صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

صادرات نان ایرانی به آن سوی مرزها

کشورهای همسایه ایران با بیش از 400 میلیون نفر جمعیت بازار هدف صادراتی بسیار مناسبی برای صادرات نان ایرانی هستند

نفیسه امامی
خبرنگار

وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که صادرات نان با آرد غیریارانه‌ای با تأیید اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی هر استان بلامانع است.
 در سال‌های گذشته به دلیل کمبود آرد و واردات گندم، صادرات نان به سایر کشورها ممنوع شده بود اما امسال صادرات نان با توجه به خودکفایی در گندم خبازی و اهمیت و ضرورت ارزآوری مجاز اعلام شده است. در همین راستا احمد خانی نوذری، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت با موضوع صادرات نان با آراد غیریارانه‌ای اعلام کرده است: «در خصوص بلامانع بودن صادرات نان غیریارانه‌ای به اطلاع می‌رساند همان‌طور که قبلاً به آن سازمان منعکس شده است، مجدداً یادآوری می‌شود مرجع تشخیص و تعیین آرد مورد استفاده در تهیه نان، اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان است که باید صورت وضعیت گندم خریداری‌شده به‌صورت آزاد را کنترل و میزان آرد استحصالی آن را محاسبه و تعیین نماید.»
لذا چنانچه با تعیین اداره‌کل فوق‌الذکر گندم مورد استفاده برای تهیه نان به‌صورت غیریارانه‌ای خریداری شده باشد، گمرک نیز بر اساس مستندات مربوطه آن را تأیید نماید، به‌استناد مفاد بند ماده ۲۳ قانون احکام دائمی و سایر مقررات و ضوابط جاری صادرات آن نان از نظر این معاونت بلامانع است.

خودکفایی در تولید گندم نان
وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دولت در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ توانست با خرید تضمینی 10 میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور، نسبت به سال گذشته 44 درصد و نسبت به دو سال گذشته 128 درصد افزایش تولید داشته باشد. خرید تضمینی گندم در دو سال گذشته 4.5 میلیون تن و سال گذشته 8.5 میلیون تن بود. خرید بیش از 10 میلیون تن گندم در سال زراعی جاری، کشور را در تامین گندم نان به خودکفایی رساند و این یکی از توفیقات بزرگ دولت در تولید و تأمین این محصول استراتژیک بود.
آنچه که در عصر حاضر دارای اهمیت است مسأله مهـم امنیـت غذایـی، درآمدهـای ارزی حاصـل از صـادرات مـواد غذایـی و نقـش غیرقابـل انـکار صنعـت غذایـی در اشـتغالزایی است که موجـب شـده تـا ایـن صنعـت بـه عنـوان یکـی از صنایـع مهـم در رشـد اقتصـادی کشـور مـورد توجـه قـرار گیـرد.
طبق اعلام آمار رسمی بیش از ۳.۵‌میلیون تن کالای کشاورزی، دامی، شیلاتی و غذایی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۲۸ میلیون دلار در نیمه نخست امسال از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۲ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش همراه بوده است.
کشــورهای عــراق، افغانســتان، امــارات متحــده عربــی و پاکســتان مهم‌تریــن مقاصــد صادراتــی محصــولات غذایــی ایــران محســوب می‌شــوند. بــا توجــه بــه برنامه‌های توســعه صــادرات کشــور مبنــی بــر تمرکــز بــر بــازار کشــورهای همســایه، آزاد شدن صادرات نان با آرد غیر یارانه‌ای به این کشورها، در گام اول می‌تواند ارزآوری را به کشور افزایش دهد.

 

برش

بازار هدف 400 میلیون نفری کشورهای همسایه
کشورهای همسایه ایران با بیش از 400 میلیون نفر جمعیت بازار هدف صادراتی بسیار مناسبی برای صادرات نان ایرانی محسوب می‌شوند. به طوریکه برخی از انواع نان‌های ایرانی از جمله نان لواش در برخی از کشورهای همسایه مانند ارمنستان از محبوبیت زیادی برخوردار است.
طبق اعلام سازمانِ غذا و دارو سرانه مصرف نان در ایران ۱۲۵ کیلوگرم است که دو برابر سرانه مصرف اروپایی هاست با این تفاوت که بخش عمده نان مصرفی در اروپا نان صنعتی است در حالی که سهم نان صنعتی در کشور ما ۸ تا ۹ درصد است و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری بدون ریسک در این حوزه در راستای رونق تولید، اصلاح الگوی تغذیه‌ای و اشتغالزایی وجود دارد.
بی شک اولین نکته‌ای که در خصوص صادرات نان ایرانی حائز اهمیت است کیفیت بالا و منطبق با استانداردهای کشورهای هدف است. علاوه بر این آنچه که همواره در حوزه صادرات از کشور ما مورد بحث بوده است، بسته‌بندی حرفه‌ای و اصولی نان ایرانی به همه بازارها از جمله بازارهای اروپایی و امریکایی است.
اگرچه نان دارای ماندگاری بالایی است اما کیفیت بسته‌بندی می‌تواند در افزایش بیشتر و ماندگاری نان اهمیت زیادی داشته باشد. ضمن اینکه بسیاری از کشورها علاوه بر استانداردهایی که برای نان مصرفی تعیین شده است، دارای استانداردهایی برای بسته‌بندی نان هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی