صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

رئیس‌جمهور در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات :
 اسناد الکترونیک
به رسمیت شناخته شود

رئیس‌جمهور در بیست و ششمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات که روز گذشته برگزار شد، تکمیل طرح دولت هوشمند را از اولویت‌های مهم دولت عنوان کرد و با اشاره به عدم اهتمام کافی در به سرانجام رساندن دولت الکترونیک در دوره‌های گذشته گفت‌: تلاش دولت مردمی برای تکمیل دولت هوشمند، گامی مهم در جهت تسهیل زندگی مردم است.
آیت‌الله رئیسی، ارتقای شفافیت، مبارزه با فساد، اجرای عدالت، توسعه ارتباطات، جمع‌آوری دقیق اطلاعات و ایجاد اشتغال را از جمله مزیت‌های تکمیل دولت هوشمند در کشور برشمرد و بر اتصال هر چه سریع‌تر دستگاه‌هایی که تاکنون و به هر دلیلی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده‌اند، تأکید کرد.
رئیس‌جمهور ملاحظات برخی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات را از جمله موانع جدی بر سر راه تحقق حکمرانی دیجیتال دانست و با اشاره به طرح مسائلی از جمله امنیت از سوی این دستگاه‌ها به عنوان علت اتصال نیافتن به درگاه خدمات دولت هوشمند، دستور داد کارگروهی متشکل از متخصصان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای‌عالی فضای مجازی و شورای اجرایی فناوری ارتباطات در مرکز ملی فضای مجازی ادله این دستگاه‌ها را بررسی و صحت‌سنجی کنند.
وی در ادامه با تأکید بر تسهیل ارتباطات ایرانیان خارج از کشور با مجموعه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی، وزارت امور خارجه را مکلف کرد با بهره‌گیری از بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارتباط و تبادل اطلاعات این قشر از شهروندان ایرانی را نیز تسهیل کند. آیت‌الله رئیسی همچنین ضمن یادآوری قانون تجارت الکترونیک، از همه مراجع قانونی، قضات، بانک‌ها و واحدهای حقوقی دستگاه‌های اداری خواست به موجب این قانون و به منظور تسهیل امور مردم، همه اسناد الکترونیک را به رسمیت بشناسند.
در این جلسه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از  پیوستن 96 درصد دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و احراز هویت 26 میلیون نفر از شهروندان بالای 18 سال خبرداد.

 

ایران و سودان
روابط خود را از سرگرفتند

وزارت امور خارجه روز دوشنبه در بیانیه مشترک با وزارت خارجه جمهوری سودان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سودان، متعاقب تماس‌های صورت گرفته میان مقامات عالی دو طرف در ماه‌های اخیر، تصمیم گرفتند در راستای خدمت به منافع دو کشور، روابط دیپلماتیک خود را از سربگیرند.
وزارت امور خارجه افزود: دو دولت توافق کردند روابط دوستانه فی‌مابین را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، برابری، منافع مشترک و همزیستی مسالمت‌آمیز توسعه دهند.
این بیانیه خاطرنشان کرده: دو طرف توافق کردند همکاری خود را در زمینه‌های مختلفی که می‌تواند منافع ملت‌های دو کشور را محقق  و امنیت و ثبات منطقه را تأمین کند، گسترش دهند. وزارت امور خارجه تأکید کرد: دو طرف توافق کردند اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در آینده نزدیک، انجام داده و هماهنگی‌های لازم را برای تبادل هیأت‌های رسمی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور انجام دهند.

 

ماجرای تهدید به بمب‌گذاری
در پرواز تهران - هامبورگ

حسام قربانعلی، سخنگوی ایران‌ایر درباره خبر تهدید بمب‌گذاری در پرواز تهران - هامبورگ اظهار کرد: پرواز شماره ۷۲۳ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه امام خمینی به فرودگاه هامبورگ بعد از برخاستن و ادامه مسیر در آسمان کشور اسلواکی، یک هشدار امنیتی دریافت کرد که پس از آن، هواپیما مسیر خودش را به سمت فرودگاه هامبورگ ادامه داد و در نهایت با پرواز از کشور لهستان و کاهش ارتفاع، در حداقل زمان ممکن با اسکورت دو فروند هواپیمای یورو فایتر اتحادیه اروپا، در فرودگاه شهر هامبورگ به زمین نشست.
به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: بعد از نشستن، هواپیما به یک منطقه ایمن هدایت شد و تمامی مسافران با صحت و سلامت در این فرودگاه به مقصد رسیدند.

جستجو
آرشیو تاریخی