صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تایمز: تجمعات ضدصهیونیستی لندن کار ایران است!

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:

درحالی اعتراضات بی‌سابقه ده‌ها هزار نفر از مردم انگلیس علیه جنایت همه جانبه رژیم صهیونیستی برای سومین هفته پیاپی ادامه دارد که روزنامه تایمز لندن مدعی شد ایران در حال مصادره تظاهرات لندن است. به گزارش «ایران»، این روزنامه انگلیسی در گزارشی فاقد سند و به نقل از منابع ناشناس مدعی شد «پلیس [لندن] در حالی که خود را برای دور جدید تظاهرات روز شنبه آماده می‌کند، اعلام کرد عوامل ایرانی قصد ایجاد ناآرامی در تظاهرات حمایت از غزه را دارند.»
این گزارش همچنین با آب و تاب دادن به این روایت برساخته مدعی شد: «تایمز دریافته است که مأموران ضد تروریسم گفته‌اند که تهران در تلاش است تنش‌ها را در این تجمعات افزایش دهد. آنها نسبت به افزایش فعالیت دولت‌های متخاصم در بریتانیا هشدار داده‌اند. فعالیت ایران شامل کمپین‌های اطلاعات نادرست و حضور فیزیکی عوامل در اعتراضات می‌شود.»
گفتنی است روز گذشته سومین تظاهرات بزرگ ضدصهیونیستی واقع در لندن در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد که بنا به اعتراف رسانه‌های انگلیسی رکورد حضور جمعیت را شکست.

فرافکنی رسانه‌های دولتی انگلیس
این روایت‌سازی علیه ایران به مثابه یک دشمن فرضی درحالی صورت گرفته که چندی پیش کاردار سفارت کشورمان در نشست با خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در لندن، اتهامات مقام‌های امنیتی انگلیس مبنی بر تهدیدهای احتمالی از ناحیه ایران در خاک این کشور را تکذیب و از این‌گونه فضاسازی‌ها ابراز تأسف کرده بود؛ همچنین همزمان با این تصویرسازی ضدایرانی، مقامات ارشد دولتی در انگلیس، با اتخاذ رویکردی دوگانه از یک سو خود را دلسوز مردم غزه نشان می‌دهند و از سوی دیگر، به صورت همه جانبه از جنایات صهیونیست‌ها حمایت و درمقابل، مقاومت را محکوم می‌کنند. به عنوان نمونه پیش از این ریشی سوناک نخست‌وزیر انگلیس ادعا کرده بود که درخواست از تل‌آویو برای پذیرش آتش‌بس، «هنگامی که به طور روزانه با شلیک موشک‌های حماس مواجه است و شهروندانش گروگان گرفته می‌شوند، دشوار است»، جیمز کلورلی وزیر خارجه جنگ‌طلب انگلیس در جلسه دیگری، عملیات طوفان الاقصی را «هولوکاست دوم» خوانده بود.
 سناریوهای استعمار پیر!
در اغتشاشات سال گذشته، دولت انگلیس یکی از اصلی‌ترین عوامل خارجی گسترش ناامنی در ایران بود که از طریق عوامل رسانه‌ای خود و حمایت از گروهک‌های تجزیه‌طلب و مسلح سعی داشت فضای خشونت‌باری را در ایران رقم بزند که ناکام ماند. در این سناریوسازی ضدایرانی نیز به نظر می‌رسد شبکه رسانه‌های وابسته به وزارت خارجه انگلیس، علاوه بر رویکرد ثابت ضدایرانی آنها، چند هدف را دنبال می‌کنند؛ نخست، وارونه نمایی از خودجوش بودن احساسات ضداسرائیلی مردم انگلیس، دوم، تحریف نقش جمهوری اسلامی از طریق ایران هراسی و سوم انحراف افکار عمومی از نقش دولت انگلیس در حمایت تاریخی از رژیم صهیونیستی.

جستجو
آرشیو تاریخی