صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

تتمه اعتبار بایدن هم بر باد رفت

ذلت امریکا با طوفان الاقصی

فرح پاندیت، کارشناس سیاسی
مترجم: وصال روحانی

نتیجه نهایی جنگ اخیر حماس و رژیم صهیونیستی هر چه باشد، در این نکته شکی نیست که حمایت بی‌قیدوشرط امریکا از اسرائیل در این ماجرا تتمه اعتبار دولت جو بایدن را هم بر باد داده و احساسات ضدامریکایی را در سطح جهان به‌طرز چشمگیری افزایش داده است. وقتی اسرائیل و لشکر پرطمطراق سرویس‌های اطلاعاتی پرادعای آن در روز نخست «طوفان الاقصی» طی حملات جانانه سازمان حماس غافلگیر و با آن وسعت زمینگیر شدند، اسرائیلی‌ها با حمایت گسترده امریکا دست به بمباران «کور» و شبانه‌روزی نوار غزه زدند که تا به‌حال منجر به شهادت بیش از 8 هزار و 5 فلسطینی و مجروح شدن حدود 20 هزار و 242 نفر از آنها شده و همین مسأله و وجود داشتن بیش از 5 هزار و 500 زن و کودک در میان قربانیان آتش خشم جامعه‌جهانی را نسبت به کاخ سفید که انواع تسلیحات را در اختیار غاصبان صهیونیستی قرار داده، شعله‌ورتر ساخته است.
 تظاهراتی پایان‌ناپذیر در سطح اروپا
مشکل اصلی اسرائیل و عامل رسوایی‌ساز برای امریکا این است که هر دوی آنها در قبال درخواست‌های مکرر و انسانی و معقول جامعه جهانی درخصوص اعلام آتش‌بس فوری و رسیدن هر چه سریع‌تر محموله‌های کمک مردمی و سوخت به غزه و ساکنان تحت محاصره آن مقاومت کرده‌اند و امریکا نیز قطعنامه‌های پیشنهادی در این زمینه را در شورای امنیت وتو کرده است. این حرکت ضد‌انسانی نفرت ملل آزاده جهان را نسبت به دولت جو بایدن که هفته پیش سفری به سرزمین‌های اشغالی داشت، بیشتر کرده است و این روزها کمتر پایتخت اروپایی را می‌توانید بیابید که در آن تظاهرات مردمی در محکومیت اعمال ضدانسانی اسرائیل و امریکا برپا نباشد و معترضان به خیابان‌ها نیامده باشند. البته  سران بعضی دولت‌های عربی منطقه مشغول صحبت با دو طرف مخاصمه هستند و می‌گویند هدف‌شان کاستن از تنش بزرگ فعلی و برقراری مقدمات آتش‌بس است. یکی از آنها شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی نخست‌وزیر قطر است که در روزهای اخیر بر سر امکان آزادسازی اسرای اسرائیلی سازمان حماس با سران این سازمان گفت‌وگو کرده است و دیگری عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر که کوشیده دولت جو بایدن را که همپا با رژیم جعلی تل‌آویو از وارد شدن کامیون‌های حاوی محموله‌های غذایی و سوخت به غزه جلوگیری می‌کند، متقاعد به پایان دادن به این حصر کند و به رسیدن این کمک‌ها به مردم نیازمند و مظلوم فلسطین مجاب سازد.
 حمایت نافرجام از رادیکال‌ترین دولت اسرائیل
22 روز پس از شروع طوفان الاقصی کمتر نشانی از استمرار پروسه عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با بعضی دولت‌های عربی خاورمیانه که در دو سه سال اخیر برقرار شده بود، مشاهده می‌شود و جدیدترین دولتی که در این زمینه پا پس‌کشیده، کویت است که نه تنها حماس را بابت حملات تاریخ‌ساز خود به اسرائیلی‌ها سرزنش نکرده بلکه متذکر شده زمینه‌ها و مقدمات عادی‌سازی روابطش با رژیم اسرائیل به‌ هیچ روی آماده نیست. حملات ددمنشانه نیروی هوایی اسرائیل به نوار غزه که از جمعه شب (5 آبان) دوباره شدت گرفت، اینک چنان انزجاربرانگیز شده که دولت‌های غربی یکی پس از دیگری حاکمان تل‌آویو را محکوم کرده و امریکا را بابت حمایت آشکارش از این رژیم کودک‌کش شماتت می‌کنند و اینچنین است که به‌نظر می‌رسد بازنده اصلی نبرد «حماسی» رزمنده‌های فلسطینی با ارتش جنایتکار اسرائیل، امریکا باشد که به شکلی نسنجیده و افراطی دست به حمایت از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل و کابینه پراختلاف وی زد. کابینه‌ای که بی‌گمان رادیکال‌ترین دولتی است که طی 50 سال اخیر در اسرائیل شکل گرفته است.
چیزی همانند واقعه «11 سپتامبر»
همه اتفاقات نشانگر این است که دولت امریکا فاقد صرافت و ذکاوت لازم برای ساماندهی طوفان فعلی در کرانه غربی و جنوب لبنان است و این تکرار همان عجزی است که قریب به یک ربع قرن پیش در تلاش امریکا برای کنترل تروریسم در پی واقعه «11 سپتامبر» رؤیت شد. در آن زمان جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور وقت امریکا برای جبران ویرانی‌های عظیم حاصل آمده در نیویورک که محصول یک حمله تروریستی شوکه‌کننده به این شهر بود و بیش از 10 هزار کشته و مجروح به‌جا گذاشت، نیروی زمینی و هوایی کشورش را با وسعت هرچه بیشتر عازم خاورمیانه و در عراق و افغانستان مستقر کرد. اما نه‌تنها در جنگ‌های کماندویی با امثال القاعده و طالبان مغلوب شد و صدها کشته داد، هیچ اثری از تولید انبوه سلاح‌های کشتارجمعی هم که بوش وعده یافتن آن‌را در خاک عراق داده بود، نیافت و مضحکه جهانیان شد. آن حضور 20 ساله و بسیار کم‌اثر سرانجام در اواخر دولت دونالد ترامپ و طی زمامداری تقریباً سه ساله جوبایدن برچیده شد و نظامیان شکست‌خورده و افسرده امریکایی دست از پا درازتر از بغداد بازگشتند و صحنه گریز سراسیمه آنها از کابل در ماه آگوست 2021 و به مدد هلیکوپترهایی که سربازان از آن آویزان شده بودند، به یک رسوایی بزرگ برای دیپلماسی خارجی امریکا تبدیل شد.
حرکت جهانیان در یک سمت و سوی صحیح
آن بازگشت شرم‌آور شاید جان آن نظامیان و دستیاران افغانی آنها را نجات داده باشد اما جو بایدن و دولت بی‌کفایت وی را بیش از پیش از چشم جهانیان انداخت و اینک همان واقعه با اتخاذ سیاست یکسونگرانه تازه و نسنجیده‌ای توسط امریکا در قبال طوفان الاقصی در حال تکرار شدن است و کاخ سفید از هرسو با تندباد انتقادات مواجه شده است.  امریکا در گذشته بارها از دیدگاه القاعده انتقاد و تأکید کرده بود که عملیات این سازمان در زمینه تقابل با نیروهای غربی مستقر در عراق و افغانستان مصداق کامل تروریسم است و اینک نیز همان اتهامات را به حماس به‌خاطر شروع عملیات طوفان الاقصی وارد می‌کند ولی واکنش‌های بسیاری از کشورهای جهان در محکومیت عملیات انتقامجویانه نیروی هوایی اسرائیل در سطح نوار غزه و کشتن و آواره کردن خیل فلسطینی‌های شریف و مظلوم نشان می‌دهد، جهانیان سمت و سوی صحیح‌ را یافته‌اند و معتقدند تهاجم بنیان‌افکن اخیر رزمنده‌های فلسطینی به سرزمین‌های اشغالی نه یک اقدام تروریستی خودسرانه بلکه جوابگویی به سال‌ها تعدی اسرائیلی‌ها به حقوق مسلم ملت شریف فلسطین و روشن‌ترین تجلی آزادی‌خواهی آنها است.
 امریکا؛ تنهاتر از همیشه
دولت جو بایدن اگرچه چشم بر این حقایق بسته و همچنان با تمام توان ارتش صهیونیستی را تجهیز تسلیحاتی و دولت تل‌آویو را پشتیبانی سیاسی می‌کند اما باید دیر یا زود به فکر ترمیم خرابی‌های عظیمی بیفتد که سیاست‌ورزی‌های غلط خودش در قبال رویارویی سترگ حماس با جانیان صهیونیست طی سه هفته گذشته برایش ایجاد کرده و پای دولت بایدن را به یک ورطه بزرگ بدنامی باز کرده است. کاخ سفید باید بپذیرد، کوبیدن هر آوای مردمی در سرزمین‌های اشغالی و همراهی با هر حرکت جنایتکارانه دولت تل‌آویو برایش هیچ عاقبتی جز سست شدن هر چه بیشتر جایگاهش در خاورمیانه ندارد و اگر می‌خواهد جای پای سابقش را بیابد، باید باب گفت‌وگوهایی تازه‌ای را با دولت‌های عرب منطقه بگشاید و پل‌های خراب شده بین دو سو را تا سرحد امکان ترمیم کند. برای تشکیلات جو بایدن این یک شکست بزرگ است که با وجود همه تلاش‌های فراوانش برای تروریست جلوه دادن حماس و رزمنده‌های جنبش «جهاد اسلامی»، این دولت متجاوز اسرائیل است که در منظر اکثر جهانیان عامل اصلی فتنه‌های منطقه و بانی جنایت‌های بی‌شماری به حساب می‌آید که بسیاری از فلسطینی‌ها را در خون خود غلتانده و بشریت را به اسارت گرفته است. برای بیداری امریکا و نجات اسرائیل بسیار دیر است اما مادامی که کاخ سفید بپذیرد حمایت تام و تمام از اسرائیل فقط مهر تأیید زدن بر تروریسم دولتی است، هر روز بیشتر از روز قبل در محکمه‌های مردمی در سطح جهان محکوم شده و بی‌اعتبارتر و تنهاتر خواهد شد.
منبع: Council on Foreign Relations

 

جستجو
آرشیو تاریخی