از گوشه  و کنار ایران

فرمانده فراجا:
تجهیز کامل پلیس به دوربین
نیازمند تأمین اعتبار است
گروه حوادث/  نیروی انتظامی با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکلف شد تا پایان سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به نصب دوربین روی البسه نیروهای پلیس اقدام کند  و از همین روی، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ضمن استقبال از این موضوع خواهان تأمین اعتبار آن شد.
سردار احمدرضا رادان فرمانده فراجا صبح دیروز در آیین الحاق تجهیزات زمینی و هوایی به یگان‌های فراجا گفت: پلیس اکنون ۲۰ هزار دوربین البسه در اختیار دارد که از این تعداد فقط هشت هزار دوربین آنلاین بوده و باقی به صورت آفلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی برای تجهیز پلیس به دوربین البسه توضیح داد: این مصوبه به پلیس، مردم و دستگاه‌های نظارتی در ارتقای امنیت کمک خواهد کرد. اما اثرگذاری این مصوبه منوط بر این است که در متمم این قانون موضوع اعتبارات آن بر اساس نیاز دیده شود چرا که در شرایطی می‌توان از این قانون در مسیر درست و تمامی ظرفیت آن بهره برد که بودجه و توان مالی آن دیده شود.
چنانچه بر اساس مصوبه مجلس تمامی مأموران و خودروهای جابه‌جایی متهم به صورت آنلاین از پایش تصویری برخوردار باشند، حداقل نیازمند ۱۵۰ هزار دوربین هستیم.
بنابر این گزارش با تصویب مجلس شورای اسلامی، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به ثبت داده مکانی و تصویربرداری از محل انجام عملیات‌ از طریق دوربین‌های نصب‌شده روی لباس ضابطان، خودروها و اماکن مربوطه با حفظ محرمانگی اطلاعات دوربین‌ها اقدام کند و ضمن نظارت و پایش مستمر نسبت به صحت عملکرد تجهیزات و حفظ محتوای ضبط‌شده حداقل تا مدت ۶ ماه امکان دسترسی مقام قضایی به داده‌های مذکور را به عنوان پیوست پرونده فراهم آورد.

گروگان در صندوق عقب خودرو پیدا شد
گروه حوادث/   مأموران پلیس با پیدا کردن یک تبعه خارجی در صندوق عقب خودرو راز گروگان‌گیری 30 هزار دلاری را فاش کردند.
سرهنگ علی زنگنه، فرمانده انتظامی شهرستان رباط کریم در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: مأموران کلانتری ۱۲ نصیرشهر در اجرای طرح‌های انتظامی حین گشت و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه خودرو پژو پارس مشکوک شده و آن را متوقف کردند، اما پس از توقف خودرو یکی از سرنشینان با مشاهده پلیس از خودرو پیاده شده و با سرعت از محل متواری شد که این امر باعث حساسیت بیشتر مأموران شده و اقدام به بازرسی از خودرو کردند.
زنگنه ادامه داد: مأموران در جریان بازرسی از صندوق عقب این خودرو مشاهده کردند که یک تبعه خارجی با دست و پا و دهان بسته از مأموران درخواست کمک دارد که بلافاصله دست‌ها و دهان این فرد بازشد و او به مأموران گفت که قصد مهاجرت به یکی از کشور‌های اروپایی را داشته که با اشخاصی در شهرستان بهارستان آشنا شده است.
اما این افراد به جای تسهیل در فرایند خروج او از کشور، این فرد را به گروگان گرفته و از خانواده‌اش درخواست ۳۰هزار دلار وجه نقد کرده بودند.
زنگنه با بیان اینکه مأموران پلیس با اقدامات فنی و پلیسی، سه  گروگان‌گیر را شناسایی و دستگیر کردند، گفت: متهمان به مقر انتظامی منتقل شده و در جریان بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند.

کشف جسد مرد تنها، یک ماه بعد از مرگ
گروه حوادث/ جسد متلاشی شده مرد میانسال که یک ماه قبل در خانه فوت کرده بود با اعلام همسایه‌ها به پلیس کشف شد.
 روح الله بهشتی فرد، رئیس سازمان آتش‌نشانی دزفول گفت: جسد این مرد 51 ساله در حالی پیدا شد که همسایه‌های او از انتشار بوی مشمئزکننده از خانه وی به پلیس خبر دادند و این موضوع توسط پلیس به سازمان آتش‌نشانی دزفول اطلاع داده شد.
امدادگران نیز پس از ورود به منزل با تلاش فراوان جسد این مرد را که حدود یک ماه از مرگ وی گذشته بود از منزل در حضور پلیس آگاهی دزفول خارج کردند.
علت حادثه توسط پلیس آگاهی و پزشکی قانونی در دست بررسی است. دپوی حجم زیادی از ضایعات در این منزل مسکونی عملیات خارج سازی این جسد را با مشکل مواجه کرده بود.

کلاهبرداری هکر نوجوان از 80 کاربر
گروه حوادث/ پسر نوجوان با ترفند فروش نرم‌افزارهک تلفن گوشی های 80 متقاضی خرید این نرم‌افزار را هک و از مخاطبان‌شان کلاهبرداری کرد.
سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ دراین‌باره گفت: مدتی قبل تعدادی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتا پایتخت مدعی شدند شخصی ناشناس با دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی اقدام به اخاذی از مخاطبین آنها کرده است.
در ادامه بررسی‌ها مشخص شد تمام این شاکیها مدتی قبل در یک کانال تلگرامی یک نرم‌افزار هک خریداری کردند اما پس از نصب آن، تلفن همراه خودشان هک شده است.
کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرم را در فضای مجازی شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی متهم که یک پسر ۱۶ساله بود به پلیس فتا منتقل شد.
وی با اشاره به افزایش تعداد شاکی‌های پرونده به بیش از ۸۰ نفر گفت: این نوجوان ۱۶ ساله پس از حضور در پلیس فتا گفت با دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری کسانی که متقاضی دریافت برنامه هک بودند به مخاطبین آنها پیام داده و از آنها درخواست وجه کرده و فکر نمی‌کرده که پلیس بتواند او را پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی