صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

معاوضه خانه‌های جدید با آپارتمان‌های ناایمن پیمانکار

گره کور مسکن مهر سمنان با دستور وزیر کشور باز شد

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

10سال پیش که ساکن خانه‌های نوساز قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شدند، هیچ‌وقت فکر نمی‌کردند که کمتر از یک‌سال دیوارهای خانه نوسازشان ترک بخورد. در تمام این 10 سال هر روز ترک‌ها عمیق‌تر شدند و با وجود شکایت‌های ساکنان، پیمانکار که مقصر اصلی بود، هیچ زمانی زیر بار حکم مقاوم‌سازی این خانه‌ها نرفت تا در نهایت با ورود وزارت کشور و دستور مستقیم شخص وزیر کشور دولت سیزدهم، حکم تخلیه و تخریب این خانه‌ها که احتمال بروز حادثه‌ای شبیه متروپل را می‌داد، صادر شد.
البته کار به همین‌جا ختم نشد و با پیگیری‌های مسئولان استان قرار شد دولت با تخصیص200 زمین ویلایی، 550 میلیون تومان وام ساخت، 300 میلیون وام ودیعه مسکن و برخی امتیازهای خاص دیگر به مالکان این واحد‌ها، گره‌کور این بخش از مسکن مهر سمنان را باز کند. با وجود این، این بار نگرانی از بی‌خانه‌شدن باعث شد مردم ماندن در خانه‌های ترک‌خورده را به گرفتن زمین ترجیح دهند و اعلام کنند تنها در قبال دریافت واحد‌های ساخته‌شده به تخلیه و تخریب خانه‌هایشان رضایت می‌دهند.
 طبق اعلام مسئولان استان سمنان با وجود اینکه حداکثر امتیازات برای ساکنان این واحد‌ها در نظر گرفته شده اما تنها 45 نفر این خانه‌های ناایمن را تخلیه کرده‌اند به همین خاطر با پیگیری‌های انجام شده قرار است با همکاری پیمانکار جدید مردم خانه‌های ساخته‌شده تحویل بگیرند.
مردم صاحب خانه‌ای ساخته‌شده می‌شوند
«محمد حمیدی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در گفت‌و‌گو با «ایران» از تخلیه بخشی از واحد‌های ناایمن خبر داده و می‌گوید: این 21 بلوک و در مجموع 336 واحد سال 89 به مالکان تحویل شده‌اند و از همان سال به علت نقص فنی سازه، مشکلات ساکنان شروع شده است. در تمام این سال‌ها ساکنان پیگیر این موضوع بودند اما به نتیجه لازم نرسیده بودند تا اینکه سرانجام با پیگیری‌های انجام شده و ورود دولت، دستور تخلیه و در نهایت تخریب این واحد‌ها صادر شد.
وی با اشاره به اهدای مشوق‌های مناسب برای تخلیه هرچه سریعتر واحد‌ها می‌افزاید: طبق نظر تیم فنی بلوک‌های آسیب‌دیده و ناایمن در اولویت تخلیه هستند و انتظار می‌رود ساکنان برای حفظ جان خود با مسئولان همکاری داشته باشند تا روند تخلیه هر چه سریع‌تر فراهم شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان سازه این خانه‌ها را بسیار ناایمن عنوان کرده و می‌گوید: مردم باید بدانند این مشکل مربوط به ادوار گذشته بوده و مقصر صددرصد آن پیمانکار است. در واقع دولت تنها برای جلوگیری از بروز حادثه به این موضوع ورود کرده و سقف امتیازات را برای ساکنان این واحد‌ها در نظر گرفته است. پس اگر آنها هم خواهان حل مشکل هستند باید با ما همکاری کنند تا روند تخلیه سرعت گیرد.
حمیدی با تأکید بر اینکه قرار شده دولت واحد‌های ساخته‌شده را به ساکنان این واحد‌ها تحویل دهد، خاطرنشان می‌کند: در ابتدا قرار بود 200 متر زمین و 450 میلیون وام ساخت مسکن به ساکنان این خانه‌ها تحویل شود. زمینی هم در منطقه شرق سمنان همجوار با دانشگاه پیام نور برای این موضوع در نظر گرفته شد اما از آنجایی که مردم اعتماد لازم را نداشتند، از این طرح استقبال نکرده و اعلام کردند تنها در صورتی که دولت متعهد به تحویل واحد‌های ساخته‌شده شود، این خانه‌ها را تخلیه می‌کنند.
وی با اعلام اینکه از محل اعتبارات استانی برای ساخت خانه‌های جدید با پیمانکار بومی به توافق رسیده‌ایم، تصریح می‌کند: با وجود اینکه 200 متر زمین و 550 میلیون وام قرض‌الحسنه ساخت مسکن به مالکان پرداخت شده و حتی متعهد شده‌ایم 300 میلیون وام ودیعه مسکن با تنفس 2 ساله در اختیار آنها قرار بگیرد اما مردم در قبال تخلیه و تخریب خانه‌هایشان اصرار بر واحد ساخته‌شده دارند. به همین خاطر با پیمانکار وارد مذاکره و قرار شده خانه‌های ساخته‌شده با حداقل ۷۵ متر مربع بنا، دیوارکشی دور زمین همراه با در ورودی انجام شود و مالکان بعد از ساکن شدن در این خانه‌ها نسبت به پرداخت اقساط وام ساخت مسکن اقدام کنند.
خانه‌های جدید یک‌ساله ساخته می‌شوند
 این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: اگر تمامی مالکان در زمینه تخلیه همراهی کنند، کمتر از یک‌سال خانه‌ها ساخته و تحویل می‌شود. طبق برآوردها در مجموع با 7 میلیارد ریال شامل 5 میلیارد و 500 میلیون ریال وام و پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون ریال به پیمانکار بعد از ساخت خانه و تحویل کلید، ساکنان واحد‌های تخریبی می‌توانند صاحب خانه‌های ایمن شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان می‌گوید: پرداخت هزینه نهایی از طریق وام و کمک بلاعوض در دست پیگیری است اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. تاکنون 100 نفر از مالکان این واحدها در سامانه راه و شهرسازی برای تحویل زمین نام‌نویسی و از این تعداد 45 نفر خانه‌ها را تخلیه کرده‌اند.
وی با اشاره به تلاش برای درنظرگرفتن برخی امتیازها برای خانوارهای مسکن مهر ناایمن ابراز کرد: کاهش سود بانکی بخشی از وام پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات کمک‌هزینه ساخت در دست پیگیری است، اما قول ۱۰۰ درصدی نمی‌توان داد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه تخصیص کمک بلاعوض توسط مدیریت بحران استانداری در دست پیگیری است، خاطرنشان می‌کند: استاندار سمنان طی نامه‌ای به وزیر کشور خواستار کمک به مالکان خانه‌های ناایمن در قطعه‌های ۲۳ و ۲۴ مسکن مهر سمنان شده است. وزیر کشور هم این نامه را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای همراهی ارجاع داده تا در صورت تصویب بخشی دیگر از هزینه ساخت از محل کمک بلاعوض تأمین شود. همچنین برای باقیمانده تأمین مالی طرح هم به دنبال کمک هستیم و اگر نشد، در قالب تسهیلات کم‌بهره با مالکان همراهی لازم را خواهیم داشت. مردم هم باید با ما همراهی داشته باشند تا بتوانیم هر چه زودتر خانه‌های جدید را تحویل دهیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی