صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اعلام آمادگی ایران و عربستان برای توسعه مناسبات گردشگری

سفر به ایران از طریق عراق

زیست‌بوم / سخنگوی دولت از آمادگی ایران و عربستان برای توسعه مناسبات گردشگری خبر می‌دهد. او این خبر را ماحصل گفت‌و‌گوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران و وزیر گردشگری عربستان در بیست و پنجمین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان و اظهار تمایل عربستان برای تبادل گردشگر میان دو کشور اعلام می‌کند.
براساس گفته‌های علی بهادری ایران در کنار سفرهای هوایی اتباع دو کشور به دنبال ایجاد تسهیل سفر خودرویی گردشگران عربستان به ایران است.
براساس نقشه راه وزارت میراث فرهنگی گردشگران عربستان از طریق خودرو و با گذر از کشور عراق می‌توانند به ایران سفر کنند. پیشتر «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور سفر خودرویی گردشگران کشور همسایه به ایران با خودرو شخصی را یکی از محورهای تسهیل تردد گردشگران خارجی همزمان با لغو روادید و طرح تسهیل تردد گردشگران خارجی از طریق حمل‌و‌نقل هوایی اعلام کرده بود.
بر‌اساس آمار کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در حال حاضر ورود موقت وسایل نقلیه شخصی از گذرگاه‌های مرزی و 15 کشور همجوار با استفاده از اسناد بین‌المللی معتبر از جمله پلاک، گواهینامه بین‌المللی و کارنه دوپاساژ امکان‌پذیر شده است.
بهادری جهرمی، با اشاره به تقویت راهکارهای توسعه گردشگری می‌گوید: «بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در کنار مسیر هوایی احتمالاً این امکان فراهم شود تا از مسیر زمینی نیز گردشگران عربستان وارد ایران شوند تا از این طریق نیز توسعه گردشگری را در دستور کار دهیم.» عزت‌الله ضرغامی هم در حاشیه سفر ازبکستان پیشنهاد تفاهمنامه از سوی وزیر گردشگری را یک گام مثبت ارزیابی کرده بود که کارشناسان دو کشور روی این تفاهمنامه می‌توانند کار کنند.
احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان می‌گوید: «پیشنهاد من این است که یک یادداشت تفاهم باهم امضا کنیم تا در حوزه گردشگری در آینده شاهد همکاری‌های بیشتر باشیم. این یادداشت تفاهم می‌تواند متمرکز بر آموزش و نیز توسعه روابط گردشگری بین ایران و عربستان باشد. به عنوان مثال از ایران افرادی برای تشرف به حج به عربستان می‌آیند و تمایل داریم تعداد بیشتری از ایرانیان به عربستان سفر کنند و متقابلاً نیز تمایل داریم از عربستان نیز گردشگرانی به ایران بیاید.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی