صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بخشی از کریدور شمال-جنوب توسط پیمانکاران ایرانی در ارمنستان احداث می‌شود

امضای قرارداد احداث کریدور شمال-جنوب در ارمنستان

برنامه مشترک ایران و ارمنستان برای تکمیل کریدور شمال-جنوب با امضای قرارداد بین دو کشور به مراحل اجرایی رسیده است. این کریدور ترانزیتی قرار است با طول کمتر از طریق احداث تونل‌ها و پل‌های متعدد میان دوکشور ساخته شود. قسمت شمالی این کریدور از ارمنستان به سمت گرجستان ساخته شده است.
قسمت جنوبی این کریدور که به‌سمت ایران می‌آید، توسط پیمانکاران ایرانی ساخته می‌شود. با ساخت این محور، مسیر ترانزیتی شمال-جنوب از ایران به‌سمت ارمنستان به نصف کاهش پیدا می‌کند و کریدوری اقتصادی و قابل رقابت با سایر کریدورهای موازی در مسیر شمال-جنوب ایجاد می‌شود.
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به دعوت وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌ جمهوری ارمنستان به ‌منظور شرکت در مراسم رسمی امضای قرارداد جاده آگاراک-کاجاران به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و مذاکره در خصوص گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی دیروز دوشنبه، به ایروان پایتخت این کشور سفر کرده است. محور نخست مذاکرات با مقامات کشور ارمنستان، توسعه روابط اقتصادی و حذف مقررات دست‌وپاگیر بین توسعه تجارت دو کشور است.  
همچنین توسعه ترانزیت از دیگر اهدافی است که در این سفر دنبال می‌کنیم، زیرا توسعه ترانزیتی یکی از زیربناهای اصلی توسعه روابط اقتصادی است. صدور مجوز برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، حذف عوارض جاده‌ای، ارتقای همکاری‌ها در چهارچوب کریدور شمال-جنوب و کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه، گسترش حمل‌ونقل ریلی و استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی و بندری ایران، مورد مذاکره و تبادل‌نظر بین دو کشور قرار گرفته است.
ایران در نظر دارد مزیت‌های ترانزیتی خود را با ساخت و تکمیل مسیرهای بین‌المللی افزایش دهد. مسیرهای جاده‌ای، ریلی و دریایی جدید با همین هدف ساخته شده یا در حال راه‌اندازی است که دسترسی ایران و کشورهای منطقه به هند و اروپا را راحت‌تر می‌کند، زمان حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و هزینه‌های حمل هم کاهش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان با تأکید بر آمادگی شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت و احداث در حوزه مسکن و ساختمان و حوزه حمل و نقل، گفت: به منظور تسهیل و افزایش تردد بین دو کشور پیشنهاد می‌شود تعرفه ورود و خروج بین دو طرف حذف شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برگزاری نشست سه‌جانبه بین ایران، گرجستان و ارمنستان به منظور تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب پیشنهاد می‌شود و ایران آمادگی برگزاری این نشست را دارد. ما از پیشنهاد احداث پل دوم روی ارس در مرز نوردوز برای افزایش ترددها بین ایران و ارمنستان استقبال می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ترانزیت و تسهیل ترانزیت در راستای راه‌های مواصلاتی شمال و جنوب در کریدور شمال-جنوب و حمل و نقل ترکیبی برای دو کشور حائز اهمیت است و کشورهای حوزه قفقاز نیز برای ایجاد و تقویت این کریدور، موافق هستند. یک برنامه جامع حمل و نقل می‌تواند کمک‌کننده این طرح باشد که با تحقق آن آرزوی دیرینه منطقه محقق می‌شود و برای امر ترانزیت مؤثر است.
بذرپاش تأکید کرد: موضوع خدمات مهندسی شرکت‌های ایرانی از محورهای بسیار مهم است و شرکت‌های ایرانی توانایی خوبی برای پل‌سازی، تونل‌سازی و ساخت سایر زیرساخت‌ها دارند. طرح کلان ۴ میلیونی ساخت مسکن را در ایران دنبال می‌کنیم که می‌توانیم از این توانایی در امر مدرسه‌سازی به جمهوری ارمنستان کمک کنیم و در حوزه نیروگاه‌سازی نیز قابلیت انتقال تکنولوژی وجود دارد. وزیر راه و شهرسازی افزود: در ایران هم‌اکنون پروژه‌های عظیمی در حوزه راهسازی، تونل‌سازی و راه‌آهن توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجراست که این شرکت‌ها با توان مهندسی خود آمادگی حضور در پروژه‌های ارمنستان را دارند.
بذرپاش گفت: جمهوری ارمنستان یک فرصت بی‌نظیر در کریدور شمال-جنوب دارد که کمک‌کننده به این‌ کشور است و از ایروان به سمت شمال مسیر خوبی وجود دارد، اما به سمت جنوب هرچه سریع‌تر مسیر باید روان‌تر شود که احداث و بهسازی ۶۰‌ کیلومتر جاده از مرز ایران به جمهوری ارمنستان ضروری است.

 

برش

صدور خدمات فنی-مهندسی
بذرپاش با تأکید بر آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی-مهندسی به کشور ارمنستان از برنامه دو کشور برای تقویت سطح تجارت، توسعه ترانزیت و حذف مقررات دست‌وپاگیر موجود در راه توسعه تجارت خبر داد و گفت: بازار خوبی در کشور ارمنستان برای شرکت‌های ایرانی در موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. در ادامه گنِل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های جمهوری ارمنستان با ابراز خرسندی از این دیدار، بیان داشت: برای ساخت و تکمیل کریدور شمال-جنوب از توانایی شرکت‌های ایرانی استفاده می‌کنیم و قرارداد ساخت بخشی از مسیر آماده امضا با شرکت‌های ایرانی در حوزه راهسازی است. وی افزود: اگر عوارض جاده‌ای تا حدامکان کم شود، اقتصاد نفس می‌کشد. در این‌ ملاقات فرصت خواهد بود تا موضوع عوارض جاده‌ای را مشخص کنیم. رویکرد اصلی جمهوری ارمنستان بدین صورت است که باید عوارض را برداشت تا کامیون‌ها به آسانی تردد کنند.
وی تأکید کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ کامیون بین دو طرف تردد دارند که امکان افزایش سه برابری آن و رسیدن به تردد ۹۰۰ کامیون در روز وجود دارد. وی از برگزاری اجلاس سه‌جانبه ترانزیت با حضور گرجستان استقبال کرد و گفت: در سه روز آینده با وزیر گرجستانی دیدار و موضوع را مطرح خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی