صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

شهرداری قم خواهان پیش‌بینی اعتبار تکمیل پروژه در ردیف بودجه سالانه است

دولت پای کار تکمیل مونوریل قم

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

بیش از یک دهه از آغاز احداث «مونوریل» در شهر قم می‌گذرد؛ پروژه‌ای نیمه تمام که کلنگش در بستر رودخانه قمرود به زمین خورد تا با تکمیل فاز اول و دوم آن، بخش قابل توجهی از بار ترافیکی شهر را به دوش بکشد. رؤیایی که به دلایلی نظیر جانمایی ناصحیح، عدم تأمین اعتبارات و... تا به امروز تحقق پیدا نکرده و به رغم هزینه کرد 220 میلیارد تومانی، این پروژه عظیم را همچنان در ایستگاه ابهام و توقف باقی گذاشته است.
مونوریل قم به‌عنوان طرحی نیمه‌کاره، چند سال پیش از دستور کار پروژه‌های عمرانی دولت سابق خارج شده و به لیست پروژه‌هایی که قرار است سالیان سال خاک بخورد، افزوده شد. هر چند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تعیین تکلیف این طرح بار دیگر، اولویت پیدا کرده و تکمیل این پروژه عظیم با هزینه‌های ملی روی ریل سازندگی قرار گرفت. چندی پیش، معاون اجرایی رئیس‌جمهور از پروژه‌های ملی و کلانشهر قم بازدیدی به عمل آورده و در جلسه‌ای با حضور مدیران و دستگاه‌های تصمیم‌ساز ملی و استانی تأکید کرد که دولت پای کار تکمیل مونوریل قم بوده و این طرح، بازگشت به عقب نخواهد داشت. طرحی که به باور «محسن منصوری»، به سرانجام نرسیدنش ناشی از وارد نشدن جدی مجموعه مدیریت شهری بوده و شهرداری قم نمی‌تواند پای خود را از این پروژه کنار بکشد. حالا با ورود جدی‌تر دولت سیزدهم به پروژه نیمه کاره مونوریل قم، بارقه‌های امید جدیدی در خصوص تعیین تکلیف نهایی آن به وجود آمده که دست‌کم طی ۱۰ سال گذشته چنین جدیتی برای تکمیل این پروژه پرچالش مشاهده نشده است.

«مونوریل» پروژه اولویت‌دار شهرداری قم
مهندس «روح‌الله امراللهی» سخنگو و رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر قم در همین باره به «ایران» می‌گوید:« تکمیل مونوریل جزء پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری قم محسوب شده و با تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت و تکمیل مطالعات، بزودی روی ریل سازندگی قرار خواهد گرفت.»
صبح روز دوشنبه ( 1 آبان)، درجلسه‌ای رسمی و غیرعلنی متشکل از 13 عضو شورای اسلامی شهر قم و با حضور شهردار محترم و معاونان، پروژه تکمیل مونوریل بار دیگر روی میز مذاکره قرار گرفته و پس از ارائه نظرات مختلف و جمع بندی، مشخصاً چندین محور مطرح شد.
آنگونه که رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر قم به «ایران» می‌گوید:« در این جلسه مقرر شد ابتدا مطالعات امکان‌سنجی مونوریل در حدود مختلف شهر قم تا پایان آذرماه به اتمام برسد. در محور دوم نیز تأکید شد که مونوریل جزء پروژه‌های اولویت‌دار حوزه مدیریت شهری محسوب شده و باید نسبت به تکمیل آن و پیگیری جدی مطالبات از دولت محترم اقدام کرد.»

پیش‌بینی اعتبار در ردیف بودجه
مطابق گفته مهندس «روح‌الله امراللهی»، «دولت‌های پیشین در ادوار گذشته با تأمین اعتبارات ملی از تکمیل پروژه حمایت کردند. دولت سیزدهم نیز از همان ابتدا حمایت همه جانبه خود را از تکمیل پروژه مونوریل بر مبنای تخصیص اعتبارات دولتی اعلام کرد. بر این اساس مجموعه شهرداری و شورای شهر قم از دولت محترم درخواست دارد تا اعتبار تکمیل مونوریل را در ردیف بودجه سالانه پیش‌بینی کرده و رسماً اعتبار مشخصی برای تکمیل آن درنظر گیرد.»
وی می‌افزاید: «در محور سوم، بودجه کنونی شهرداری قم برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مورد بررسی قرار گرفت. بودجه‌ای به مبلغ حدود 8 هزار میلیارد تومان که در تحلیل بودجه بیش از 2 هزار میلیارد آن مربوط به بودجه جاری، حدود 2 هزار میلیارد آن مربوط به مباحث سرمایه‌گذاری و حدود 4-3 هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به هزینه‌های عمرانی شهر مانند معابر فرعی و روکش آسفالت و... است. در این میان حداکثر کمک به شهرداری قم نیز طی ادوار گذشته، بر اساس اوراق مشارکتی بوده که آن را نیز دولت اختصاص داده است. پروژه‌های نیمه تمام در محیط پیرامونی حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و خود حرم که تملکش هنوز تکمیل نشده است، نیاز به اعتباراتی دارد که انتظار می‌رود دولت محترم حمایت‌های بی‌دریغ خود از شهر قم را که مرکز جهان تشیع محسوب می‌شود، به عمل آورد. در همین راستا باید تا پایان آذرماه و ارائه نتیجه مطالعات منتظر ماند و تخصیص اعتبارات لازم از سوی دولت محترم برای تکمیل مونوریل قم را با جدیت بیشتری پیگیری کرد.»
 تکمیل پروژه‌های ناتمام
رئیس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر قم تصریح می‌کند: «اگرچه طی یک دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی درحوزه‌های مختلف در شهر قم انجام شده است اما برای تبدیل این شهر مذهبی و زیارتی به محیطی مطلوب برای زائران، مجاوران و طلاب نیازمند اعتبارات ملی بیشتری است. ضمن اینکه در محیط پیرامونی حرم پروژه‌های نیمه کاره بسیاری وجود دارد که طی سال‌های گذشته با سرعتی اندک در حال اجراست. پروژه‌هایی مانند احیا و بازسازی محیط پیرامونی حرم، بهسازی میدان شهید مطهری، بهسازی محیط پیرامونی قبرستان نو و وادی‌السلام، تملک املاک باقی مانده در طرح حرم – جمکران و احیا و بازسازی محیط پیرامونی مسجد جمکران و... از جمله پروژه‌های مهم و در اولویت به شمار رفته و تکمیل آنها بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار ملی و دولتی می‌طلبد. بنابراین، مادامی که محیط پیرامونی حرم تکمیل نشده و پروژه‌های ناتمام به سرانجام نرسد، شهرداری قم قدرت مانور زیادی برای تکمیل پروژه‌های دیگر نخواهد داشت. این در حالی است که تکمیل مونوریل جزء پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری قم محسوب شده و با تأمین اعتبارات لازم از سوی دولت و تکمیل مطالعات بزودی روی ریل سازندگی قرار خواهد گرفت.»
مهندس «روح‌الله امراللهی»، در عین حال به اعتبارات محدود شهرداری قم نیز اشاره کرده و می‌گوید: «شهرداری با این اعتبارات محدود، توان تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را در مدت زمان کوتاه نداشته و هرگونه تأخیر و تعلل در تکمیل آنها، تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری را به همراه دارد. در همین راستا از دولت محترم سیزدهم تقاضا داریم تا با تزریق اعتبارات مورد نیاز، مدیریت شهری را در تکمیل نهایی این پروژه‌های حیاتی یاری کند. زیرا با آبادانی و توسعه شهر قم، افتخاری دیگر به افتخارات ایران زمین افزوده خواهد شد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی