صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

مدیرعامل برق منطقه‌ای گیلان:

تقریباً توانستیم تمام نیازهای خودمان را در صنعت برق تأمین کنیم

مدتی پیش شرکت برق منطقه‌ای گیلان در جشنواره شهید رجایی استان گیلان برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان دستگاه برتر و برگزیده معرفی شد.در این جشنواره استانی، شرکت برق منطقه‌ای گیلان در ارزیابی عملکرد سال 1401 دستگاه‌های اجرایی استان گیلان، در میان 58 دستگاه اجرایی، رتبه اول را در مجموع امتیازات شاخص‌های عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد به خود اختصاص داد.در گفت‌و‌گوی اختصاصی بهمن داراب‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای استان گیلان با روزنامه ایران (سرپرستی گیلان) درباره این نتیجه و آخرین وضعیت پروژه‌های شرکت صحبت شد که در زیر می‌خوانید.

آقای داراب‌زاده با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور چه راهکارهایی برای تأمین مالی پروژه‌های متعدد صنعت برق در حال انجام است؟
 بحث موضوعات اقتصادی در صنعت برق نیز مستثنی نیست و برای اجرای پروژه‌ها مشکلات خودمان را داریم. ولی با همه شرایط ، ما در برق منطقه‌ای حدود 20 پروژه فعال در سراسر استان داریم که بیشتر از منابع داخلی و با روش‌های مختلف تأمین مالی را انجام می‌دهیم.
به‌عنوان مثال برای دو پست 63.20 کیلوولت غرب رشت و برج خط چهار مداره غرب رشت – انزلی از «بند ز تبصره 4 ماده 56 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» و 285 میلیارد تومان از تسهیلات بانکی توسعه صادرات استفاده کردیم که امیدواریم با همین منابع پروژه را به اتمام برسانیم. همچنین تهاتر مالیاتی با بخشی شرکت‌ها و یا ال‌سی‌های ریالی و سایر روش‌ها مثل پروژه‌ای که با فاینانس پیش می‌بریم از دیگر روش‌های تأمین مالی ما است. ما طی سه سال به نیابت از برق کشور و توانیر بحث انتشار اوراق سلف اسلامی را داشتیم که سال 99 حدود 1500 میلیارد تومان، سال 1400 هم 1300 میلیارد تومان و امسال هم 1300 میلیارد تومان توانستیم تأمین منابع مالی کنیم و مجموعاً 4100 میلیارد تومان شرکت برق منطقه‌ای گیلان به نمایندگی برق کشور توانسته تأمین نقدینگی کند و این نقدینگی به شرکت‌های مختلف و پروژه‌های‌شان تزریق شده است.
 
صنعت برق با توجه به تخصصی بودن تا چقدر به خودکفایی دست پیدا کرده است؟
 ما تقریباً توانستیم تمام نیازهای خودمان را در صنعت برق تأمین کنیم. معتقد هستم ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند بخش بزرگی از چالش‌ها و مشکلات فنی صنعت برق را مرتفع کند. ما همکارانی داریم که رله حفاظتی می‌سازند که شاید زمانی حتی بیانش برای ما مشکل بود. مجموع این عوامل باعث شده که به قله‌های خودکفایی برسیم و حتی بتوانیم دانش خودمان را به کشورهای نیازمند صادر کنیم.
 
ما در فصل تابستان و گرما شاهد کاهش خاموشی‌های صنعت برق بودیم. چطور این اقدام محقق شد؟
 صنعت برق یک صنعت برنامه محور است. در این دو سال برنامه‌ریزی دقیقی درفصل تابستان داشتیم. البته قبل از آن صنعت برق برنامه‌ریزی داشت، ولی فشردگی این برنامه‌ها و حضور شخص اول وزارت نیرو مهندس محرابیان در تمامی جلسات و همچنین معاونین ایشان و برنامه‌ریزی برای تمام ساعات شبانه‌روز خیلی کمک کرد. شاید شما فکر می‌کنید ما تابستان را گذراندیم و موضوع تمام شده، ولی ما از الان جلسات سال آینده را با تشکیل کمیته‌ها شروع کردیم. ما در زمینه فرهنگ‌سازی تفاهمنامه‌هایی با آموزش و پرورش داریم که دانش‌آموزان و معلمان را با پروژه‌ها و طرح‌های خودمان آشنا کنیم. تمام تلاش ما این است که فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا بتوانیم قدر نعمت برق را بیشتر بدانیم. شخص وزیر جلسات را پایش می‌کند. همچنین تفاهمنامه‌هایی با صنایع منعقد می‌شود و همکاری صنایع باعث شده که ما در طول تابستان خاموشی برای مشترکین نداشته باشیم.
 
در جشنواره شهید رجایی استان برق منطقه‌ای مقام اول را به دست آورد. دستیابی به این موفقیت بر اساس چه معیارهایی بوده است؟
 امسال ما برای چهارمین باراین افتخار را به دست آوردیم. بدون شک این موفقیت بدون یک کار تیمی حاصل نمی‌شد. خدارا شکر این موضوع در سرلوحه کار ما قرار گرفته است. در درجه اول با تیم متخصص و کاربلد و همراه و همدل برای انجام مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها توانستیم این موضوع را در برق منطقه‌ای رقم بزنیم. دومین موضوع هم برنامه‌ریزی است که مستحضر هستید که اگر نباشد به هدف نمی‌رسیم. موضوع سوم هم همدلی و انسجام است که باید این تیم در کنارهم باشد. نیروی انسانی متخصص، برنامه‌ریزی و وحدت و انسجام توانست کمک کند که به لطف خدا و ائمه معصومین ما رتبه اول را کسب کنیم.  

 

جستجو
آرشیو تاریخی