بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد (نیمی از آنها کودک) که نزدیک به دو دهه است که در محاصره شدید زندگی می‌کنند، علاوه بر دهه‌ها سال آوارگی و بی‌تابعیتی.کامیون‌های کمکی که وارد می‌شوند تنها کسری از آن چیزی است که مورد نیاز است و بمباران‌ها هر روز نیازهای بشردوستانه جدید را ایجاد می‌کنند. محرومیت از کمک، سوخت و آب به طور دسته جمعی مردم را مجازات می‌کند. بشریت خواستار آتش بس فوری است.»

نگاهی به وضعیت این‌ روزهای کودکان غزه
حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی ایرانی با انتشار فیلم‌ کوتاهی از آنچه این‌ روزها بر اهالی غزه می‌گذرد، نوشته: «کاش ما آدم نبودیم. گنجشک بودیم، کبوتر بودیم. اما این‌طور همدیگه رو از بین نمی‌بردیم...» این هنرمند فیلم دیگری را هم منتشر کرده که گفت‌وگوی کوتاهی با کودکی فلسطینی را به تصویر کشیده، این کودک در پاسخ سؤالی مبنی بر اینکه: «وقتی بزرگ شدی می‌خواهی چکاره شوی؟» می‌گوید: «ما اطفال فلسطینی بزرگ نمی‌شویم. ما می‌توانیم هر دقیقه به قتل برسیم!»

یادی از علاقه‌مندی‌ سردار سلیمانی به شعر
لیلا حسین‌زاده، شاعر با اشاره به خوانش بیت مولانا «رقص و جولان بر سر میدان کنند/ رقص اندر خون خود مردان کنند» توسط سردار شهید قاسم سلیمانی نوشته: «وقتی شنیدم سردار این شعر رو خوند تعجب کردم. این شعر در دفتر سوم مثنوی معنویه، جای دم دستی نیست که بگیم چشم سردار بهش خورده کسی که این بیت‌ها رو از حفظ میخونه یعنی مطالعه دقیقی درباره صفات اولیا خدا می‌کرده یا داشته مثنوی رو میخونده! فک کن! یه سردار همیشه در میدان، مثنوی میخونده!»

سکوت غرب در برابر نسل‌کشی جنگی
علیرضا ملوندی، روزنامه نگار با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و سکوت کشورهای غربی نوشته: «حمایت‌های غرب از نسل‌کشی و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی رو می‌بینید؟ اینها همون جانواران جنگ‌های جهانی و صلیبی‌اند فقط چون با تهدید جدی در خاکشون مواجه نیستند لبخند می‌زنند. پاش بیفته همون درندگان میشن و عین آب خوردن کشورهای دیگه رو بمباران هسته‌ای و با انواع جنایات ویران می‌کنند.»

اجرای یک نمایش با وقفه‌ای پنج‌ ساله
حمیدرضا نعیمی، بازیگر و کارگردان، اطلاعاتی را درباره نمایشی که قرار است به کارگردانی وی در تئاتر شهر به روی صحنه برود با دنبال کنندگان صفحه‌اش به اشتراک گذاشته و نوشته: «سال ۱۳۹۸ گروه تئاتر «شایا» به سرپرستی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی به سراغ نمایشنامه‌ «فردریک» اثر اریک امانوئل اشمیت با ترجمه‌ شهلا حائری رفت و این اثر را برای اجرا به مجموعه تئاتر شهر پیشنهاد داد.» در بخش دیگری از نوشته‌اش آمده: «طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار بود «فردریک» بعد از اجرای نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی زنده‌یاد آتیلا پسیانی روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر برود که به دلیل شیوع ویروس کرونا این امر میسر نشد.این توقفِ اجباری پنج‌ سال به طول ‌انجامید تا بالاخره در آذرماه سال ۱۴۰۲ نمایش «فردریک» با تغییراتی در عوامل روی صحنه برود.»

جستجو
آرشیو تاریخی