نقشه امریکایی صهیونیستی برای غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، امروز بعد از تور 4 روزه خود به کشورهای مختلف خاورمیانه برای بار دوم در این 5 روز وارد تل آویو می‌شود؛ شهری که تور خود را نیز از آن آغاز کرده بود و اکنون در پایان بندی این تور قصد دارد گزارش دوره گردی خود در خاورمیانه را به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارائه دهد و در کنار هم نقشه‌ای امریکایی – صهیونیستی را پی‌ریزی کرده و اجرا کنند. هرچند که اجرای چنین نقشه‌ای با وجود دقتی که در طراحی آن دارند، به سادگی میسر نخواهد شد و پیچیدگی‌های بسیاری بر سر راه آنها خواهد بود که اصلی‌ترین آن، گسترده شدن جنگ به دیگر نقاط خاورمیانه خواهد بود.
آنتونی بلینکن، در تور خود بعد از آغاز آن که در تل آویو انجام شد، روز جمعه به اردن و پس از آن قطر رفت تا با سران این دو کشور مذاکره کند. هر دو کشور به اضافه مصر که بلینکن دیروز راهی آنجا شد، از مخالفان جدی کوچ اجباری ساکنان غزه هستند؛ مسأله‌ای که اتفاقاً مقصود اصلی سفر بلینکن نیز هست. در واقع در نقشه امریکایی – صهیونیستی که روی میز کاخ سفید و دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی قرار دارد، بنا بر این است که رژیم صهیونیستی به هر طریق ممکن، ولو عملیات حمله زمینی که حاوی خطرات بسیاری برای ارتش این رژیم خواهد بود، وارد غزه شده و با آنچه که مدنظر دارند، یعنی نابودی مقاومت غزه و به طور خاص حماس، کنترل این منطقه را به دست گرفته و دست به تغییر نقشه جغرافیایی سرزمین‌های اشغالی بزنند. آنها در این نقشه همچنین در نظر دارند، نقشه جمعیتی اراضی اشغالی را نیز تغییر داده و فلسطینیان ساکن غزه را به سمت مصر، اردن و حتی قطر کوچ دهند.
آنتونی بلینکن که در جریان این تور به بحرین و امارات هم سفر کرد، تلاش کرد، پروژه عادی‌سازی را همچنان روی میز نگه دارد. او خواهان آن است این پروژه را که در جدیدترین رخداد، عربستان آن را به حالت تعلیق درآورد، دیگر بار وارد دور کند و اجازه ندهد این گزینه از پروژه‌هایی که در کشورهای عربی دارند، شود.
بلینکن در خلال این تور در بخش دیگری از نقشه‌ای که به همراه نتانیاهو طراحی کرده است، در پی آن بود بر کشورهای منطقه فشار آورد تا مانع از گسترش جنگ به سایر نقاط خاورمیانه شود. هم واشنگتن و هم تل‌آویو نگران آن هستند که با اجرای طرح خود برای تصرف غزه، ولو به بهای خوردن داغ نسل کشی بر پیشانی رژیم صهیونیستی و همچنین کاخ سفید، جنگ به باریکه غزه منحصر نشود و در سراسر منطقه شاهد بازخوردهایی باشند که برای آنها گران تمام شود. بویژه که امریکا بعد از 11 سپتامبر و ورود به خاورمیانه، دریافت جنگ در این منطقه قابل پیش‌بینی نیست و می‌تواند با وجود هزینه‌های بسیاری که روی آن می‌کند، نه فقط به نتیجه دلخواه آنان ختم نشود و ناکامی را در کارنامه آنان ثبت کند، بلکه می‌تواند منجر به از دست رفتن ته مانده اعتبار و حتی نفوذ آنان در منطقه شود. این همان چیزی است که مقاومت خاورمیانه در چند روز اخیر نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده است، در صورت حمله زمینی به غزه، «غافلگیری»‌های بیشتری برای رژیم صهیونیستی در راه خواهد بود.
هشدار حزب‌الله به رژیم صهیونیستی
در حالی که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اخبار ضد و نقیضی از احتمال حمله زمینی به غزه حکایت دارد و مقاومت فلسطین به رژیم صهیونیستی هشدار داده، هرگونه حرکت اشتباه آن در قبال غزه می‌تواند تبعات دردناکی را برای آن در بر داشته باشد، حزب‌الله لبنان در پی حملاتی که در چند روز گذشته به طور پراکنده علیه مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی داشت، دیروز به طور ویژه بر این حملات متمرکز شد و پرچم خود را نیز بر یکی از پایگاه‌های ارتش این رژیم در منطقه مرزی برافراشت.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، حزب‌الله لبنان حملات خود به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی لبنان را از صبح دیروز با یک حمله راکتی به نزدیک شهرک صهیونیستی شتولا آغاز کرد؛ حمله‌ای که به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی یک صهیونیست را به کام مرگ کشید و 4 نفر از آنان را زخمی کرد. پس از آن حزب‌الله لبنان به حملات خود ادامه داد و به مواضع رژیم صهیونیستی در الراهب حمله موشکی کرد. در این حمله نیروهای مقاومت لبنان با موشک‌های هدایت شونده خود، یک فروند تانک مرکاوا را هدف قرار داده و از کار انداختند و پس از آن نیز پرچم خود را بر فراز این پایگاه رژیم صهیونیستی برافراشتند.
هرچند حملات حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی فلسطین با واکنش راکتی ارتش رژیم صهونیستی مواجه شد، اما حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تأکید کرد، این دست اقدامات خللی در عزم آنها ایجاد نخواهد کرد. حزب‌الله همچنین تأکید کرد: «این حملات در واکنش به اقدام ارتش رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن عصام عبدالله، خبرنگار لبنانی انجام شده است.» اشاره حزب‌الله به حمله‌ای است که روز جمعه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به گروهی از خبرنگاران انجام شد. در این حمله بجز عصام عبدالله که به شهادت رسید، 6 خبرنگار هم زخمی شدند که دو نفراز آنها خبرنگار الجزیره بودند.
حزب‌الله لبنان عصر دیروز این حملات را شدت بخشید و در بیانیه‌ای اعلام کرد، در ادامه پاسخ به کشتار خبرنگاران و شهروندان غیرنظامی در شهرک شبعا، با موشک‌های هدایت شونده، به پادگان حنیتا حمله کرده است. بنا براین بیانیه در این حملات نیز دو تانک مرکاوا و یک نفربر زرهی هدف قرار گرفت و شماری از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی کشته و زخمی شدند. در همین ارتباط شبکه خبری «المنار» گزارش داد، در عملیات نیروهای حزب‌الله یک مرکز مراقبت و دیده‌بانی نیروهای صهیونیستی در «برکه النقار» واقع در مزارع شبعا هدف قرار گرفته شد و نیروهای این جنبش موفق شدند ضمن آسیب زدن به این مرکز، بخش زیادی از تجهیزات فنی و تکنولوژی آن را از بین ببرند. حزب‌الله لبنان دیروز همچنین حملاتی موشکی و توپخانه‌ای به مواضع ارتش صهیونیستی به مناطق «رویسه العلم»، «السماقه» و «زیدین» انجام داد.

نگاه نگران ناظران سیاسی و نظامی
حملات دیروز حزب‌الله به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی، می‌تواند زنگ خطر را برای تل آویو به صدا درآورد. به نوشته نورمن فینکلشتاین، تحلیلگر امریکایی که از حامیان حقوق فلسطینیان است «خطر گسترش جنگ حماس و اسرائیل به سایر نقاط منطقه بویژه از سوی لبنان بالاست. اگر حزب‌الله لبنان به طور عمده وارد این جنگ شود، اسرائیل باید انتظار گسترده‌تر شدن جنگ را هم داشته باشد.»
چنین هشدار‌هایی بی‌تردید باعث نگرانی سران تل آویو هم شده است، بویژه که در شرایطی بیان می‌شوند که حزب‌الله لبنان بجز 5 موشکی که ظهر دیروز به سمت مواضع صهیونیست‌ها در شتولا پرتاب کرد، در عصر روز گذشته شمار این موشک‌ها را به بیش از 30 موشک رساند. به گزارش رویترز، این هراس دیروز باعث شد، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی خطاب به حزب‌الله لبنان بگوید: «خواهان وارد شدن به جنگ با شما نیستیم. پس لطفاً آرامش خود را حفظ کنید.» او همچنین تأکید کرده است: «جنگ علیه جبهه شمالی هیچ نفعی برای اسرائیل نخواهد داشت.»
این در حالی است که یکی از سخنگوهای ارتش رژیم صهیونیستی نیز پیشتر گفته بود: «۱۳۰ هزار موشک و راکت حزب‌الله اسرائیل را تهدید می‌کند.» در همین ارتباط بروس هافمن، تحلیلگر ارشد اندیشکده امریکایی «شورای روابط خارجی» اخیراً در تحلیلی درباره توان موشکی حزب‌الله لبنان نوشته بود: «در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله زرادخانه‌ای از ۱۵ هزار موشک در اختیار داشت. امروزه ۱۰ برابر این عدد را دارد. در صورت بروز خشونت در کرانه باختری، خطر جنگ در دو جبهه یا شاید سه جبهه اسرائیل را تهدید خواهد کرد.»

 

ادامه در صفحه  20

جستجو
آرشیو تاریخی