صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

حوادث جهان

هرات همچنان در هراس زلزله
شمار جان‌باختگان زلزله شدید روز شنبه 15 مهرماه در هرات (شمال‌غرب افغانستان) به ۲۴۴۵ تن رسیده و این آمار همچنان رو به افزایش است.
خبرگزاری رویترز در تازه‌ترین گزارش خود به نقل از مقامات طالبان اعلام کرده است مردم محلی در بیش از ۱۰ روستا همچنان در تلاش برای خارج کردن افراد از زیر آوار خانه‌هایی هستند که به طور کامل فروریخته‌اند.کابینه طالبان همچنین در یک جلسه اضطراری کمیسیون ویژه‌ای برای هماهنگی کمک‌رسانی ادارات دولتی ایجاد کرده و بودجه ۱۰۰ میلیون افغانی اختصاص داده است.
اوچا نیز اعلام کرد که بسته اضطراری پنج میلیون دلاری از صندوق بشردوستانه افغانستان برای کمک به آسیب‌دیدگان زمین لرزه هرات تأیید شد و قرار است که این بسته کمکی در اختیار آسیب دیدگان قرار گیرد.امدادرسانی‌ها به دلیل حجم زیاد آوار و تعداد قابل توجه مصدومان به کندی انجام می‌شود و یک پرستار در بیمارستان مرکزی هرات از کمبود جا برای مصدومان در این بیمارستان و همچنین کمبود دارو برای بیماران می‌گوید.به گزارش ایندیپندنت، ساکنان هرات در سراسیمگی به سر می‌برند و بیشتر آنها خانه‌ها را ترک کرده‌اند و در فضای آزاد شب و روز را می‌گذرانند.

15 کشته در یک بازی کودکانه با بمب
بر اثر انفجار بمبی که چند کودک در شرق کنگو به خانه برده بودند، دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند. به گفته یک رهبر محلی کنگو، این اتفاق در روستای کیانگیتسی در قلمرو ماسیسی در استان کیوو شمالی رخ داد. به گفته مردم محلی بعد از اینکه کودکان هنگام بازی جسمی عجیب پیدا کرده بودند آن را به خانه بردند و حدود ساعت ۸ شب، در حالی‌که ساکنان خانه تلاش می‌کردند بفهمند آن چیست، ناگهان بمب منفجر شد. در این حادثه حدود 15 نفر جان باختند و چندین نفر مجروح شدند.

میهمانی خصوصی به خون کشیده شد
تیراندازی مرگبار در جریان یک میهمانی خصوصی در ایالت پنسیلوانیای امریکا یک کشته و 8 زخمی بر جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، پلیس ایالتی در منطقه ایندیانا کانتی در ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد، مأموران پلیس و سازمان اورژانس به تیراندازی در ساعت ۱۲:۳۵ صبح یکشنبه به وقت محلی در مرکز اجتماعات «چِوی چِیس» در شهرستان «وایت تاونشیپ» در ۸۰ کیلومتری «پترزبورگ» واکنش نشان دادند.طبق اعلام این نیروی پلیس، ۹ تن در رده سنی ۱۸ تا ۲۳ سال مورد اصابت 20 گلوله قرار گرفتند که از بین آنها مردی ۲۲ ساله در محل حادثه کشته شد.زخمی‌های این تیراندازی نیز شامل دو مرد ۱۸ ساله، سه مرد با سنین ۱۹، ۲۰ و ۲۲، دو زن ۱۹ ساله و یک زن ۲۳ ساله می‌شوند.
پلیس هنوز هیچ مظنونی در ارتباط با این تیراندازی دستگیر نکرده و از کسانی که دارای اطلاعات هستند خواسته تا با پلیس منطقه ایندیانا کانتی تماس بگیرند. مقام‌های امریکایی اطلاعاتی درباره انگیزه و علت تیراندازی و اینکه یک عامل یا بیشتر در پشت آن بوده‌ و در میهمانی حضور داشته‌ یا نداشته‌اند ارائه نکردند.

زلزله در روسیه
زلزله‌ای به بزرگی ۵.۳ ریشتر، منطقه مسکونی «اوترادا» در روسیه را لرزاند. مرکز مطالعات زمین‌شناسی امریکا اعلام کرد: این زلزله حدود ساعت ۵ صبح دوشنبه به وقت گرینویچ، ۷۱ کیلومتری شمال و شمال شرق شهر اوترادا در «باشقیرستان» جنوب غرب روسیه را لرزاند.

 طوفان در هنگ کنگ زندگی را مختل کرد
طوفان «کوینو»  برخاسته از آب های جنوب تایوان منجر به بارندگی شدید و وقوع سیل در هنگ‌کنگ شده و زندگی مردم را مختل کرده است.به گزارش چاینادیلی، مقامات هنگ‌کنگ در پی وقوع سیل مدارس را تعطیل کرده و به مردم هشدار داده‌اند که در خانه‌هایشان بمانند.همچنین به دلیل رطوبت غیرمعمول هوا، مقامات برای بسیاری از نواحی کوهستانی هنگ‌کنگ، هشدار رانش زمین صادر کرده‌اند.در پی سرگردانی بیش از ۲۸۰ نفر به دنبال وقوع سیل، مقامات همچنین از راه‌اندازی مراکز اسکان موقت در چندین منطقه خبر دادند.یک شبکه تلویزیونی محلی نیز اعلام کرده است که صدها مسافر در طول شب در فرودگاه هنگ‌کنگ و ایستگاه‌های مترو زیرزمینی به دلیل اختلال در پروازها و حمل و نقل بر اثر این طوفان سرگردان شدند.

 تلف شدن پرندگان در برخورد با یک ساختمان در شیکاگو
حداقل ۱۰۰۰ پرنده بر اثر برخورد با ساختمان «مک کورمیک» در شیکاگو، در زمان مهاجرت به سمت جنوب، جان خود را از دست دادند. مردم داوطلب هنوز در حال بازیابی لاشه پرندگان در فاصله ۱.۵ مایلی این ساختمان هستند، این ساختمان بزرگترین مرکز همایش در امریکای شمالی است که  با شیشه پوشانده شده است. سالانه میلیون هاپرنده در اثر برخورد به ساختمان‌های بزرگ در سراسر جهان می‌میرند، پرندگان آسیب‌دیده در شیکاگو نیز به احتمال زیاد از کانادا و در مسیر امریکای جنوبی و مرکزی پرواز می‌کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی