صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

واکنش‌های متناقض در سازمان ملل

تلاش ناکام برای اجماع جهانی
عملکرد موفق، هماهنگ و مؤثر گروه‌های مقاومت از عراق و یمن تا سوریه، لبنان و فلسطین طی ۱۹ روزی که از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، باعث شده است که ایالات متحده امریکا، نه تنها در صحنه عمل و میدان که حتی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک و از طریق اجماع‌سازی بین‌المللی به واسطه شورای امنیت سازمان ملل نیز نتواند فشاری جدی بر محور مقاومت وارد کند.
در همین راستا واشنگتن با وتوی دو قطعنامه روسیه و برزیل در خصوص توقف هرچه سریع‌تر جنایت صهیونیست‌ها در نوار غزه، پیش‌نویس قطعنامه مد نظر خود را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن حق رژیم صهیونیستی برای دفاع مشروع از خود را تأیید کرده است. در این باره برخی منابع دیپلماتیک گفته‌اند که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده امریکا خواستار آتش‌بس یا آتش‌بس بشردوستانه در غزه نیست و در آن عملیات طوفان‌الاقصی از سوی حماس به عنوان حملات تروریستی معرفی شده است. منابع دیپلماتیک تصریح کردند که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی امریکا خواستار فشار بر حزب‌الله و گروه‌های مقاومت برای توقف حملات شده است که البته با پافشاری روسیه بخش‌هایی از آن پیش‌نویس حذف شد.
اما در مقابل بامداد روز چهارشنبه رسانه‌ها خبر دادند که روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت توزیع کرده که خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه می‌شود. این منابع گفتند که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه، ضمن محکوم کردن عملیات حماس و اسیر گرفتن صهیونیست‌ها، خواستار لغو دستور تخلیه مردم و کارمندان سازمان ملل از شمال غزه شده است. آن طور که فارس گزارش داده، به گفته دیپلمات‌های سازمان ملل، پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه هرگونه اعمال محاصره علیه نوار غزه توسط رژیم موقت صهیونیستی را رد می‌کند. از سوی دیگر، یک دیپلمات در سازمان ملل نیز گفت که گروه متشکل از کشورهای عربی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس در نوار غزه، در شورای امنیت توزیع کردند. این منبع دیپلماتیک به شبکه «الجزیره» توضیح داد که پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی گروه عربی، خواستار تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه می‌شود.

 

مواضع دو پهلوی گوترش، سازشکاری امارات
مواضع کم‌سابقه و حتی می‌توان گفت بی‌سابقه آنتونیو گوترش، که تصور می شد بتواند نوعی جنگ سیاسی و دیپلماتیک را در سازمان ملل و شورای امنیت رقم بزند، دیروز با اصلاحیه وی بر این سخنان، رنگ باخت. دبیر کل سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب، طی سخنانی در نشست رژیم صهیونیستی و فلسطین در شورای امنیت ضمن محکوم کردن حملات هفتم اکتبر حماس در فلسطین اشغالی، اذعان داشت: «باید بدانیم که حملات حماس بی‌دلیل اتفاق نیفتاده است. مردم فلسطین 56 سال آزگار است که تحت اشغال خفه‌کننده قرار دارند. مردم فلسطین شاهد تصرف پی در پی سرزمین‌های خود و اعمال خشونت هستند. اقتصادشان فروپاشیده و انسان‌ها آواره شده و خانه‌هایشان ویران شده است. آنها باورشان به حل مسأله از راه سیاسی را دیگر از دست داده‌اند.»
همین اظهارات کافی بود تا صهیونیست‌ها در سازمان ملل هم یک جبهه جنگ دیپلماتیکی با سازمان ملل را باز کنند. در همین باره گلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل دیروز (چهارشنبه) گفت که به دلیل اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره بمباران غزه ما برای نمایندگان این نهاد بین‌المللی ویزا صادر نمی‌کنیم. اردان همچنین خواستار کناره‌گیری گوترش از مقام دبیرکلی سازمان ملل شده و گفت: مهم است که بدانیم حملات از سوی حماس با پیشینه‌ای رخ داده است. در پی این سخنان و تهدیدها، آنتونیو گوترش، دیروز از مواضع خود عقب نشینی کرد و با محکوم کردن حماس، گفت که متأسف است که سخنانش مورد بدفهمی قرار گرفته بوده است.
دیروز علاوه بر گوترش در یک اظهارنظر عجیب و تأسف‌بار، اماراتی‌ها حمایت تمام قدی از صهیونیست‌ها داشتند. در همین راستا ریم الهاشمی، وزیر دولت امارات در امور همکاری‌های بین‌المللی بامداد دیروز چهارشنبه، ۲۵ اکتبر و طی شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن توصیف عملیات جنبش حماس به «جنایت»، خواستار آتش‌بس در فلسطین اشغالی شد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، الهاشمی افزود: «در حالی که ما تکرار می‌کنیم حملات حماس در ۷ اکتبر حملاتی وحشیانه و شنیع بوده است، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌های اسرائیلی هستیم تا خونریزی متوقف شود و همه غیرنظامیان، از رنج بیشتر در امان بمانند.»

جستجو
آرشیو تاریخی