صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

رشد 70 درصدی درآمد صندوق بیمه اجتماعی روستاییان در دولت سیزدهم

فرزانه پیری
خبرنگار


صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که با برنامه‌های راهبردی و اقتصادی در دولت سیزدهم درآمدهای این صندوق از 90 همت به 160 همت رسیده و رشد 70 درصدی را رقم زده است.
طبق گفته «بیت‌الله برقراری» مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، این افزایش درآمد در راستای حفظ ارزش ذخایر بیمه‌شدگان و افزایش سرمایه‌گذاری‌های صندوق صورت گرفته است.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، صندوق نوپایی است که نزدیک به 18 سال از عمر آن می‌گذرد و هدف آن در این دولت گسترش چتر بیمه‌شدگان و پایداری صندوق برای آیندگان و جلوگیری از بحران‌ها و چالش‌هاست.
«بیت‌الله برقراری» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه «ایران»، به برنامه‌های راهبردی این صندوق در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در دولت‌های گذشته این صندوق با آهنگ کمتری اقدام به جذب بیمه‌شدگان کرده بود ولی با سیاست‌های حمایتی دولت اکنون رشد جذب بیمه‌شدگان در روستاها با شدت بیشتری همراه است به گونه‌ای که حدود 5 تا 6 برابر دولت‌های گذشته بیمه‌شده در دولت سیزدهم جذب شده اند.

 بیش از ۶۱۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید جذب صندوق بیمه روستایی شده‌اند
وی ادامه داد: از زمان استقرار دولت سیزدهم بیش از ۶۱۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید جذب این صندوق شده‌اند که این آمار در طول عمر صندوق بی‌سابقه بوده است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به برنامه راهبری پنج ساله این صندوق گفت: برنامه تحولی و راهبردی درباره وضعیت صندوق و آینده آن تدوین شده است که در این خصوص 3 هزار نفر ساعت اقدام کارشناسی صورت گرفت.
وی اضافه کرد: کارشناسان و کارگزاران این صندوق به صورت میدانی در روستاها حضور پیدا کردند و با آگاه‌سازی روستاییان و عشایر اقدام به جذب بیمه‌شدگان کردند، ضمن اینکه از ظرفیت رسانه‌ها و تریبون‌های آزاد برای معرفی مزایای صندوق برای بیمه‌شدگان استفاده شد.
 فعالیت یک هزار و ۸۰۰ کارگزاری برای جذب بیمه‌شدگان جدید
برقراری، به فعالیت یک هزار و ۸۰۰ کارگزاری برای جذب بیمه‌شدگان اشاره کرد و گفت: این کارگزاران در نقاط مختلف کشور حدود 2 میلیون و 700 هزار بیمه‌شده را هدایت و راهبری می‌کنند تا شاهد توازن بیمه‌ای و گسترش چتر آن در روستاها و مناطق محروم کشور باشیم.
برقراری بیان کرد: این صندوق وضعیت کارگزاران را رصد می‌کند تا سطح خدمات به صورت مناسب و مطلوب ارائه شود. بر همین اساس پایش روزانه و مستمر عملکرد مؤسسات کارگزاری، از طریق داشبورد مدیریتی کارگزاری ایجاد شده است که به واسطه آن رصد لحظه‌ای انجام می‌شود.

۱۰ میلیون نفرباید در چتر بیمه‌ای قرار گیرند
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با عنوان اینکه جمعیت هدف صندوق یک‌سوم جمعیت کشور است، گفت: از حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت عدد خالصی که به دست آمده بین ۹ تا ۱۰ میلیون نفر است که باید در چتر بیمه‌ای قرار گیرند، این در حالی است که در گذشته اقدام مناسبی برای عضویت روستاییان و عشایر در صندوق صورت نگرفته بود.
برقراری افزود: 15 مهر ماه هر سال در تقویم رسمی کشور یادآور روز ملی روستا و عشایر و روز پاسداشت جایگاه والای روستاییان و عشایر است. در همین زمینه رسالت صندوق در راستای ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی، سطح رفاه و معیشت روستاییان با جذب بیمه‌شدگان است.
وی خاطر نشان کرد: روستاییان امنیت غذایی کشورمان را تأمین می‌کنند، از این‌رو باید مورد توجه قرار گیرند و چتر بیمه‌ای به صورت متوازن برای آنها فراهم شود.

پذیرش در 8 سطح درآمدی بیمه‌شدگان روستایی
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، با تأکید بر اینکه این صندوق در 8 سطح درآمدی بیمه‌شدگان را جذب می‌کند، گفت: محاسبات دقیق بیمه‌ای و ضریب پشتیبانی با در نظر گرفتن شاخص‌های تأثیرگذار برای بیمه‌شدگان در نظر گرفته شد.
برقراری، عنوان کرد: شاغلان در شهرهای زیر 250 هزار نفر، روستاییان و عشایر می‌توانند عضو این صندوق شوند و متناسب با سطح درآمدی از 50 تا 150 هزار تومان در ماه حق بیمه پرداخت کنند.
وی با تأکید بر اینکه سطوح درآمدی صندوق در سال‌های ۱۴0۱ و ۱۴0۲ به ترتیب به طور میانگین 60 و 57 درصد افزایش یافت، گفت: سطوح درآمدی غیر از مستمری‌بگیران است، سطوح درآمدی عددی است که بر اساس درآمدها مشخص می‌شود و هر بیمه‌شده‌ای ۵ درصد حق بیمه می‌دهد. برقراری اضافه کرد: همچنین نرخ تمدید بیمه‌پردازان در سال گذشته به 83 درصد رسید و این وضعیت را امسال نیز دنبال می‌کنیم.

 

برش

رشد 165 درصدی بودجه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر
طبق گفته مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، شاهد رشد 165 درصدی یا سه برابری بودجه این صندوق هستیم که این امر به نفع بیمه‌شدگان و پایداری صندوق خواهد بود.
«بیت‌الله برقراری»، در خصوص استقبال از بیمه تکمیلی خبر داد و گفت: برای نخستین بار در این دولت بیمه تکمیلی اجرایی شد، فاز نخست به صورت آزمایشی در سه استان اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان آغاز شد که مورد استقبال اعضای صندوق قرار گرفته است. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیان کرد: فاز دوم برای کل مستمری‌بگیران و فاز سوم برای کل بیمه‌شدگان در نظر گرفته شده است. برقراری، با اشاره به رشد بودجه این صندوق در بودجه 1402 اشاره کرد و گفت: سال گذشته بودجه این صندوق معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان بود که این رقم به 4هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی