صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

پرسپولیس ایران امروز به مصاف استقلال تاجیکستان می‌رود

بازی با حریف هم‌زبان

حامد جیرودی
خبرنگار

هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا امروز ادامه می‌یابد و در یکی از بازی‌های گروه E، پرسپولیس از ساعت 19:30 به مصاف استقلال تاجیکستان می‌رود؛ حریفی از کشور هم‌زبان که بیشتر مردم آن به زبان فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند. البته استقلالی که در این بازی به میدان می‌رود، برخلاف همنام تهرانی‌اش، آبی‌پوش نیست و لباس اصلی‌اش قرمز است اما در این بازی به‌عنوان تیم میهمان، سفید می‌پوشد. سرخپوشان پایتخت در حالی در این مسابقه به میدان می‌روند که بعد از چهار سال و پنج ماه در آسیا در حضور هواداران‌شان بازی می‌کنند. پرسپولیس آخرین‌بار در مرحله گروهی سال ۲۰۱۹ در بازی خداحافظی ژاوی، میزبان هوادارانش بود و پس از آن سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل شیوع کرونا در خانه به میدان نرفت و سال ۲۰۲۲ هم به همراه استقلال، مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکرد. قرمزها در هفته اول این فصل لیگ قهرمانان و در بازی مقابل النصر نیز با حکم کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، یک بازی از حضور تماشاگران محروم بودند اما حالا دوباره این فرصت را پیدا کرده‌اند تا در حضور هواداران‌شان بازی کنند و همین مسأله می‌تواند کار حریف تاجیکی را سخت کند. شاگردان یحیی گل‌محمدی پس از باختی که در تهران با نتیجه 2-0 مقابل یاران کریستیانو رونالدو تجربه کردند، بازگشتی موفقیت‌آمیز در لیگ قهرمانان آسیا داشتند و موفق شدند الدحیل را در دوحه با نتیجه 1-0 شکست دهند تا با گل امید عالیشاه به یک برد خوب خارج از خانه دست پیدا کنند. پرسپولیسی‌ها در لیگ‌برتر هم موفق بودند و توانستند در یک بازی که البته با اشتباه داوری هم همراه بود، با گل شهاب زاهدی 1-0 گل‌گهر را مغلوب کنند و پس از آن با هت‌تریک این بازیکن، 3-1 پیکان را از پیش‌رو برداشتند تا با سه برد پیاپی به استقبال استقلال بروند. البته حریف تاجیکستانی که هدایتش را یک مربی 49 ساله اهل این کشور به نام ایگور چروچنکو برعهده دارد، تیمی چغر و سختکوش است که در بازی اولش برابر الدحیل به تساوی بدون گل رسید، هر چند بازی بعدی‌اش در لیگ قهرمانان برابر النصر را 3-1 واگذار کرد اما نکته عجیبی که درباره استقلال تاجیکستان وجود دارد این است که این تیم 22 روز است در یک بازی رسمی به میدان نرفته تا شرایطی مشابه وضعیتی که پرسپولیس پیش از بازی با الدحیل داشت، پیدا کند. این تیم پس از بازی مقابل النصر قرار بود در مرحله پلی‌آف گروه اول لیگ تاجیکستان مقابل تیم راوشن قرار بگیرد که این بازی به تعویق افتاد تا بازی بعدی این تیم هم یک دیدار آسیایی برابر پرسپولیس باشد، اما اتفاق جالبی که درباره پرسپولیس و استقلال وجود دارد این است که هر دو تیم یک بازیکن از کشور مقابل دراختیار دارند. سرخپوشان پایتخت وحدت حنانوف را در لیست‌شان دارند، بازیکنی که پیش از این در همین استقلال بازی می‌کرد و حالا در صورت نیاز گل‌محمدی، مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد و در سمت مقابل هم مجتبی مقتدایی مدافع راست سابق ذوب‌آهن، مس کرمان و نفت مسجدسلیمان است که این فصل به تاجیکستان رفته تا برای استقلال دوشنبه بازی کند.

  تغییرات یحیی در ترکیب
نکته دیگری که درباره پرسپولیس وجود دارد، مصدومیت‌های زیاد بازیکنان ملی‌پوش و تأثیرگذارش است. نفراتی چون یاسین سلمانی و مرتضی پورعلی‌گنجی که رباط پاره کرده‌اند و ماه‌ها دور از میادین خواهند بود و وحید امیری و میلاد سرلک هم همچنان با آسیب‌دیدگی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما ترابی در دقایق پایانی بازی با پیکان به زمین آمد و امید عالیشاه هم که در این بازی به دلیل مصدومیت غایب بود، دوباره تمریناتش را از سر گرفته است. در این شرایط به نظر می‌رسد گل‌محمدی بازهم تغییراتی را در ترکیب تیمش نسبت به بازی با پیکان اعمال کند. به احتمال زیاد محمد‌حسین کنعانی‌زادگان جای فرشاد فرجی را در دفاع میانی خواهد گرفت و احتمال بازی ترابی و عالیشاه هم در ترکیب اصلی وجود دارد. هت‌تریک زاهدی در بازی با پیکان هم نوید روزهای خوب او را به هواداران پرسپولیس داد و در این شرایط قرمزها امیدوارند به برد دیگری در لیگ قهرمانان دست پیدا کنند. محند قاسم سارای از عراق، داور این بازی خواهد بود که دو هموطنش به نام‌های واثق‌مدل سعیدی و احمدصباح قاسم بغدادی او را در امر قضاوت یاری می‌کنند. در دیگر بازی این گروه، النصر از ساعت 21:30 با الدحیل دیدار می‌کند.

 

برش

دیداری پس از دو سال و یک ماه و 9 روز

پرسپولیس و استقلال تاجیکستان 23 شهریور‌ماه 1400 در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر هم قرار گرفتند که در آن مسابقه پرسپولیس در ورزشگاه «پامیر» دوشنبه با گل دقیقه 90 مهدی ترابی 1-0 به برتری رسید و حالا این دو تیم پس از دو سال و یک ماه و 9 روز برای دومین‌بار با هم دیدار می‌کنند. پس از آن حنانوف و منوچهر صفروف پرسپولیسی شدند اما صفروف پس از یک فصل از پرسپولیس جدا شد و به لوکوموتیو تاشکند پیوست ولی حنانوف در جمع بازیکنان مدنظر گل‌محمدی باقی ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی