صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

گزارش

فائزه‌سادات یوسفی
خبرنگار

امیر قطر برای آزادی اسرای طوفان الاقصی تلاش می کند
دوحه به دنبال میانجی گری
همزمان با موضعگیری‌های چندپهلوی دیپلماتیک دولت‌های عرب، قطر یک گام جلوتر ایستاده و در این روزها به عنوان میانجی بین حماس و رژیم صهیونیستی به ایفای نقش می‌پردازد. البته به دلیل پافشاری امریکا و رژیم صهیونیستی بر تداوم و تشدید حملات علیه مردم غزه با وجود دفاع اکثریت جامعه جهانی از آتش بس، نقش وساطت قطر تنها به منظور تبادل اسرا مورد استفاده قرار گرفته است.
وزارت خارجه قطر، بعد از حملات وحشیانه و نسل کشی رژیم صهیونیستی به نوارغزه و خبرساز شدن آزادی اسرای حماس، آمادگی خود را برای هماهنگی بین امریکا و شرکای بین‌المللی برای آزادی اسرا و کاهش تنش‌ها اعلام کرد. در همین چهارچوب بود که رایزنی‌هایی حول موضوع تبادل اسرا انجام گرفته و در نهایت دوشنبه شب دو اسیر امریکایی که مادر و دختر بودند، توسط جنبش حماس به طور انسان دوستانه‌ای آزاد شدند. ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام، آزادی این دونفر را نشانه‌ای از دروغگو بودن بایدن دانست و گفت: «این موضوع به ملت امریکا و جهان ثابت کرد که دولت فاشیست وی تنها به افترا پناه برده است.»
علاوه بر آن، روز گذشته دو زن مسن ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز با وساطت قطر و مصر آزاد شدند. گردان قسام اعلام داشت که این دو نفر با وجود خودداری رژیم صهیونیستی از پذیرش، آنان را به دلایل انسانی آزاد کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه قطر پس از آزادی اسرای نزد حماس گفت که آزادی دو امریکایی در غزه پس از تماس‌های پیوسته و گسترده با تمامی طرف‌ها انجام شد و افزود: «تماس‌ها و گفت‌وگوهای قطر با رژیم صهیونیستی و حماس برای آزادی دیگر اسرا در غزه ادامه دارد. قطر ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات به آزادی تمامی اسرای غیرنظامی با تابعیت‌های مختلف منجر شود.»
به طوری که اکنون ایالات متحده و دولت‌های اروپایی با فشار به رژیم صهیونیستی از او می‌خواهند که تهاجم زمینی خود به غزه را به تعویق بیندازد تا زمان لازم برای انجام مذاکرات محرمانه از طریق قطر درباره زندانیان با حماس وجود داشته باشد.
 
پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی
در این بین، کشورهای منطقه، از پیامدهای تجاوزهای وحشیانه رژیم صهیونیستی بر منطقه و احتمال گسترش آتش نبرد هراسان هستند. علاوه بر آن، افکار عمومی این کشورها اکنون به طور فعالانه‌ای در مقابل رژیم صهیونیستی قرار گرفته و دولتمردان را به همسویی با آنها وادار کرده است. در همین راستا روز گذشته الجزیره گزارش داد که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه جلسه سالانه مجلس شورای این کشور، خواستار پایان دادن به حملات ارتش رژیم صهیونیستی علیه حماس و غزه شد و گفت: «نباید به نیروهای اسرائیلی برای کشتار بی‌قید و شرط در نوار غزه چراغ سبز نشان داد. ادامه جنگ، وضعیت خطرناکی است که منطقه را تهدید می‌کند. جنگ هیچ راه‌حلی ارائه نمی‌دهد و تنها چیزی که اتفاق خواهد افتاد، تشدید رنج، افزایش تعداد قربانیان و احساس بی‌عدالتی است.»
امیر قطر در ادامه جامعه بین‌المللی را دارای استانداردهای دوگانه دانست و گفت: «آنها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار زندگی کودکان فلسطینی ارزشی ندارد که به این وضع دچار شده‌اند، انگار که آنها بی‌چهره یا بی‌نام هستند.»
او در نهایت موضع دولت قطر را پایان دادن به جنگی اعلام کرد که از نظر او «از همه محدودیت‌ها فراتر رفته است» و ابراز داشت که جامعه جهانی نباید اجازه دهد که قطع آب و جلوگیری از  ارسال دارو و غذا به عنوان سلاح علیه کل جمعیت غزه استفاده شود. امیر قطر در سخنرانی خود با اشاره به نادیده گرفتن واقعیت‌های اشغالگری از سوی رژیم صهیونیستی، محاصره و شهرک‌سازی را مجاز ندانست و گفت: «ما منادیان صلح هستیم و به قطعنامه‌های بین‌المللی و ابتکار صلح عربی پایبند بوده و معیارها و سیاست‌های دوگانه را نمی‌پذیریم.»
برخی مواضع قطر درقبال حماس را به نوعی حمایت‌های سیاسی از آن قلمداد می‌کنند. به عنوان نمونه پس از آنکه اسماعیل هنیه، رئیس جنبش حماس در سال 96 در لیست سیاه (تروریسم) امریکا قرار گرفت، امیر قطر در تماسی تلفنی با او، اعلام کرد که حمایت قطر از حماس ادامه می‌یابد. به دلیل همین ارتباط حماس با دولت قطر بود که هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در هفته گذشته، از آن کشور خواست وارد مذاکره با حماس شود.

 

گروگان صهیونیست آزادشده:
حماس از ما مراقبت کرد
گردان‌های قسام، دوشنبه شب دو گروگان زن صهیونیست را با اهداف انسان‌دوستانه آزاد کرد. آزادی این دو زن در حالی صورت گرفت که در 17 روز گذشته رسانه‌های رژیم صهیونیستی، در یک هماهنگی رسانه‌ای، موجی از انتقادات را به‌سوی حماس روانه کردند و با گزارش ها و تصاویر دروغین تلاش کردند، چهره حماس را نزد افکارعمومی جهان مخدوش کنند. اما سخنانی که دو گروگان آزادشده در جمع رسانه‌ها بیان کردند، نقشه‌های صهیونیست‌ها را نقش برآب کرد.    
به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، «یوخفد لیوشیتز» زن صهیونیست آزادشده گفت: «نیروهای حماس بسیار خوب با ما رفتار کردند و خیلی مهربان بودند و به ما غذا و دارو دادند و از ما مراقب کردند. در ابتدا از شبکه‌ای از تونل‌ها رد شدیم و سپس غذا خوردیم.» وی افزود: «نیروهای حماس بسیار خوب با ما رفتار کردند و به ما گفتند که مسلمان هستند و ما را هرگز اذیت نخواهند کرد. آنها از همان غذایی که اعضای حماس می‌خوردند، به ما هم دادند. به ما توجه شد و داروهای ما را به ما دادند.»

سپر بلای کابینه نتانیاهو شدیم
وی سپس گفت: «آنها به سلامتی ما اهتمام زیادی داشتند. ما یک پزشک داشتیم که هر دوسه‌ روز یک‌بار می آمد تا به ما سر بزند و از وضعیت ما آگاه شود. آنها مسئولیت‌پذیر بودند و حتی دارو می آوردند و اگر داروی مورد نظر وجود نداشت، مشابه آن را می دادند. خیلی مهربان بودند و مطمئن می شدند که ما خوب غذا می‌خوریم و مراقب همه جزئیات بودند.» وی گفت: «زنانی همراه ما بودند برای اینکه مطمئن شوند ما همه چیز داریم. حماس از مدت‌ها قبل همه‌چیز را برنامه‌ریزی کرده بود. آنها وسایل موردنیازمان را آماده کرده بودند. عدم کارایی ارتش و شین‌بت (سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) بسیار به ما آسیب زد. ما سپر بلای کابینه شدیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی