صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یک - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

4 کشته در خروج قطار هندی از ریل
خروج 21 واگن قطار سریع‌السیر از ریل در ایالت «بیهار» هندوستان، دست‌کم چهار کشته و 70 زخمی‌برجا گذاشت.
به گزارش الجزیره، این قطار سریع‌السیر اواخر روز چهارشنبه از ریل خارج شد. رسانه‌های محلی و مقامات هند مرگ چهار نفر را در این حادثه تأیید کرده‌اند، با این حال تاکنون گزارشی در مورد علت وقوع این حادثه منتشر نشده است. با این حال راه‌آهن هندوستان به خانواده قربانیان حدود 12 ساعت پس از حادثه غرامت پرداخت کرد. در همین حال، وزیر راه‌آهن هند در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در گزارشی که به امضای شش نفر از مسئولان راه‌آهن رسیده، آمده است: «به‌نظر می‌رسد خروج از ریل به دلیل نقص در ریل‌ها رخ داده است». با این حال، دیگر مسئولان راه‌آهن خاطرنشان کردند که قطار زمانی که با سرعت زیاد حرکت می‌کرد، با ترمز ناگهانی متوقف شد.

مرگ زن ۱۰۴ساله پس از ثبت رکورد گینس
 دوروتی هوفنر که 104 سال سن داشت حدود 10 روز قبل با هلیکوپتر به آسمان رفت و از آنجا به سمت زمین شــیرجه زد تا سقوط آزاد را تجربه کند. او با این اقدام شگفت‌انگیز توانست رکورد سنی سقوط آزاد جهانی را یک سال ارتقا دهد و نام خود را در کتاب گینس ثبت کند.پیش‌تر این رکورد در دستان پیرزن سوئدی ۱۰۳ ساله بود. اما چند روز بعد خبر مرگ پیرزن منتشر شد. برخی علت مرگ او را فشار وارده بر قلبش بر اثر تجربه سقوط آزاد بیان می‌کنند و  برخی دیگر معتقدند او کاری را که دوست داشت انجام داد و وقتی به آرزویش رسید، جان سپرد.

سرقت‌های میهمان ناخوانده عروسی‌ها
چندی پیش عروس و دامادی در می‌سی‌سی‌پی، روز عروسی خود متوجه زن غریبه‌ای در مراسم شدند که بعد معلوم شد او دزد سریالی چندین مراسم عروسی در چند ایالت از امریکا، از جمله در می‌سی‌سی‌پی، آلاباما و تنسی بوده است.
ساندرا لین هنسون، زن ۵۷ ساله به اتهام سرقت پول و کارت اعتباری از کیف عروس و داماد و البته برخی از میهمان‌های عروسی‌های مختلف تحت تعقیب بوده و سرانجام در عروسی زوج اهل می‌سی‌سی‌پی، گیر می‌افتد و تحویل پلیس داده می‌شود. در واقع خواهر عروس، متوجه حضور این زن غریبه در مراسم عروسی خواهرش می‌شود و او را می‌بیند که در اتاق عروس در حال قدم زدن است و در همان حال تکه‌ای از کیک عروسی را می‌خورد. پیش از این، هنسون سال ۲۰۱۹، به اتهام سرقت هدایای عروسی از دو عروس در آلاباما و در سال ۲۰۲۱، هدایای عروسی، پول نقد و کارت‌های هدیه به ارزش ۱۰۰۰ دلار، دستگیر و به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود. او این بار روانه زندان شد.

زنان و کودکان، قربانیان اصلی زلزله افغانستان
مقامات سازمان ملل گزارش دادند که بیش از ۹۰ درصد افرادی که در زمین‌لرزه ۶،۳ ریشتری غرب افغانستان کشته شدند، زنان و کودکان بودند.
به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام یونیسف در هرات گفت که زنان و کودکان به احتمال زیاد در هنگام وقوع زمین‌لرزه در حوالی صبح در خانه بوده‌اند. وقتی اولین زمین‌لرزه صبح شنبه هفته گذشته رخ داد، مردم فکر کردند که یک انفجار به‌وقوع پیوسته است و به همین دلیل به سمت خانه‌هایشان دویدند.
«عرفان‌الله شرفزوی»، سخنگوی جمعیت هلال احمر افغانستان اعلام کرد: عملیات آواربرداری در برخی مناطق همچنان ادامه دارد اما عملیات جست‌وجو و نجات با موفقیت به پایان رسید و هیچ کسی زیر خاک نمانده است. هرچند آمارها درباره قربانیان متناقض است اما مقامات طالبان از کشته شدن بیش از 2400 نفر خبر داده‌اند.

کشف گنج قدیمی‌در شومینه سنگی
باستان شناسانی که در حال حفاری بقایای یک کلبه شکاری در منطقه گلنکو اسکاتلند بودند، یک انبار سکه در شومینه سنگی پیدا کردند که ممکن است متعلق به رئیس قبیله‌ای باشد که در یک قتل عام در قرن هفدهم کشته شده است. این منطقه به دلیل درگیری خونین بین قبیله مک دونالد و نیروهای دولتی که در سال ۱۶۹۲ رخ داد، مشهور است.کاوش باستان‌شناسی که در تابستان امسال توسط دانشگاه گلاسکو انجام شد، در خانه‌ای بود که نوعی اقامتگاه شکار و تالار جشن به شمار می‌رفت که توسط رئیس قبیله در دوران تصدی وی از سال ۱۶۴۶ تا ۱۶۹۲ استفاده می‌شد. تیم حفاری همچنین سفال، شیشه و مواد چرم‌کاری، سنجاق و چرخش‌های دوکی که از جمله اقلام معمول و روزمره است را نیز بدست آوردند. اما آنها از کشف یک گلدان پر از سکه که در شومینه بزرگ پنهان شده بود، شگفت‌زده شدند.

پایان عملیات انتقال لاشه زیر دریایی تایتان
بقایای احتمالی انسانی و سایر بقایای زیردریایی تایتان که در مسیر کاوش لاشه کشتی «تایتانیک» منفجر شده بود، کشف شد. طی این انفجار همه پنج سرنشین زیردریایی کشته شده بودند.به گزارش یورونیوز، گارد ساحلی امریکا گفت که بازیابی و انتقال بخش‌های باقی‌مانده از این شناور چهارشنبه گذشته به پایان رسیده است.چند ماه پیش که این حادثه رخ داد، سرنوشت سرنشینان زیردریایی تایتان در سرتاسر جهان خبرساز شده بود و امدادگران از زمین و آسمان به دنبال پیدا کردن این زیردریایی بودند. گارد ساحلی امریکا گفت که بقایای احتمالی انسانی با دقت از درون لاشه زیردریایی بیرون کشیده شده و برای تجزیه و تحلیل منتقل شده است.سه انگلیسی به نام‌های همیش‌هاردینگ میلیاردر، شاهزاده داوود تاجر و پسرش سلیمان، همراه با استاکتون راش، مدیرعامل شرکت «اوشن‌گیت» و پل هنری نرگئولت، کارشناس غواصی فرانسوی در این حادثه جان باختند.زیردریایی تایتان ۱۸ ژوئن برای سفر به عمق دریا و بازدید از بقایای کشتی تایتانیک به آب انداخته شد و مدت کوتاهی پس از آن، منفجر شد که علت این حادثه هنوز اعلام نشده است.

حمله خونین  به یک مدرسه در فرانسه
 حمله یک دانش‌آموز با چاقو به مدرسه‌ای در شهر «آراس» فرانسه یک  کشته و دو  مجروح داشت.به گزارش  یورونیوز، پلیس محلی می‌گوید صبح جمعه در جریان حمله مردی با چاقو به دبیرستانی در فرانسه، یک معلم کشته و دو نفر دیگر زخمی‌شده‌اند.این حادثه در دبیرستان «گامبتا» در شهر ۴۱ هزار نفری آراس واقع در شمال شرقی فرانسه رخ داده است.رسانه‌های محلی نیز گزارش دادند که مهاجم یک دانش آموز سابق این مدرسه بوده است.«ژرالد دارمنن»، وزیر کشور فرانسه در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که فرد مهاجم توسط پلیس دستگیر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی