صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

طوفان الاقصی؛ شکستی سخت برای دستگاه اطلاعاتی و نظامی رژیم غاصب

محمد وتد
مترجم: حمید مهدوی راد

اعتراف مدیران ارشد سرویس‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی اسرائیل به شکست اطلاعاتی و شکست نظامی در مواجهه با عملیات طوفان‌الاقصی که آن را شنبه سیاه می‌نامند نشان دهنده آن است که تمام مسئولیت آنچه را که مبارزان قسام طی عملیات طوفان‌الاقصی توانستند در پایگاه‌ها و شهرک‌های غلاف غزه انجام دهند، متوجه دستگاه اطلاعاتی و دستگاه نظامی رژیم صهیونیستی است.
در مقابل این شوکی که بر رژیم اشغالگر وارد شد، هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش، اعلام کرد که مسئولیت آن چه را اتفاق افتاده است بر عهده دارد و به شکست مقابل حماس اذعان کرد و این امر گمانه زنی‌ها را برای استعفای وی تقویت کرده است. گمان می‌رود بلافاصله پس از پایان جنگ، به همراه رئیس بخش اطلاعات نظامی (امان) آهارون حلیوا و تعدادی از افسران ارشد ستاد کل، رئیس شین بت، آرنون بار، از سمت خود کناره‌گیری کنند.
رئیس بخش اطلاعات نظامی نیز با پذیرش شکستی که سازمان امان (اطلاعات نظامی) متحمل شد و نتوانست از حمله غافلگیر کننده گردان‌های قسام، جلوگیری کند بیان داشت: «ما در مهم‌ترین وظیفه خود که همان دادن هشدار بموقع است شکست خوردیم و من به عنوان فرمانده اطلاعات نظامی مسئولیت کامل این شکست را بر عهده می‌گیرم.»
 
شکست‌های پی در پی
روزنامه یدیعوت آحارونوت با بررسی سلسله شکست‌هایی که مانع از هشدار در خصوص عملیات طوفان‌الاقصی شد، می‌نویسد، سازمان اطلاعات نظامی «امان» شبکه‌های ارتباطی شبه نظامیان قسام را رصد نکرده است. در حالی که اگر به این موضوع توجه می‌کرد، می‌توانست برنامه حمله غافلگیرانه‌ به غلاف غزه را کشف کند.
از سوی دیگر، سازمان امان و شین بت با شنود شبکه‌های ارتباطی حماس متوجه شدند که در آن با فریب اطلاعاتی حماس مواجه می‌شوند. چنانچه طی این مکالمات بی‌رغبتی کاملی نسبت به جنگ و هرگونه درگیری با اسرائیل از خود نشان می‌دهند. در همین حال در صبح روز شنبه، 7 اکتبر، متوجه فعالیت‌های ارتباطی غیر عادی در شبکه‌های ارتباطی حماس و تحرکات و فعالیت‌های غیر عادی حماس در طول نوار مرزی غزه می‌شوند. در همین راستا رئیس شین بت بسرعت وارد مقر آن در تل آویو می‌شود و با جمع کردن افسران اطلاعاتی به آنها هشدار می‌دهد که گویا تحرکاتی در نوار غزه در حال وقوع است. همچنین وی بلافاصله با رئیس دستگاه اطلاعات نظامی امان تماس می‌گیرد و به وی نسبت به تحولات غیر عادی ساعات اخیر در نوار غزه هشدار می‌دهد.
به نوشته این روزنامه، بعداً مشخص می‌شود که سربازان حاضر در جبهه جنوب این هشدارها را دریافت نکرده بودند یا نسبت به آن بی‌توجهی کرده‌اند زیرا ظاهراً سرگرم تعطیلات آخر هفته و جشن عید یهودی موسوم به «سوکوت» بودند.
 
انجام رزمایش شبیه‌سازی «طوفان الاقصی»
اما آنچه که موجب سلسله شکست‌ها و عدم هشداردهی بموقع و مناسب نسبت به طوفان‌الاقصی شد، مطلبی است که وب‌سایت خبری «زمان اسرائیل» فاش کرد و نوشت، چند ماه پیش گزارش‌هایی مبنی بر تحرکات و اقدامات حماس برای نفوذ به شهرک‌های غلاف غزه به دست دستگاه‌های اطلاعاتی رسید ولی آنها نسبت به این موضوع غفلت کرده و این موضوع را مهم تلقی نکردند.
این پایگاه خبری با انتشار گزارش مبسوطی با عنوان «دیدم دوباره جنگ یوم کیپور آمد و ارتش توجه نکرد» به عمق شکست در سازمان اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی(امان) اشاره کرده و مدعی است که آنالیز اطلاعاتی که از طریق شنود و رصد اطلاعاتی از طریق ماهواره توسط کارشناس بررسی اطلاعات «مناخیم گیدا» انجام شده است مؤید دانستن اطلاعات پیش از وقوع عملیات است. چنانچه این کارشناس بررسی اطلاعات در 9 مه ‌2023 در گزارشی بطور مستند و با رصد اطلاعات ماهواره‌ای آن را به‌صورت یک گزارش هشدار‌آمیز برای یکی از نزدیکان خود که در شهرک‌های غلاف غزه سکونت داشته ارسال کرده است و این خود مؤید شکست اطلاعاتی بزرگی است.
بررسی این کارشناس بررسی اطلاعات که در طول چهار سال تصاویر ماهواره‌ای، مانورها و تحرکات حماس را رصد می‌کرده است مؤید این بود که همه مانورهای حماس بطور مستند و مستدل تمام آنچه در عملیات طوفان‌الاقصی رخ داده بود، اعم از نفوذ به شهرک‌های «غلاف غزه» و شهرک‌های واقع در جنوب، اشغال شهرک‌های یهودی و پیشروی از یک شهرک به شهرکی دیگر بود و تنها تفاوت آن این بود که در مانورها حتی نحوه مواجهه و درگیری با ارتش صهیونیستی پیشتر مدلسازی و شبیه‌سازی شده بود.
 
اهمال ارتش در استفاده از اطلاعاتی که از طرح حماس به دست آورد
بر اساس اطلاعات و ارتباطاتی که این کارشناس شنود و رصد ماهواره‌ای، بررسی کرده است، «اعضای حماس در خصوص تلاش برای نفوذ به اسرائیل صحبت کرده اند» گرچه در آن زمان مشخص نشده که حماس چنین طرحی را برای آدم ربایی طرح‌ریزی کرده یا برای نفوذ به شهرک‌های غلاف غزه!
وی می‌افزاید: «گیدا در یک گزارش اطلاعاتی چنین می‌گوید: گویا افراد حماس برای نفوذ از طرق دریا نیز تلاش می‌کنند اما من شک دارم که چنین کاری با توجه به حصار و دیوار حائل محکمی که مخصوصاً به لحاظ الکترونیکی مورد رصد و ارزیابی ارتش است انجام شود.»
بر اساس اطلاعاتی که وی درباره مانور گردان‌های القسام جمع‌آوری کرده است، گفته شده : «یک تیم کماندویی دریایی به 3 هدف دریایی با آتش بار شدید و گلوله‌های ضد زره حمله خواهد کرد.»
در خصوص حمله ناگهانی به شهرک‌های غلاف غزه، گیدا ضمن ارائه اطلاعاتی بیان می‌کند که حمله گسترده‌ای از نوار غزه به سمت شهرک‌های غلاف غزه با حضور یگان‌های ویژه زمینی حماس تحت پوشش آتشی سنگین از انواع خمپاره و موشک‌ها و بمب‌های دست ساز به اهدافی در غلاف غزه انجام خواهد شد.
 
غرور کاذب دستگاه اطلاعات نظامی
وب سایت خبری «زمان اسرائیل» به نقل از گیدا می‌نویسد: «این موضوع من را به یاد اتفاقات سال 1973 می‌اندازد. آن زمان نیز ما 6 ماه پیش از وقوع حمله اطلاعات مهمی داشتیم و هیچگونه واکنشی نسبت به آن نداشتیم. و سپس در اکتبر (درست در سالگرد آن) چنین اتفاقی با وجود گزارش‌هایی که کرده بودم و حضور ارتش در آنجا رخ داد و باز چنین شکستی اتفاق می‌افتد.»
گیدا نسبت به درک آنچه موجب شکست و شوک در جنگ 1973 شد بخوبی واقف است. به گفته وی هر اطلاعاتی که به وی می‌رسید، توسط یک گروه 26 نفری از افسران جمع‌آوری اطلاعات آشکار و رئیس این بخش رافائل هایون آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌داد که باید آنها به این نکته توجه می‌کردند که کنترل حماس فقط منوط به دلخوش بودن به حصار مرزی و اعتماد به یک دیوار بلند نیست زیرا این دیوار با یک انفجار بزرگ فرو می‌ریزد.
وی می‌افزاید: ارتش اسرائیل اطلاعات زیادی در خصوص مانورهای حماس و تصاویر شبه نظامیان آن در حین مانور در اختیار ما قرار داد. از آنجا که این توهم و تکبر در بین سران ارتش بود که ارتش صهیونیستی یکی از ارتش‌های باهوش و توانمند دنیا است، از اطلاعاتی که ما در اختیار آنها قرار می‌دادیم استفاده درستی نکردند.
 
چه کسی مسئول اصلی شکست است؟
گیدا در خانه خود که در غلاف غزه واقع شده بود، با استفاده از تجهیزات شنود می‌توانست 7 هزار شبکه ارتباطی را از طریق ماهواره و سایر تجهیزات رصد و شنود کند اما اخیراً وزارت ارتباطات «اسرائیل» به درخواست یکی از مسئولان ارشد ارتش صهیونیستی مجوز وی را برای شنود و رصد اطلاعات لغو کرد.
با عنایت به اعتراف سران و مسئولان ارشد دستگاه امنیتی از شکست اطلاعاتی که موجب وقایع روز شنبه شد و نتوانستند عملیات غافلگیرانه حماس را پیش‌بینی کرده و مانع از تحقق سناریوی حماس برای حمله مسلحانه به شهرک‌های غلاف غزه شوند از میخاییل میرو به‌عنوان یکی از اساتید علوم سیاسی در مورد سهل انگاری و مسئولیت این شکست پرسیدیم که چه کسی در این خصوص مسئول است؟ آیا رهبران سیاسی یا فرماندهان ارشد نظامی؟
میرو گفت: «سؤالی که بسیار موجب نگرانی شده این است که چگونه چنین شکستی و حتی کشف آن پیش از وقوع، بدون اینکه یک نفر چنین ملاحظه‌ای را در نظر داشته باشد و گویا بطور جمعی بدان بی‌توجهی عمدی صورت گرفته است به وقوع می‌پیوندد؟ چنین رویکردی و اظهارات دولتمردان و در رأس آن شخص بنیامین نتانیاهو در خصوص پذیرش شکست اطلاعاتی دستگاه‌های نظامی و امنیتی این شائبه را پدید می‌آورد که سیاستمداران بدون قبول مسئولیت و عبرت از این شکست به‌دنبال رفع اتهام از خود هستند.»

جستجو
آرشیو تاریخی