اقدامات دولت سیزدهم، فروش نفت را در شرایط تحریمی افزایش داد

وزارت نفت اقدامات مثبتی را به اجرا گذاشت و بر اثر همین سیاست‌گذاری‌ها توانستیم رشد اقتصادی فعلی را رقم بزنیم

صنعت نفت در دولت سیزدهم با تکیه بر توان ایرانی و افزایش ظرفیت تولید توانسته است رکورد صادرات نفت را از زمان خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها به‌ ثبت برساند؛ موضوعی که افزون بر نشان‌ دادن اقتدار ایران، می‌تواند توسعه همه‌جانبه صنعت نفت را به‌ دنبال داشته باشد.
ظرفیت تولید نفت از ابزارهای قدرت هر کشور نفتی در چانه‌زنی‌های سیاسی و اقتصادی به شمار می‌رود. اگر چه ظرفیت‌سازی برای تولید نفت به ‌صورت بهینه انجام می‌شود، اما یکی از مواردی که باید مورد توجه باشد ظرفیت‌سازی با نگاه به کمیت اقتصادی است. داشتن ظرفیت ۴ میلیون بشکه با توجه به بازار نفت ایران در آینده و برنامه‌های نگهداشت توان تولید و چشم‌اندازی که از شرایط مربوط به محیط خارجی پیش‌روی ایران است، ظرفیتی بهینه و مطمئن به شمار می‌رود.
با این حال برای حفظ ظرفیت موجود و افزایش آن، صنعت نفت کشور به ۸۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا ظرفیت تولید به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، همچنین با سرمایه‌گذاری ۷۱ میلیارد دلاری می‌توان ظرفیت تولید گاز را به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب در روز رساند.
با وجود آنکه تولید نفت نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما در دولت سیزدهم تلاش شد با امکانات موجود، ظرفیت تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگردد.
آن‌گونه که جواد اوجی، وزیر نفت ابتدای امسال اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.
واقعیت این است که با تکیه بر استفاده از ظرفیت موجود و تمرکز بر به ثمر نشاندن ظرفیت‌های بالفعل کشور علاوه بر استخراج بیشتر و بهینه‌تر نفت و گاز، به توسعه صادرات نیز در این بخش دست پیدا کردیم و با توجه به برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه تجارت نفت و گاز، شاهد تبدیل شدن بخش نفت و گاز به بسترساز اصلی برای تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در کشور هستیم.
اخیراً بانک مرکزی ایران و مرکز آمار رشد اقتصادی فصل بهار ۱۴۰۲ را منتشر کردند که طی آن رشد اقتصادی با احتساب نفت در بهار امسال ۷.۹ درصد بود. این در حالی است که رشد اقتصادی در این بازه زمانی بدون احتساب نفت، ۶.۱ درصد برآورد می‌شود. این آمار و ارقام بیانگر این است که ایران در زمینه حوزه تجارت انرژی و توسعه ظرفیت برداشت و استخراج نفت و گاز نسبت به دیگر بخش‌های کشور عملکرد بهتری داشته است. بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران حدود ۲۰ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده و بیشترین تأثیر مثبت بر تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که تولید و استخراج نفت سهمی ۹۶ درصدی از رشد اقتصادی صنایع و معادن ایران  در ۳ ماه نخست امسال داشته است.
بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های صنعت نفت و گاز ایران در حالی پیشران اقتصاد کشور است که تاکنون نه تنها تحریم‌ها علیه تجارت انرژی لغو نشده بلکه طبق اذعان خزانه‌داری امریکا بر میزان این تحریم‌ها نیز در یک سال اخیر افزوده شده است.ایران با پیگیری سیاست خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های حوزه تجارت نفت و گاز توانسته است با رویکرد نوین و بازطراحی اساسی در سیاست‌های تجارت انرژی خود به بازارهای جدید و غیرقابل تحریمی برسد و از طرف دیگر در زمینه استخراج نفت و گاز از میادین مشترک نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که همه این عوامل نشان از تحول بزرگ صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم دارد.
نظرات مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص رشد اقتصادی کشور بویژه سهمی که صنعت نفت و گاز در این زمینه داشته است جویا شدیم که در ادامه می‌آید.
ناصری‌نژاد با اشاره به این موضوع که دولت سیزدهم قدم‌های خوبی در راستای استفاده از ظرفیت‌ها برداشته است، تصریح کرد: وزارت نفت اقدامات مثبتی را به اجرا گذاشت و بر اثر همین سیاست‌گذاری‌ها توانستیم رشد اقتصادی فعلی را رقم بزنیم، اما این بدان معنا نیست که از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده‌ایم.
وی ادامه داد: لازم است قوای سه‌گانه در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود با یکدیگر همراه شوند تا از طریق سیاست‌گذاری‌های صحیح به سمت استفاده از این فرصت‌ها گام برداریم.
نظر این عضو کمیسیون انرژی مجلس را در خصوص اتکا به توان و سرمایه داخلی و بهره‌برداری از فاز 11 پارس‌جنوبی توسط یک پیمانکار داخلی بعد از خلف‌وعده‌های پی‌درپی خارجی‌ها جویا شدیم که  وی در پاسخ گفت: در زمان ریاست‌جمهوری آقای روحانی بارها بر اهمیت اتکا به توان داخلی تأکید و اعلام کردیم که کارهای کشور نباید تعطیل شود و می‌توانیم از طریق همکاری و با اعتماد به توان داخلی امور را پیش ببریم.
وی ادامه داد: در آن زمان به کرات مطرح می‌کردیم که خودمان می‌توانیم به استخراج نفت بپردازیم. ما کشوری هستیم که بالغ بر صد سال تجربه کار در حوزه نفت داریم. این تجربیات و دانش‌اندوزی‌ها می‌توانند به کمک‌مان بیایند و زمینه را برای بهره‌برداری از منابع‌مان فراهم کنند و تنها مشکل موضوع مالی است که می‌توان با برنامه‌ریزی‌های دقیق آن را حل کرد.

 

برش

بسترسازی برای تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: با اقداماتی که دولت سیزدهم در صنعت نفت و گاز به اجرا گذاشت، توانستیم در شرایط تحریمی، فروش نفت را داشته باشیم و از درآمدهایش برای اداره کشور بهره ببریم. با تکیه بر استفاده از ظرفیت موجود و تمرکز بر به ثمر نشاندن ظرفیت‌های بالفعل کشور، علاوه بر استخراج بیشتر و بهینه‌تر نفت و گاز، به توسعه صادرات نیز در این بخش دست پیدا کردیم و با توجه به برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه تجارت نفت و گاز، شاهد تبدیل شدن بخش نفت و گاز به بسترساز اصلی برای تحقق رشد اقتصادی 8‌درصدی در کشور هستیم. ناصری‌نژاد گفت: موضوع لاینحلی در زمینه برداشت از منابع نفت و گاز کشور و فروش این منابع وجود ندارد. فقط نیاز به عزم جدی، سیاست‌گذاری‌های صحیح و دقیق و پیگیری‌های منظم داریم؛ چیزی که در دولت سیزدهم پیگیری شد و نتیجه‌اش را دیدیم

جستجو
آرشیو تاریخی