صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

اشتغالزایی برای 670 هزار روستایی با تکیه بر مهارت‌افزایی

در 2 سال اخیر، نرخ بیکاری در روستاها ۱،۷ درصد کاهش یافته است

احیای ٩٠٠ واحد تولیدی در روستاها احیای ٩٠٠ واحد صنعتی و تولیدی در قالب طرح‌های خرد و خانگی در روستاها و رفع موانع نیز منجر به بازگشت نیروی کار و اشتغالزایی پایدار شده است.

فرزانه پیری
خبرنگار

دولت سیزدهم با هدف بسترسازی اشتغال پایدار در کنار رفع موانع تولید، آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌‌ای را به درون روستاها برده است، تا روستاییان از مسیر فراگرفتن علم و مهارت به اشتغال دست یابند و در چرخه تولید و کارآفرینی کشور نقش اساسی ایفا کنند.
طبق آخرین گزارش از سوی معاونت توسعه روستایی، مناطق محروم و عشایر ریاست جمهوری، در دولت سیزدهم با احیای طرح‌های روستایی و ارائه آموزش‌های مهارتی بیش از 670 هزار نفر از روستاییان شاغل شده‌اند.
در مدت دو سالی که از عمر دولت سیزدهم سپری می‌شود، نرخ بیکاری در روستاها ۱،۷ درصد کاهش یافته، ۴۰ درصد از خدمات اشتغالزایی دستگاه‌های اجرایی به سمت روستاها سوق داده شده و سطوح درآمدی روستاییان از محل صندوق بیمه روستایی با افزایش ۷۰ درصدی مواجه شده است.
بر این اساس، در ٢ ساله عمر سیزدهم ٣۴ هزار طرح عمرانی و زیربنایی روستایی به ارزش ٧٠ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است و در مهرماه امسال، ٢ هزار طرح اقتصادی همزمان با روز روستا و عشایر در روستاها به ارزش ١٠ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.
احیای ٩٠٠ واحد صنعتی و تولیدی در قالب طرح‌های خرد و خانگی در روستاها و رفع موانع نیز منجر به بازگشت نیروی کار و اشتغالزایی پایدار شده است.
دولت سیزدهم از یک سو با احیا و تکمیل طرح‌های اقتصادی و تولیدی و از سوی دیگر با ارائه آموزش‌های مهارتی درصدد است تا سهم اشتغال در روستاها را افزایش دهد. در کنار راه‌اندازی طرح‌های صنعتی و تولیدی نقش آموزش‌های مهارتی انکارناپذیر است.   
آموزش ساکنان روستاها با هدف کمک به توسعه اقتصادی، عدالت آموزشی در مناطق روستایی، توانمندسازی زنان روستا، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های خانوار و در نهایت ماندگاری ساکنین در روستاها صورت می‌گیرد.
تنوع رشته‌های مهارتی و ظرفیت منابعی در مناطق روستاها زمینه اشتغال روستاییان را فراهم کرده است همچنین بسته‌های حمایتی دولت منجر شده است تا زمینه بازگشت به روستاها فراهم شود. روستاها دارای ظرفیت‌های بکر فراوانی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، مشاغل خانگی، خدمات و سایر موارد هستند که ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد جویای کار نه تنها نیاز بازار کار را برطرف می‌کند بلکه منجر به افزایش نرخ اشتغال و مشارکت اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود. توانمندسازی ساکنان روستاها از مهاجرت روستایی به شهرها جلوگیری کرده و باعث توازن و توسعه عدالت اجتماعی در ارائه آموزش‌ها و توسعه کارگاه‌های خرد و کلان و مشاغل خانگی می‌شود.
آموزش مهارت به روستاییان در راستای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری است که هدف از برگزاری آموزش‌ها گسترش عدالت اجتماعی در مناطق روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه و گسترش پدیده حاشیه‌نشینی شهرها، تحقق پیشرفت فرهنگی- اجتماعی با ارتقای کیفیت جمعیت، افزایش نشاط و اصلاح سبک زندگی مطابق الگوی اسلامی، بهبود وضعیت اشتغال، افزایش نرخ بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی روستاییان و تحقق توسعه پایدار زیست محیطی و استفاده بهینه از منابع کشور است.
آموزش روستاییان یکی از مهم‌ترین طرح‌های سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور است که در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود. راه‌اندازی کسب و کارها پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی یکی از راهکارهای اشتغال پایدار است.

آموزش‌های مهارتی به 36 هزار و 472 روستایی در 6 ماه امسال
طبق آخرین گزارش این سازمان در 6 ماه نخست امسال به 36 هزار و 472 نفر از روستاییان آموزش‌های مهارتی را ارائه کرد. 2 هزار و 434 دوره آموزشی مهارتی برای روستاییان برگزار شد که در این دوره‌ها 36 هزار و 472 نفر شرکت کردند و حدود 27 هزار و 760 شرکت‌کننده از بانوان روستایی و مابقی را آقایان تشکیل دادند.
طبق این گزارش، دوره‌های برگزار شده در چهار خوشه اصلی از جمله خدمات، کشاورزی، فرهنگ و هنر و صنعت بود. به گونه‌‌ای که یک هزار و 57 دوره در رشته خدمات، 456 دوره در رشته کشاورزی، 533 دوره در رشته فرهنگ و هنر و 388 دوره در رشته صنعت برگزار شد.
بیشترین آموزش‌دیدگان از روستاهای استان‌های خراسان رضوی، گلستان، اصفهان و همدان بودند همچنین کمترین متقاضیان برای آموزش‌های فنی و حرفه‌‌ای از استان‌های البرز، قم، تهران و کرمان بودند.
طبق آخرین اعلام سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور دوره‌های آموزشی پرتقاضای روستاییان شامل مانتودوزی، نازک‌دوزی زنانه، پرورش دهنده قارچ دکمه‌‌ای، دوزنده لباس بدون الگو، پرورش دهنده زنبور عسل، کاربر‌‌ان سی‌دی‌ال، گلیم‌بافی و دوخت سرویس آشپزخانه است.

راهکارهای اشتغال پایدار روستاییان
سازمان فنی و حرفه‌‌ای کشور نه تنها در ارائه آموزش روستاییان در رشته‌های مهارتی بلکه در حوزه بازاریابی و شبکه‌سازی فروش کالاها نیز ورود کرده است و راهکارهای عرضه کالاها در فضاهای مجازی و واقعی را آموزش می‌دهد. برگزاری نمایشگاه‌های دستاوردهای روستایی در فصول مختلف سال نیز یکی از مهم‌ترین راهکارهای شناسایی ظرفیت‌های روستایی و عرضه آن به عموم مردم است که در مهرماه امسال در همین راستا نمایشگاه روستاآباد در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و نزدیک به 2 میلیون نفر در یک هفته از این نمایشگاه بازدید کردند که این آمارها نشانه استقبال گرم مردم از صنایع و محصولات روستایی است. در نمایشگاه روستاآباد بیش از یک هزار تولیدکننده روستایی با قومیت‌های مختلف شرکت و اقدام به معرفی روستاهای گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی و تفریحی روستاها کردند و انواع فرش، پوشاک، مصنوعات چرمی، مبلمان، صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، خشکبار و ادویه‌جات، صنایع شیلاتی، گیاهان دارویی و زینتی، صنایع دستی، صنایع خلاق فرهنگی، گردشگری را عرضه کردند که این امر یکی از مراحل معرفی محصولات کشاورزی به مردم است.

 

برش

سهم 37 درصدی اشتغال روستایی از مجموع اشتغالزایی در نیمه اول امسال
آمارهای سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشانگر رویکرد حمایتی دولت و دستگاه‌ها در ارائه خدمات به متقاضیان و ایجاد اشتغال در روستاهاست. طبق گفته محمود کریمی‌بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۳۷ درصد از اشتغال ایجاد شده در شش‌ماهه اول امسال متعلق به روستاها بوده است. به عبارتی ۲۰۰ هزار روستایی در این مدت شاغل شده‌اند.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی