صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مقاومت فلسطین از عصر دیروز پاسخ به حملات صهیونیست‌ها را آغاز کرد

تل آویو زیر آتش مقاومت

حسین فاطمی
خبرنگار

در چهارمین روز از تحولات فلسطین و در پی حملات روز دوشنبه و بامداد سه‌شنبه رژیم صهیونیستی به سراسر غزه، گردان‌های عزالدین قسام از صبح دیروز حملات خود به برخی مناطق صهیونیست‌نشین را به طور پراکنده آغاز کردند و عصر دیروز این حملات را با حملات برق‌آسا به تل آویو، فرودگاه بن گوریون و شماری از شهرها و شهرک‌های صهیونیستی به اوج رساندند.
منابع رسانه‌ای بعد از ظهر دیروز دوشنبه از موج جدید حملات موشکی مقاومت فلسطین در نوار غزه به تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون خبر دادند. در همین ارتباط ایرنا به نقل از خبرگزاری سما خبر داد، گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: گردان‌های القسام فرودگاه بن گوریون و تل آویو را در پاسخ به هدف قرار دادن غیرنظامیان با موشک بمباران کردند. رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که صدای انفجارهای شدید در منطقه «ریشون لتزیون هولون» و «تل آویو» شنیده شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان داشت، موج جدید حمله موشکی مقاومت به تل‌آویو و فرودگاه بن گوریون شدیدترین حمله به تل‌آویو بوده است. در اللد، فلاسیم، کفار عزه، ساعد و حولون، مناطق مختلف تل آویو نیز آژیر هشدار به صدا درآمده است. شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از نفوذ مبارزان مسلح فلسطینی به شهرک صهیونیستی مفلاسیم خبر داد. همزمان با این حملات گردان‌های القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که با شلیک موشک منطقه کفارعزه و پایگاه نظامی فجه را هدف قرار داد. در همین ارتباط خبرنگار سی‌ان‌ان در شهرک صهیونیست‌نشین «کفار» در حومه غزه، تعداد کشته‌های اسرائیلی‌ را خیلی بیشتر از ارقام اعلام شده دانست و تأکید کرد، این ارقام افزایش خواهد یافت. گردان‌های القدس همچنین از حمله خمپاره‌ای به سایت نظامی «ناحل عوز» واقع در شمال غرب صحرای «النقب» خبر داد. بنا بر گزارش‌ها آژیر خطر در شهرهای بئر السبع، حتساریم و النقب که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در آنجا قرار دارد نیز به صدا درآمد. ضمن آنکه منابع خبری اعلام کردند که موشک‌های مقاومت به شمال کرانه باختری نیز اصابت کرد. شهرهای اشغالی یافا و المثلث نیز از دیگر شهرهایی بودند که دیروز عصر هدف حمله موشکی مقاومت قرار گرفتند. ایست بازرسی دوتان در نزدیکی شهرک یعبد در غرب جنین هم هدف حمله موشکی قسام قرار گرفت. برخی منابع نیز از به صدا درآمدن آژیر خطر در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند و اعلام کردند که آژیر خطر در نزدیکی منطقه رأس الناقوره به صدا درآمده است. در همین ارتباط منابع عبری‌زبان اعلام کردند که برخی شهرک‌های صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی از سمت لبنان هدف حمله راکتی قرار گرفتند. شبکه العربی نیز اعلام کرد که 5 موشک از منطقه القلیله در شهر صور واقع در لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شد. در پی این حملات شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ارتش این رژیم در حال حمله توپخانه‌ای به جنوب لبنان در پاسخ به شلیک موشک به شمال فلسطین اشغالی است.»
 
عسقلان زیر آتشبار مقاومت
اما شدیدترین حمله دیروز مقاومت ساعت 5 عصر به وقت محلی رقم خورد و گردان‌های قسام در پی مهلت دو ساعته‌ای که به ساکنان عسقلان داده بود، این شهر را زیر آتشبار راکت‌های خود قرار داد. بنا بر گزارش‌ها، گردان‌های شهید عزالدین قسام با ارسال پیامکی به تلفن‌های همراه ساکنان صهیونیست شهر اشغالی عسقلان از آنها خواسته بود که تا ساعت 5 عصر به وقت قدس شهر را ترک کنند. بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی العربی در دقایق نخست این حمله 30 انفجار بزرگ در این شهر رخ داد. منابع عبری‌زبان نیز از ویرانی و آتش‌سوزی گسترده در مناطق مختلف شهر اشغالی عسقلان در پی حمله موشکی بی‌سابقه قسام خبر دادند. الیاس کرم خبرنگار الجزیره نیز اعلام کرد: «شدت حملات راکتی قسام از نوار غزه به عسقلان بی‌سابقه است و تاکنون چنین حمله‌ای ندیده بودیم.» کانال 14 رژیم صهیونیستی نیز از کشته شدن چند صهیونیست در حمله موشکی به عسقلان خبر داد. این در حالی است که هلیل بیتون روزین خبرنگار اسرائیلی اعلام کرد که حمله موشکی قسام به عسقلان تلفات سنگینی در پی داشته است. منابع عبری‌زبان اعلام کردند که کماندوهای دریایی قسام از طریق دریا شهر اشغالی عسقلان را مورد حمله قرار دادند.
 مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز در تحلیلی تأکید کرد: «این حجم گسترده آتش موشکی قسام در روز چهارم جنگ تمام عیار دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه یک پیام راهبردی مهم دارد و آن هم این است که این حجم بمباران و تخریب بی‌سابقه دشمن صهیونیستی علیه نوار غزه هیچ تأثیری بر توانمندی های مقاومت نگذاشته است و نیروهای مقاومت خود را کاملاً برای نبردی طولانی‌مدت آماده کرده‌اند. ضمن اینکه این حملات دقیقاً از مناطقی شلیک شده است که در معرض بمباران بی‌سابقه دشمن صهیونیستی قرار داشت. از همین رو مقاومت با حملات موشکی به عسقلان این پیام را به دشمن رساند که ابتکار عمل را در دست دارد.»
سخنگوی حماس نیز با اعلام خبر حملات گردان‌های قسام به عسقلان تصریح کرد: «در واکنش به جنایت کوچاندن مردم ما از سوی دشمن و وادار کردن آنها به خروج از منازلشان در برخی مناطق در غزه، ما به ساکنان شهر عسقلان اشغالی تا ساعت ۵ عصر به وقت محلی فرصت دادیم تا از آنجا بروند.»
 
فرار از الجلیل
این در حالی است که منابع عبری اذعان کردند که اکثر ساکنان منطقه الجلیل در شمال اراضی اشغالی که هم مرز با لبنان است، به دلیل ترس از عملیات جدید نظامی اقدام به ترک منازل خود کردند. بنا بر گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی بیش از ۷۵ درصد صهیونیست‌های ساکن این منطقه در شمال فلسطین اشغالی از ترس نفوذ و حمله احتمالی مبارزان مقاومت این منطقه را ترک کرده و به دیگر مناطق رفته‌اند. در همین ارتباط رادیو سراسری رژیم صهیونیستی از احتمال نفوذ مبارزان مسلح مقاومت از سمت لبنان به منطقه شلومی در الجلیل غربی خبر داد، جایی که خبرگزاری آناتولی اعلام کرد 16 راکت کاتیوشا در 3 نوبت از جنوب لبنان به سمت این شهرک صهیونیست‌نشین در مجاورت شهرک مرزی ناقوره شلیک شده است.
شدت این حملات طوری بود که منابع عبری زبان اعلام کردند کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی تا دو ساعت دیگر (نزدیک به نیمه‌شب دیشب) جلسه‌ای اضطراری برگزار خواهد کرد. در همین حال مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین خبر داد، برای اولین‌بار از آغاز نبرد طوفان الاقصی، سامانه پدافندی «فلاخن داود» برای مقابله با موشک‌های قسام فعال شده است.

ادامه در صفحه 24

 

تعامل مؤثر روسیه و حماس

عضو دفتر سیاسی حماس دو روز پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی، از آغاز مذاکرات این جنبش با دولت مسکو درباره تبادل اسرای صهیونیست دارای تابعیت روسی خبر داد. این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز بر لزوم عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین تأکید کرده است.  موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس به الجزیره گفت: «ده‌ها اسیر صهیونیستی دو تابعیتی هستند و ما در این مورد با روسیه در تماس هستیم.»  در همین حال به نوشته المیادین، ولادیمیر پوتین در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت: «به نظر من تشدید تنش در خاورمیانه نمونه آشکاری از شکست سیاست امریکا در منطقه است و برای حل این مناقشه باید کشور مستقل فلسطین ایجاد شود.» همزمان سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت: «روسیه آماده رایزنی در چهارچوب کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه است اما امریکا به وضوح این را نمی‌خواهد.»

 

اردوغان برای سازش پا پیش گذاشت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی، برای میانجیگری میان تل‌آویو و فلسطین اعلام آمادگی کرد. وی پس از این تماس با چندین نفر از سران کشورهای عرب از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان نیز تماس‌هایی داشت و این گفت‌و‌گوها را بسیار مفید خواند. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در پستی در شبکه ایکس نوشت: «ترکیه در هر سطحی از جمله تبادل زندانیان در صورت درخواست طرف‌ها آماده میانجیگری است.» گفته می‌شود با آغاز حملات رژیم صهیونیستی، مردم ترکیه نیز در اقدامی خودجوش برای حمایت از غزه، اقدام به تحریم کالاهای اسرائیلی در ترکیه کردند.

 

تشکیل دولت اضطراری در تل‌آویو

سران احزاب ائتلاف حاکم صهیونیستی مجوز تشکیل یک دولت اضطراری را به نتانیاهو دادند. به گزارش رادیو کان رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم پیش‌تر از اپوزیسیون خواسته بود تا برای تشکیل دولت اضطراری بدون هیچ پیش‌شرطی مجوز دهند. در همین حال به نوشته روزنامه یدیعوت آحارونوت، نمایندگان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر حزب اپوزیسیون «اردوگاه رسمی» قرار است برای بررسی امکان تشکیل کابینه جنگ با مشارکت مخالفان با یکدیگر دیدار کنند. یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون رژیم صهیونیستی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود از تشکیل این کابینه حمایت خواهد کرد. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «اسرائیل بیت نو» نیز برای پیوستن به این کابینه اعلام آمادگی و تأکید کرد: «اگر نتانیاهو اعلام کند هدف جنگ نابودی حماس است به این کابینه می‌پیوندم.» ایتامار بن گویر، وزیر تندرو کابینه افراطی نیز اعلام کرد تا زمانی که هدف شکست دادن حماس باشد از ورود به یک کابینه اضطراری حمایت می‌کند.

 

فراخوان حماس برای «جمعه طوفان الاقصی»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، از همه ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان خواست تا با اعلام روز بسیج عمومی در روز جمعه برای حمایت از قدس، مسجدالاقصی و غزه در برابر دشمن اشغالگر وارد میدان شوند.در این بیانیه تأکید شده تا این جمعه را به جمعه طوفان الاقصی نامگذاری کنند. در ادامه این بیانیه آمده است: «ما از جوانان انقلابی خود در سراسر کرانه باختری و قدس اشغالی می‌خواهیم تا قیام کنند و با جمعیتی خروشان بیرون آمده و با نظامیان رژیم اشغالگر در همه مناطق به مبارزه برخیزند. امروز روز یکپارچگی و تجمع و اتحاد در مسجدالاقصی است و همگی با فرزندان ملت خود در غزه و کرانه باختری متحد شوید.»

 

بازگشت اجباری نظامیان صهیونیست از اروپا

نیروی هوایی رژیم صهیونیستی صدها نفر از سربازان خود را برای مشارکت در عملیات نظامی علیه حماس در نوار غزه از پایگاه‌های خارجی به سرزمین‌های اشغالی بازگرداند.با توجه به بحران سربازان ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در پی شورش‌ها علیه طرح تغییرات قضایی، نیروی هوایی این رژیم صدها سرباز را از سراسر اروپا به اراضی اشغالی بازگرداند. روزنامه تایمز اسرائیل نوشت، از شنبه گذشته تاکنون 300 هزار سرباز ذخیره برای تأمین جنگ علیه نوار غزه فراخوانده شده‌اند. هاآرتص نیز در گزارشی بر کمبود تجهیزات ارتش رژیم صهیونیستی پرداخته و اعلام کرده، ارتش اسرائیل با کمبود خودروهای زرهی و دیگر تجهیزات اساسی روبه‌رو
است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی