صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۵

قفسه‌های فروشگاه‌ها در اراضی اشغالی خالی شدند

گرسنگی و درماندگی در سرزمین های اشغالی

گروه جهان/ دو روز بعد از حمله غافلگیرانه حماس به شهرک‌های رژیم صهیونیستی و در شرایطی که میزان تلفات ساکنان اراضی اشغالی در حال روشن‌تر شدن است، اندک اندک ترس در حال ریشه دواندن در میان شهروندان رژیم صهیونیستی است که در خانه مانده‌اند. همین ترس موجب شده تا آنها نگران از ادامه این وضعیت به فکر فراهم کردن شرایط زندگی برای خود و خانواده هایشان در وضعیت جنگی باشند و برای اینکه بتوانند در خانه پناه بگیرند تا از تبعات جنگ در امان بمانند، به تهیه و ذخیره کردن مواد غذایی، بهداشتی و دیگر کالاهای ضروری روی آورند. این نگرانی‌ها بویژه بعد از اینکه بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود تأکید کرد: «وارد جنگ شده ایم» و برخی فرماندهان ارتش به مردم توصیه کردند، برخی مواد غذایی خشک در خانه داشته باشند، بیشتر شد. طوری که در دو روز گذشته سوپرمارکت‌ها در شهرها و شهرک‌های اراضی اشغالی شاهد صفوف طولانی خریدارانی بود که با سبدهای پر از خرید ایستاده بودند. همین هجوم عمومی به خالی شدن قفسه‌های فروشگاه‌ها منجر شد. طوری که اکنون بسیاری از شهروندانی که از این مسابقه خرید کالا عقب مانده بودند، دیگر چیزی برای خرید کردن، پیدا نمی‌کنند و فروشگاه‌ها نیز برای تأمین میوه، سبزیجات، تخم مرغ، نان و دیگر کالاهایی که جزء نیازهای اولیه خانه‌ها محسوب می‌شوند، دچار مشکل شده‌اند. یکی از کالاهایی که اکنون نیاز بسیاری به آن احساس می‌شود و مردم به سختی می‌توانند این کالا را در فروشگاه پیدا کنند، غذای کودک است. پس از آن نیز دستمال توالت، انواع کنسروها، سوپ فوری، رشته فرنگی، محصولات لبنی و کورن فلکس در رده کالاهای نایاب قرار دارند.
وضعیت چنان دشوار است که حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی مثل شوفرسال، اوشر اد، پولیتزر، کارفور و رامی لوی نیز از خالی ماندن قفسه‌های موادغذایی و بهداشتی شان خبر داده‌اند و تنها چند فروشگاه موفق به تأمین میوه و سبزجات از بنادر و سایر مبادی ورودی شده‌اند.
هرچند خرده فروشی‌ها احتمال می‌دهند، دولت اجازه ندهد این وضعیت ادامه پیدا کند و حداقل مرغ و تخم مرغ و برخی محصولات را تأمین کند اما همچنان وضعیت نامطلوب است و با توجه به اینکه محصولاتی مانند سیب‌زمینی، فلفل و سایر سبزیجات در جنوب سرزمین‌های اشغالی کشت و عرضه می‌شوند، دولت مجبور به واردات این کالاها خواهد بود که با توجه به شرایط کنونی و بسته بودن فرودگاه‌ها و خطرات واردات از طریق دریا، واردات کار دشواری به نظر می‌رسد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، کمبودها که اکنون در برخی کالاها وجود دارد، در صورت ادامه جنگ بیشتر شود. وضعیت موادغذایی به گونه‌ای وخیم شده که حتی در پاره‌ای موارد گزارش شده است، نظامیان هم غذای کافی ندارند و با شکم گرسنه به پادگان‌هایشان می‌روند.
جوزف گیتلر، بنیانگذار و رئیس سازمان غیرانتفاعی غذایی «لکت اسرائیل» معتقد است، دلیل اصلی کمبود موادغذایی به دلیل فقدان زیرساخت‌های لجستیکی لازم برای مقابله با شرایط اضطراری است. او می‌گوید، تصور نمی‌کند این معضل بزودی حل شود و بنابراین شهروندان اراضی اشغالی باید انتظار داشته باشند در روزهای آینده هم دچار مشکل باشند.
اما بجز این یکی از مشکلات بزرگ فروشگاه‌ها، کمبود نیروی انسانی است. بسیاری از کارمندان فروشگاه‌ها با توجه به تعطیل شدن مدارس به‌خاطر وضعیت جنگی در اراضی اشغالی، ترجیح می‌دهند در خانه کنار فرزندانشان بمانند و از آنها نگهداری کنند، برخی هم که امکانات بیشتری داشتند، دست خانواده خود را گرفته و برای فرار از این وضعیت راهی فرودگاه بن گوریون شده‌اند تا شاید بتوانند از روزهای جنگی سرزمین‌های اشغالی به کشوری دیگر فرار کنند. بجز این دو قشر، برخی از کارمندان فروشگاه‌ها نیز نیروی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی هستند و شرایط جنگی فعلی باعث شده است، ارتش با صادر کردن فرمان فراخوان شدن نیروهای ذخیره آنان را به پادگان‌ها کشانده دست‌شان اسلحه داده و آنان را در حالت آماده باش نگه داشته تا همزمان با شدت گرفتن جنگ که انتظار می‌رود در روزهای آتی رقم بخورد، آنها را روانه میدان نبرد کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی