صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سه - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

یارکشی امریکایی ها به سود صهیونیست ها

زهره صفاری
خبرنگار


آنچه پس از شوک بزرگ حماس به رژیم صهیونیستی، واشنگتن را بشدت نگران کرده و مقامات عالی‌رتبه آن همچون وزیر دفاع و وزیر خارجه این کشور را برای رایزنی با رهبران عرب و یاری تل‌آویو به خط کرده است، فارغ از تهدید از دست دادن مهم‌ترین پایگاه استراتژیک ایالات متحده در غرب آسیا، نگرانی از بروز فاجعه‌ای بزرگ‌تر برای این رژیم با ورود حامیان فلسطین به جنگ و از بین رفتن توافق عادی‌سازی با عربستان سعودی است که امریکا در طول این چند وقت برای تحقق آن تلاش بسیاری کرده بود.
به گزارش سی بی‌اس نیوز، آنتونی بلینکن چند روز پس از راه افتادن ناوهای جنگی و ارسال محموله‌های تسلیحات نظامی برای تجهیز بیشتر ارتش رژیم صهیونیستی در برابر حملات غافلگیرکننده حماس، به فوریت با برنامه‌ای فشرده سفرش به غرب آسیا را با دیدار مقامات رژیم صهیونیستی در تل‌آویو آغاز کرد و پس از آن در دیدار با سران اردن، قطر و بحرین برای انجام مهم‌ترین بخش مأموریتش وارد عربستان سعودی شد. این در حالی است که در یک هفته گذشته، تلاش‌های کاخ سفید برای متقاعد کردن سران عرب به محکوم کردن عملیات حماس بی‌نتیجه مانده و حتی عربستان سعودی که در یک‌قدمی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود، نیز طرف فلسطینی‌ها را گرفته است. بلینکن در پایان این سفر نیز پس از دیدار با مقامات مصری به تل‌آویو بازگشته و از آنجا راهی امریکا خواهد شد. به باور ناظران، انتخاب این مقصدها از سوی امریکا برای سفر وزیر خارجه این کشور، موضوعی است که به نظر می‌رسد با توجه به انتقادات زیادی که به حمایت‌های واشنگتن از کشتار غیرنظامیان در غزه شده است، در راستای تغییر دیدگاه جهانی و نشان دادن چهره‌ای خواهان صلح برای امریکا باشد. این در حالی است که در عمل، جنگ‌افزارهای امریکایی و اصرار مقامات این کشور برای تقابلی تمام‌عیار با حماس آن هم در منطقه‌ای که مملو از غیرنظامیان است، خلاف آن را نشان می‌دهد.
 
رؤیایی که محقق نشد
عربستان سعودی برنامه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را بعد از حمله حماس به اسرائیل به حال تعلیق درآورده است و براساس اعلام رویترز، منابع آگاه از بازنگری عربستان در این توافق به عنوان اولویت سیاست خارجی خود در شرایط جنگ حماس و اسرائیل پرده برداشته است.
دیدار آنتونی بلینکن با محمد بن سلمان که در ادامه طولانی‌ترین سفر وزیر خارجه امریکا به غرب آسیا انجام شد، به رغم آنکه مهم‌ترین هدف آن موضوع عادی‌سازی بود اما بیشترین بخش بحث به پیدا کردن راهکاری برای توقف جنگ علیه رژیم صهیونیستی خلاصه شد. این در حالی بود که به باور کارشناسان بویژه پس از فراخوان اسرائیل برای حمله زمینی به غزه که نتیجه آن قتل‌عام و نسل‌کشی خواهد بود، اظهارات آنتونی بلینکن و لوید آستین، پررنگ شدن حمایت‌های امریکا از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را بیشتر نشان می‌دهد.
اما آنها همچنان امیدوارند با حمایت رهبران عرب بتوانند جبهه حمایتی خود از اسرائیل را تقویت کرده و فرایندی را که از زمان دونالد ترامپ برای عادی‌سازی روابط تل‌آویو و کشورهای عرب آغاز شد با به نتیجه رساندن عادی‌سازی روابط با عربستان به نقطه اوج برسانند. با این حال در این یک هفته معادلات غرب در این حوزه تا حدود زیادی به هم ریخته است و سفر بلینکن در همین راستا و برای اصلاح این پازل به هم ریخته، ترتیب داده شده است. گرچه در برهه فعلی حتی همراهی رهبران عرب نیز به نظر نمی‌رسد بتواند برای امریکا و اسرائیل کارآمد باشد چراکه کنار گذاشتن فلسطین می‌تواند سبب خشم اعراب و منطقه شود؛ همان‌طور که در این چند روز نیز اعتراضات به جنایت‌های این رژیم در قتل‌عام مردم غزه این جرقه را روشن کرده است.
در عین حال نکته دیگری که عربستان را در پذیرش درخواست امریکایی‌ها مردد کرده، این است که واشنگتن به دنبال تعمیق ثبات رژیم صهیونیستی در منطقه‌ای است که فلسطین مهم‌ترین دغدغه کشورهای عرب به شمار می‌رود. در همین رابطه، عزیز القاشیان، تحلیلگر عربستانی به الجزیره گفت: «فرایند عادی‌سازی در جهان عرب همچنان یک تابو است و این شرایط تنها آن را سیاه‌تر می‌کند.»
 
دغدغه بازدارندگی
نگرانی امریکا و اسرائیل از ورود حامیان فلسطین به این جنگ که با شوکی فراموش‌نشدنی آغاز شده، گسترش آن است. به باور تحلیلگران الشرق الاوسط، یکی از اولویت‌های سفر غرب آسیایی آنتونی بلینکن، ارسال پیام بازدارندگی به حامیان فلسطین همچون حزب‌الله لبنان است. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز معتقد است: «بلینکن بشدت بر مواضع حمایتی از اسرائیل تأکید دارد اما به وضوح اعلام کرده که بسط جنگ علیه اسرائیل در برهه کنونی به نفع هیچ کس نیست.» این در شرایطی است که شنیده‌ها از کاخ سفید حاکی از آن است که بایدن و تیمش همواره اعلام کرده‌اند که همه گونه حمایتی را از اسرائیل در برهه جنگ فعلی خواهند داشت.
اما در عین حال هیچ یک از این رجزخوانی‌های امریکایی مانع آن نشده که واشنگتن تهدید پیش روی اسرائیل را از سوی گروه‌های مخالف این رژیم کوچک بداند. حتی آنتونی بلینکن که کری‌های نظامی را برای آرام کردن شرایط جنگ کارآمد ندیده و قدرت رقیب را فراتر از حد انتظار می‌داند، برای اطمینان از وارد نشدن آنها به جنگ حتی دست به دامان چین شده است. بلینکن پیش از دیدار با مقامات عربستان، در تماس تلفنی با همتای چینی‌اش خواستار میانجیگری آنها برای آرام کردن جبهه مقابل رژیم صهیونیستی شد. وانگ‌یی، وزیر خارجه چین در حالی که در هیچ یک از بیانیه‌های رسمی این کشور حاضر به محکومیت حمله حماس نشده است، با تأکید بر برنامه از پیش تعیین شده این کشور برای دیدار با سران منطقه، گفت: «امریکا باید نقش سازنده و مسئولانه‌ای در این بخش ایفا کرده و شرایط را تا حد ممکن به ثبات نزدیک کند. وقتی یک موضوع بین‌المللی در میان است، کشورهای بزرگ باید هدفمند و با در نظر گرفتن عدالت، آرامش منطقه را حفظ کنند و در پیروی از قوانین بین‌المللی پیشتاز باشند.»
 
کریدورهایی به نام فلسطین برای منافع اسرائیل
ناظران بر این باورند در شرایطی که رژیم صهیونیستی در حال نسل‌کشی بزرگ در غزه است و در این راه حمایت غربی‌ها بویژه امریکا را نیز دارد، و در حالی که با محاصره کامل و بمباران شدید باریکه غزه، تلفات انسانی و ویرانی‌های هولناکی را رقم زده است، با استقرار ده‌ها هزار نظامی در مرز این باریکه، به ساکنان غزه 24 ساعت فرصت فرار داده است، اما حتی در این 24 ساعت نیز حاضر به پایبندی به تعهداتش نشده و بسیاری از کاروان‌های آوارگان در گوشه و کنار غزه مورد حمله قرار گرفته و حتی مرز رفح را نیز با چند بمباران، ناامن کرده است.
در این میان بسیاری از مردم غزه حاضر به ترک خانه و کاشانه‌شان نیستند و شهادت را به فرار ترجیح می‌دهند. ساکنان غزه که این شرایط را جنگ نمی‌دانند از نسل‌کشی اسرائیل با حمایت غرب صحبت می‌کنند. بسیاری بر این باورند این فراخوان اسرائیل و کریدورهای امن غربی برای فرار مردم تازه آغاز یک فرایند بلند جنگی است، چراکه بدون شک هر چه فلسطینی بیشتری از غزه خارج شود اشغال این منطقه آسان‌تر خواهد بود و این شرایط می‌تواند برای تحقق اهداف اسرائیل فضای بهتری را ایجاد کند و این همان چیزی است که امریکا به دنبال آن است و یارکشی و رایزنی‌های آنتونی بلینکن نیز در این سفر حول همین محور پیش رفته است.
هماهنگ‌کننده بخش حقوق بشر سازمان ملل با تأکید بر بی‌خانمانی بیش از 400 هزار نفر از مردم غزه از ابتدای حملات اسرائیل گفت: «از آنجا که اسرائیل بدون در نظر گرفتن کریدورهای امن برای خروج مردم، جنگ را آغاز کرد، صدها نفر از مردم غزه با پای پیاده مجبور به فرار شده‌اند اما همچنان بحران غذا، آب و سرپناه و بهداشت آنها را تهدید می‌کند.»

جستجو
آرشیو تاریخی