صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفت - ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

راز موفقیت پرسپولیس در برد مقابل پیکان

حل شدن بازیکنان جانشین در تاکتیک تیمی

حامد جیرودی
خبرنگار

سرخپوشان پایتخت، این هفته در یک بازی خاص به پیروزی رسیدند. پیکان و پرسپولیس در حالی پنجشنبه و در یکی از بازی‌های معوقه هفته ششم لیگ‌برتر برابر هم قرار گرفتند که این دیدار با توجه به نبود زمین مناسب در تهران، در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار شد. با این حال و با وجود میزبانی خودروسازان، استادیوم مملو از تماشاگر شده بود که تقریباً همه 15 هزارنفر آنها را هواداران پرسپولیس تشکیل می‌دادند. یحیی گل محمدی در شرایطی در این مسابقه تیمش را به میدان فرستاد که تعداد زیادی از بازیکنان اصلی‌اش از جمله وحید امیری، میلاد سرلک، مرتضی پورعلی گنجی، یاسین سلمانی و امید عالیشاه را در اختیار نداشت و علیرضا بیرانوند و محمدحسین کنعانی‌زادگان هم بلافاصله بعد از بازگشت به ایران به همراه تیم ملی راهی اردوی قرمزها شدند. در این شرایط، سرمربی پرسپولیس با ترکیبی متفاوت نسبت به گذشته تیمش را روانه میدان کرد. او با اینکه ریسک نکرد و به بیرانوند خسته بازی داد ولی کنعانی‌زادگان را روی نیمکت نشاند تا استراحت کند. او در حالی که پورعلی گنجی هم رباط داده و تا پایان فصل خانه‌نشین است، برای اولین بار از زوج فرشاد فرجی و گئورگی گولسیانی که مجوز بازی‌اش را دریافت کرده بود، در دفاع میانی استفاده کرد. همچنین به جای سرلک هم مسعود ریگی در پست هافبک دفاعی به میدان رفت و همچنین محمد عمری هم جای سلمانی را در ترکیب گرفت. ضمن اینکه میلاد سورگی هم برای اولین بار در ترکیب اصلی و در پست هافبک چپ به جای عالیشاه به میدان رفت. موضوع دیگر اینکه مهدی ترابی هم از دقیقه 92 به جای عمری به میدان رفت تا نشان دهد بعد از آن مصدومیت غیرمنتظره در بازی با النصر، کم کم آماده بازی کردن می‌شود. با وجود بازیکنان غایب زیادی که پرسپولیس در این بازی داشت، این تیم توانست به برد 3-1 دست پیدا کند که راز آن حل شدن بازیکنان جانشین در تاکتیک تیمی است.
 
رفع مشکلات گلزنی با زاهدی
با وجود این ترکیب دگرگون شده، پرسپولیس توانست در دقیقه 13 روی ارسال کرنر سروش رفیعی از سمت راست و با ضربه سر شهاب زاهدی به گل برسد. به این ترتیب زاهدی که در بازی قبل قرمزها برابر گل‌گهر تک گل سه امتیازی پرسپولیس را به ثمر رسانده بود، باز هم موفق به گلزنی شد تا برای دومین بازی پیاپی گلزنی کند و نشان دهد از روزهای پرانتقادی که بابت عدم گلزنی به او می‌شد، فاصله گرفته است. این بازیکن در دقیقه 72 هم روی پاس در عمق و زیبای رفیعی با یک ضربه پای چپ دقیق دومین گل خودش و تیمش را وارد دروازه پیکان کرد. در دقیقه 78 و در شرایطی که رفیعی با خطای سامان نریمان جهان درون محوطه جریمه پیکان متوقف شد تا داور اعلام پنالتی کند، خود زاهدی پشت این پنالتی قرار گرفت و ضربه‌اش را تبدیل به گل کرد تا موفق به هت تریک شود و تیمش را به پیروزی برساند. او که حالا جزو گلزنان چهار گله لیگ برتر محسوب می‌شود، در شرایطی موتور گلزنی‌اش روشن شده که پرسپولیس بشدت برای داشتن یک مهاجم گلزن در خط حمله احساس نیاز می‌کرد و حالا زاهدی در دو بازی اخیر، نگرانی یحیی و هواداران این تیم را برطرف کرده است.
 
رفیعی؛ مهندس پرسپولیس
در گلزنی‌های زاهدی، از نقش رفیعی به هیچ عنوان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که با دو پاس گل و گرفتن یک پنالتی، در این بازی بسیار مؤثر ظاهر شد و توانست در پیروزی خارج از خانه قرمزها نقش محوری داشته باشد. سروش که حالا با سه پاس گل در زمره بهترین پاسورهای لیگ هم قرار دارد، در حالی نقش خود به عنوان هافبک بازیساز را به بهترین نحو ایفا کرده که اهمیت حضور او در غیاب سلمانی و عالیشاه بشدت بیشتر شد. با این حال، هافبک تکنیکی و شماره هفت سرخپوشان در شرایطی که به نظر می‌رسید یحیی به او آزادی عمل بیشتری داده است، توانست پاسخ اعتماد سرمربی پرسپولیس را به خوبی بدهد و زاهدی هم از فرصت‌هایی که رفیعی برایش ساخت، به بهترین نحو استفاده برد. حالا رفیعی به عنوان مهندس و تئوریسین سرخ‌ها شناخته می‌شود که گل محمدی حساب ویژه‌ای روی او باز کرده است.
 
بازی با بیم و امید فرجی
نکته دیگری که در خصوص این مسابقه باید به آن پرداخت، مدل بازی فرجی بود. در شرایطی که شاگردان رسول خطیبی پس از دریافت گل اول رو به بازی هجومی آوردند و یک بار هم تیر دروازه پرسپولیس را لرزاندند، آنها یک فرصت خوب هم توسط مهرداد بایرامی به دست آوردند و ضربه چیپ او در آستانه ورود به دروازه بود که فرجی توپ را در آستانه ورود به دروازه بیرون کشید و ناجی تیمش شد. با این حال، خودروسازان که با شروع نیمه دوم به‌دنبال گل تساوی بودند، خیلی سریع و در دقیقه 46 توسط حامد پاکدل به گل رسیدند. این درحالی است که پاکدل با سرتوپ زدن به فرجی، گل تساوی پیکان را وارد دروازه تیم سابقش کرد. در دقیقه 86 هم توپ‌ربایی پاکدل روی اشتباه فرجی، پیکان را در موقعیت گلزنی قرار داد اما ضربه این بازیکن را بیرانوند با یک واکنش مناسب دفع کرد. فرجی با اینکه یک بار پرسپولیس را از گل خوردن نجات داد اما اشتباهات زیادی هم داشت تا خیلی‌ها با بیم و امید به او بنگرند!
 
طلسم باهویی شکسته شد!
در این دیدار، نبیل باهویی مهاجم سوئدی و جدید سرخپوشان هم برای اولین بار برای پرسپولیس به میدان رفت و از دقیقه 88 جانشین زاهدی شد. او دراین دقایق کم، فرصت زیادی به دست نیاورد اما طلسم بازی نکردن‌هایش شکسته شد و باید دید یحیی در بازی‌های آینده چقدر به او میدان می‌دهد. بازیکنی که بدون هماهنگی با گل محمدی جذب شد و سرمربی پرسپولیس از این موضوع ناراحت بود اما بالاجبار او را پذیرفت. حالا هم با توجه به گلزنی‌های زاهدی به نظر می‌رسد که باهویی کار سختی برای حضور در ترکیب اصلی پرسپولیس داشته باشد.
 
جوانگرایی با سورگی و بابایی
یکی دیگر از اتفاق‌های جالب این مسابقه، حضور محمد میلاد سورگی در ترکیب اصلی پرسپولیس بود. این درحالی است که گل محمدی در این سال‌ها به مربی‌ای معروف شده بود که اعتقاد چندانی به بازیکنان جوان ندارد اما گویا دست تقدیر و اجبار او را هم به سمتی سوق داده که نیم‌نگاهی به جوانان تیمش داشته باشد. حالا دیگر بعد از عمری، می‌توان سورگی را هم به لیست جوانان یحیی اضافه کرد تا او هم کم‌کم به جوانگرایی معروف شود. سورگی در اولین دیداری که برای پرسپولیس انجام داد 90 دقیقه در میدان بود و تعویض نشدن او نشان از این دارد که یحیی گل‌محمدی از عملکردش رضایت داشته است. او یک شوت و شوت در چهارچوب و یک پاس کلیدی دراولین حضور ثابتش داشت. به غیراز سورگی که متولد سال 1380 است، یحیی در بازی با پیکان به یک جوان دیگر هم میدان داد. علیرضا بابایی متولد 1382 است و در دقیقه 93 جایگزین دانیال اسماعیلی‌فر شد. بازیکنی که ممکن است در آینده بیشتر از او بشنویم.
 
عدم نتیجه‌گیری پیکان با وجود بازی خوب
درباره پیکان هم باید به این موضوع اشاره کرد فوتبالی که پیکان ارائه می‌دهد، با جایگاهش چندان همخوانی ندارد. تیم خطیبی کاملاً فوتبال بازی می‌کند و در ایجاد موقعیت موفق است اما ضعف این تیم در دفاع تیمی و فرصت‌سوزی در خط حمله باعث می‌شود این تیم نتیجه خوبی نگیرد. مثلث منصورباقری، سامان نریمان‌جهان و بایرامی که بعداً با حضور پاکدل که به ترکیب اضافه شد کاملاً زهردار بازی می‌کردند اما عدم خودباوری در ضربات آخر باعث شد فقط یکی از موقعیت‌های خودروسازان تبدیل به گل شود. بعد از تساوی هم پیکان خوب دفاع نکرد و اصلاً سازمان دفاعی خوبی نداشت تا در نهایت تسلیم شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی