صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

وزیر میراث فرهنگی از موافقت کمیسیون دولت با لغو روادید کشورها باهدف جذب گردشگر خبر داد

گردشگران ورودی امسال به 6 میلیون نفر می‌رسند

بنابراعلام وزارت بهداشت از بین بیش از چهار میلیون گردشگری که در کل سال وارد ایران شدند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف گردشگری سلامت به ایران آمدند. بنابراین غیر از هدف تفریح و زیارت، گردشگران با هدف سلامت هم سفر کرده‌اند

زیست‌بوم/  وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موافقت کمیسیون دولت با لغو روادید اکثر کشورهای پیشنهاد شده از سوی این وزارتخانه خبر می‌دهد.
«عزت‌الله ضرغامی» پیش‌تر تعداد این کشورها را بیش از 60 کشورعنوان کرده بود. «علی‌اصغر شالبافیان» معاون گردشگری کشور نیز می گوید: طرحی که وزارت میراث فرهنگی داده بیش از ۶۰ کشور است اما دستگاه‌های مسئول باید آن را بررسی کنــــند و فهرست نهایی پس از تصویب در دولت مشخص می‌شود.
او  با اعلام ورود سه میلیون و 900 هزار گردشگر خارجی به ایران در 7 ماه سال‌جاری پیش‌بینی می‌کند که ایران امسال میزبان 6 میلیون گردشگر ورودی باشد. براساس آمار او، بازار گردشگر ورودی کشور، امسال نسبت به سال گذشته 44 درصد رشد است.
اعلام اسامی؛ وقتی دیگر
خبر موافقت دولت با لغو روادید اکثر کشورهای پیشنهاد شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ضرغامی در حاشیه جلسه هیأت دولت به خبرنگاران می‌‌دهد و می‌گوید: «صبح دیروز، جلسه کمیسیون سیاسی امنیتی دولت به ریاست وزیر کشور تشکیل شد، وزارت خارجه و دستگاه‌های اطلاعاتی همراهی خوبی با ما دارند و بخش مهمی از کشورهایی که خواستار لغو روادید بودند رأی آوردند.» ضرغامی نامی از کشورها به میان نمی‌آورد اما می‌گوید: «درباره برخی کشورها تصمیم‌گیری به جلسه بعدی موکول شد و وقتی جلسه تشکیل و جمع‌بندی شد، اسامی کشورها اعلام می‌شود.»
ضرغامی می‌گوید: «ضرورت گردشگری علی‌رغم مشکلات این است که باید افراد کشورهای دیگر به ایران بیایند تا تبلیغات ایران‌هراسی خنثی شود.»
وزیر میراث فرهنگی درباره لغو متقابل روادید هم می‌گوید: « این کار در حوزه وزارت خارجه است اما آنچه ما دنبالش هستیم لغو روادید از سمت کشورماست تا مردم همه کشورها به ایران بیایند.»
بازار هدف
معاون گردشگری نیز رویکرد اصلی برای گزینش این کشور‌ها را مبتنی بر سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم می‌داند که روی توسعه با کشور‌های همسایه، مسلمان، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل شانگهای و بریکس تأکید دارد.
شالبافیان بازار گردشگری دنیا را مبتنی بر بازار کشورهای همسایه ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گردشگری درون منطقه‌ای است، از این رو بسیاری از گردشگران سلامت از کشورهای همسایه به ایران سفرمی‌کنند. بنابراعلام وزارت بهداشت از بین بیش از چهار میلیون گردشگری که در کل سال وارد ایران شدند یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر با هدف گردشگری سلامت به ایران آمدند. بنابراین غیر از هدف تفریح و زیارت، گردشگران با هدف سلامت هم سفر کرده‌اند.»
او لغو روادید یک‌طرفه را سیاست کشورها برای جذب گردشگران اعلام می‌کند و می‌گوید: «یکی از برنامه‌هایی که دستگاه دیپلماسی کشور می‌تواند دنبال کند بحث اجرایی کردن لغو روادید دوطرفه است. »
بیش از 70 درصد گردشگران ورودی از کشورهایی هستند که روادید آنها لغو شده است. گردشگران عراق در سال‌های اخیر در صدر گردشگران ورودی به کشور بوده‌اند. لغو روادید برای گردشگران چینی و روسی و شرایط سیاسی این دو کشور هم بازار ایران را به این نتیجه رسانده‌ که پذیرای گردشگران بیشتری از این دو کشور خواهند بود.
ایران در دو سال گذشته علاوه بر شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری کشورهای مختلف، به سمت ایجاد مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در حوزه ورودی رفت.
احیای جایزه صادراتی گردشگری یکی از این برنامه‌ها بود. دو آژانس گردشگری کشور هم چند روز گذشته برنده جایزه صادراتی شدند. قابل ذکر است که هزینه تولید محتوای گردشگری به زبان‌های خارجی با هدف تبلیغ جاذبه‌‌های فرهنگی، طبیعی و... ایران از هزینه مالیات کسر می شود.
معاون گردشگری یکی دیگر از مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده  را بحث تأسیسات ترکیبی می‌داند و می‌گوید: «برخی از تسهیلات مالی که اختصاص داده می‌شود از نظر فرایند تخصیص اعتبارات زمان‌بر است. در تأسیسات ترکیبی امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در کنار کاربری‌های اداری و تجاری تصویب شد. این روش تأمین مالی جدید است که در گردشگری به وجود آمد.» شالبافیان همکاری با کشور چین و لغو روادید با این کشور را از طریق قرار گرفتن در فهرست ۲۰ مقصد گردشگری کشور، بی‌تأثیر در افزایش گردشگران ورودی نمی‌داند و می‌گوید: «لغو روادید گروهی با روسیه که دو ماه از اجرایی شدن آن می‌گذرد نیز انجام شده است.»

مرزهای زمینی
وزارت میراث فرهنگی برای افزایش گردشگران طرح تردد گردشگران کشورهای همسایه را با خودروی شخصی روی میز اجرا گذاشته است. شالبافیان پیش‌بینی می‌کند: «با روند رو به رشدی که در جذب گردشگران خارجی داریم به استثنای بازارهایی که در حال حاضر مبادلات گردشگر با آنها کاهش محسوس داشته میزبان حدود ۶ میلیون گردشگر خارجی خواهیم بود.»
شالبافیان فصلی بودن گردشگری ایران را در آمار گردشگران ورودی بی‌تأثیر نمی‌داند و می‌گوید: «اگر روند رو به رشد ادامه پیدا کند به بازیابی قبل از کرونا می‌رسیم و آمار گردشگران ورودی به قبل از این بیماری برمی گردد. با بهبود روابط سیاسی با برخی از کشورهای منطقه آمار گردشگران این کشورها جایگزین کشورهایی می‌شود که از آنها ورودی کمتری داریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی