پیگیری های قضایی در پرونده معدن طزره

گروه حوادث: رئیس قوه قضائیه دستور تسریع در شناسایی مقصرین حادثه معدن طزره که منجر به مرگ 6 معدنچی شد را صادر کرد. محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان شامگاه سه‌شنبه در حاشیه بازدید از معدن طزره دامغان، با حضور محمدتقی گلی، دادستان مرکز استان و مسئولان قضایی و اجرایی شهرستان دامغان ضمن تشریح آخرین اقدامات در خصوص این پرونده گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی قضایی دستور تسریع در تعیین مقصرین حادثه معدن طزره دامغان را صادر کرد. به همین منظور ضمن بازدید میدانی از معدن طزره، با خانواده‌های جانباختگان دیدار و آخرین اقدامات قضایی انجام شده برای آنها تشریح شد. رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: با دعوت از هیأت سه نفره کارشناسان حوادث ناشی از کار منتخب در این پرونده، ضمن بازدید میدانی و استماع ابهامات، علل تأخیر در ارائه گزارش نیز پیگیری شد.
عبدالهی با اشاره به وصول نظریه پزشکی قانونی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع و وجود ابعاد مختلف وقوع حادثه اعم از حضور تمام‌وقت مسئول ایمنی و صحت‌سنجی میزان اکسیژن در تونل، رعایت استانداردهای لازم برای تخلیه گاز و وجود سه عامل انتشار گاز، جرقه احتمالی و انفجار در حال بررسی است. مقرر شد به محض وصول نظریه هیأت سه نفره کارشناسی ظرف مدت ۲۴ ساعت آینده و تعیین مقصران و میزان تقصیر آنان، پرونده برای تفهیم اتهام و صدور قرار تأمین مناسب کیفری به مرجع قضایی ارجاع داده شود.
وی افزود: سازمان‌های متولی موظف هستند علاوه بر بررسی نکات ایمن‌سازی در تمامی معادن سراسر استان، از اعطای مجوز فعالیت به متصدیان معادنی که با اهمال‌کاری، موارد ایمنی را رعایت نکرده و جان کارگران را به خطر می‌اندازند خودداری کنند. دستگاه قضایی پیگیری حقوق و مزایای جانباختگان و مستمری‌بگیران معدن طزره را به سرعت دنبال کرده و همچنین مسئولان معدن باید دستمزد کارگران را در مدت زمان تعطیلی معدن پرداخت کنند. شامگاه ۱۲ شهریور امسال بر اثر انفجار در معدن رزمجای غربی طزره از واحد‌های شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی،
۶ کارگر جان خود را از دست دادند.
جستجو
آرشیو تاریخی