صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

ادامه از صفحه 19

خشونت بی‌انتها

فرار گردشگران و صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی
دیروز نیز همچون دو روز نخست هفته، پروازها به مقصد تل آویو لغو شد. در جدیدترین رخداد شرکت هواپیمایی مجارستانی ویز ایر اعلام کرد، با توجه به وضعیت اراضی اشغالی فلسطین، پروازهای خود به تل آویو و از این شهر به سایر شهرهای جهان را لغو کرده است. با این حال وزیر خارجه مجارستان خبر داد، در حال تخلیه 110 نفر دیگر از شهروندان خود از اراضی اشغالی فلسطین است. به گفته او مجارستان تا کنون به 325 نفر کمک کرده است تا این اراضی را ترک کنند. برخی از این افراد شهروندان سوئد، اتریش و آلمان بودند. در همین حال انگلیس به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به سرزمین‌های اشغالی بپرهیزند.
علاوه بر این مقامات فرودگاه قاهره خبر دادند، شرکت هواپیمایی ملی مصر پروازهای خود به اراضی اشغالی را متوقف کرده است. این شرکت به طور معمول روزانه یک پرواز به فرودگاه بن گوریون دارد.
وزیر دفاع لهستان نیز خبر داد، سه هواپیمای نظامی که لهستانی‌ها را از اسرائیل خارج کرد، وارد ورشو شده است.
 
نشست بی‌نتیجه شورای امنیت
در همین راستا، نشست روز یکشنبه شورای امنیت سازمان ملل که به دعوت امارات و مالت پیرامون تحولات اخیر در نوار غزه و شهرک‌های صهیونیستی برگزار شد، بدون صدور بیانیه خاتمه یافت.
پیش از شروع نشست، گلعاد آردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با تهدید به نابودی جنبش حماس گفت: «جامعه جهانی باید از اسرائیل حمایت کامل کند. این جنگ نه تنها علیه اسرائیل، بلکه علیه تمدن جهانی است. اسرائیل در رأس جبهه قرار دارد و اگر پیروز نشود، دنیا تاوان آن را خواهد داد.»
سخنان سرشار از آشفتگی او که رنگ و بوی تمنا از دولت‌ها را در خود داشت این‌گونه ادامه یافت: «اسرائیل تنها یک خواسته دارد، باید با تمام قدرت و بی‌هیچ تردیدی جنایت‌های حماس محکوم شود. اسرائیل باید برای دفاع از خود حمایت شود و کمتر از این را از شورای امنیت نمی‌پذیرد.»
در مقابل، ماجد عبدالعزیز، سفیر اتحادیه عرب در سازمان ملل با یادآوری جنایات رژیم علیه فلسطین بیان داشت: «همه در سالن شورای امنیت روی هدف نهایی (راهکار دو دولت) اتفاق نظر دارند اما اسرائیل به دنبال پیشبرد اهداف خود است که مخالف قوانین بین‌المللی است.»
رابرت وود، معاون نماینده دائم امریکا نیز پس از پایان این نشست در مورد عدم محکومیت قتل غیرنظامیان در فلسطین توسط شهرک‌نشینان با عصبانیت، ‌دفاع حماس را جنایتکارانه توصیف کرد و مدعی شد: «نباید اقدامات حماس و اقدامات پیشگیرانه‌ای را که اسرائیل برای حفظ امنیت خود انجام می‌دهد، مقایسه کرد.»
ژانگ جون، سفیر چین هم با بیان اینکه کشورش از موضع واحد شورای امنیت در خصوص حوادث اخیر غزه و رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، صلح را تنها راهکار وضعیت جدید دانست.
واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هم از برقراری فوری آتش بس و انجام مذاکرات برای دستیابی به آتش بس دائم میان رژیم صهیونیستی و فلسطین حمایت کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی