صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در حال برگزاری است

6 هزار میهمان در جشن چهل سالگی

چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پنج‌شنبه 27 مهرماه با برگزاری آیین افتتاحیه به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد؛ جشنواره‌ای که به امید اول فیلمسازان جوان برای دیده شدن، تشویق و حتی نقد شدن آثارشان تبدیل شده است. فعالان این عرصه تا دوم آبان‌ماه قرار است آثار هم را ببینند، اطلاعاتشان را با هم رد و بدل کنند، طرح‌ها و ایده‌های نو سراغشان بیاید و برای ساخت آثار بعدی ترغیب شوند و درباره کار تازه‌شان تصمیم بگیرند. جشنواره فیلم کوتاه تهران که از آن به‌عنوان یکی از معتبرترین و مطرح‌ترین فستیوال‌های فیلم آسیا یاد می‌شود در آستانه چهل سالگی، اولین روز جشنواره را با همراهی 6 هزار مخاطب خاطره‌ساز کرد.

موجود زنده نمی‌تواند به اتفاقات دور و برش بی‌تفاوت باشد
آیین افتتاحیه ظهر روز پنجشنبه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت اولین روز جشنواره و آیین افتتاحش تحت‌تأثیر دو رخداد درگذشت داریوش مهرجویی و همسرش و همچنین شهدای مظلوم غزه بود. این وقایع باعث شد تا به گفته مهدی آذرپندار دبیر جشنواره مراسم سنگین‌ برگزار شود. آذرپندار فیلم کوتاه را به موجودی زنده با تمام افت و خیزهایش تشبیه کرد و گفت: «موجود زنده نمی‌تواند نسبت به اتفاقات دور و برش و خصوصاً کودک‌کشی و ظلمی که به مردم فلسطین رخ می‌دهد، بی‌تفاوت باشد. نمی‌تواند به درگذشت استاد مهرجویی و آن اتفاق تلخ بی‌تفاوت باشد بنابراین ما تصمیم گرفتیم این مراسم را با احترام به این حوادث، سنگین‌تر برگزار کنیم.» مروری بر چهل دوره برگزاری جشنواره، رونمایی پوستر یادبود چهل‌سالگی با طرحی از امیرشهاب رضویان و معرفی برگزیدگان بخش عکس از دیگر بخش‌های جنبی جشنواره بود.

قاب خاطره‌ساز صف‌های طولانی
اولین روز جشنواره برای برخی از اعضای قدیمی انجمن سینمای جوانان ایران یادآور روزهای خاطره‌ساز جشنواره تهران در سـال‌های دور و اوجش
 بود. بعد از چندسال رکود به‌خاطر درگیری با کرونا و حوادث سال گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران در چهل سالگی به روزهای گرم و اوج خود بازگشته است.
شکل‌گیری صف‌های طولانی تماشای فیلم در راهروهای پردیس ملت از آن قاب‌های دلگرم‌کننده‌ای است که انتظار می‌رود تکرار شود. استقبال در اولین روز جشنواره البته بیش از انتظار بود تا جایی که برگزارکننده‌ها تصمیم گرفتند دو سالن به ظرفیت نمایش جشنواره اضافه کنند.

انتقال تجربه از فریدون جیرانی تا کمال تبریزی
علاوه بر نمایش فیلم‌ها، بخش‌های جنبی جشنواره هم با استقبال علاقه‌مندان سینما همراه است که نمی‌توان تأثیر حضور چهره‌های شاخص در نشست‌های تخصصی با عنوان 40-20 را نادیده گرفت. در روز اول جشنواره در بخش‌های مختلف نمایش رقابتی و جنبی و نشست‌های تخصصی بیش از 6 هزار مخاطب در جشنواره حضور داشتند.
 کمال تبریزی قرار است طی ایام جشنواره در 10 نشست تخصصی، 10 رکن اصلی کارگردانی را در گفت‌و‌گو با عوامل تولید یک فیلم پیش ببرد. از موضوعات کنجکاوی برانگیز این روزها کاربرد هوش مصنوعی در فیلمسازی
است.  این موضوع در این دوره از جشنواره مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هنرجویان و مخاطبان بدانند چگونه می‌توانند از این ابزار در فیلمسازی استفاده کنند. علیرضا ربیعی مقدم مدرس این بخش است.
 همزمان با ایام برگزاری جشنواره، نشست نقد(+) به چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اضافه شده که به موضوع اهمیت نقد در فیلم کوتاه می‌پردازد.
این نشست با حضور فریدون جیرانی سینماگر پیشکسوت و امیر قادری منتقد و پژوهشگر سینما روز دوشنبه یکم آبان از ساعت 16 تا 18 در سالن شماره 4 پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود. هاتف علیمردانی، بیژن میرباقری، علیرضا استادی، سیاوش چراغی‌پور، محمدرضا تخت‌کشیان، محمد حمزه‌ای، عادل تبریزی و... از چهره‌های نام‌آشنایی بودند که در روزهای آغازین جشنواره به پردیس سینمایی ملت آمدند.

جستجو
آرشیو تاریخی