صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

«ایران» از جشن‌های خیابانی مسلمانان در استقبال از عملیات «طوفان الاقصی» گزارش می‌دهد

شادی دوستداران مقاومت از تهران تا برلین

پس از عملیات بی‌سابقه «طوفان الاقصی» رزمندگان حماس که جهان را به حیرت و تحسین واداشت، رژیم صهیونیستی تلاش کرد با پخش فیلم اصابت موشک‌های هواپیما به ماشین‌های رزمندگان، بخشی از حیثیت از دست رفته خود را احیا کند. درحالی که این رژیم همچنان تلاش می‌کند با استفاده از فناوری‌های نوین نظامی، برتری خود را به رخ بکشد، اما واقعیت این است که هیمنه این رژیم به دست رزمندگان مقاومت درهم شکست؛ آن هم رزمندگانی که مهم‌ترین سلاحشان نه مدرن‌ترین هواپیما، بلکه ایمان و اراده متکی به اتحاد جمعی مسلمانان در پهنه جهان اسلام بود. حالا همین اراده و ایمان، سبب شده است که حتی پشتوانه سیاسی رژیم نیز در هم بشکند. یک نمونه از این مسأله، آن چیزی است که پس از «طوفان الاقصی» در جهان اسلام دیده شد.
 
گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان و فیدان
طی دو روز گذشته جهان اسلام به صورت یکپارچه از عملیات رزمندگان و مقاومتگران فلسطینی علیه اشغالگران صهیونیست حمایت و از پیروزی‌های اخیر آنان ابراز شادمانی کردند. در جنوب جغرافیای جهان اسلام، این مردم یمن بودند که به عنوان یکی از اجزای محور مقاومت، در نخستین ساعات پس از آغاز حمله طوفان الاقصی، با حضور در خیابان‌ها از رزمندگان فلسطینی حمایت کردند. در پاکستان و عراق، احزاب و شخصیت‌ها چه به صورت بیانیه یا در اظهارنظر، به دفاع و حمایت از رزمندگان مقاومت پرداختند. علاوه بر سرزمین‌های اسلامی، در جهان غرب نیز شور و شعف ناشی از این پیروزی دیده شد. از جمله در تورنتو کانادا طرفداران مقاومت، به پاس پیروزی اخیر حماس و دیگر رزمندگان فلسطینی به خیابان آمدند.
ضرورت حمایت یکپارچه جهان اسلام از ملت مظلوم فلسطین، یکی از محورهای مورد تأکید وزرای خارجه ایران و ترکیه بود. حسین امیر عبداللهیان و هاکان فیدان، در گفت‌و‌گویی تلفنی که با هدف ارزیابی آخرین تحولات فلسطین انجام شد، بر ضرورت همبستگی و انسجام کشور‌های اسلامی در حمایت از قدس شریف و پشتیبانی از ملت مظلوم و مقاوم فلسطین تأکید کرد. امیرعبداللهیان و فیدان در این گفت‌و‌گو، با ارزیابی آخرین تحولات فلسطین بر اهمیت احترام به حقوق ملت فلسطین تأکید کردند.

برگزاری جشن پیروزی در کراچی
در پاکستان هم، همچون اندونزی، دولت و مردم در حمایت از آرمان فلسطین و محکومیت اشغالگری همصدا بوده‌اند. جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان در واکنش به عملیات «طوفان الاقصی» در سرزمین‌های اشغالی، گفت: ما ضمن اعلام همبستگی با فلسطین در کنار آنان می‌ایستیم و خواستار پایان فوری خشونت و ظلم نیروهای اشغالگر اسرائیل هستیم.
فارغ از این موضعگیری دولتی، شنبه گذشته، حامیان جبهه مقاومت فلسطین در پاکستان، همگام با رهبران سیاسی و مذهبی این کشور به نشانه همبستگی با رزمندگان فلسطین به خیابان‌ها آمده و با حمل پرچم بزرگ فلسطین پیروزی عملیات ضدصهیونیستی «طوفان الاقصی» را جشن گرفتند.‌ در این جشن انبوهی از جمعیت در کراچی مرکز ایالت سِند در جنوب پاکستان با حمل پرچم بزرگ فلسطین در حمایت از رزمندگان مقاومت به خیابان‌ها آمده و علیه تهاجم و اشغالگری اسرائیل شعار دادند. عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان، علامه سیدساجد علی نقوی رئیس حزب تحریک اسلامی پاکستان و آصف علی زرداری رهبر حزب‌ مردم و رئیس جمهور پیشین پاکستان نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای حمایت صریح خود را از رزمندگان مقاومت اعلام کردند.

واکنش‌های عربی در حمایت از مقاومت
واکنش ملت‌ها در غرب آسیا نشان دهنده خشم فروخورده مسلمانان نسبت به رژیم اشغالگر قدس و سکوت برخی دولت‌های مسلمان نسبت به اشغالگران بود. در واکنش به چنین خشمی بود که کارکنان سفارت رژیم صهیونیستی کشور اردن را ترک کردند. در عراق نیز گروه‌های مقاومت و شخصیت‌های سیاسی این کشور، ضمن تأکید بر حق مشروع ملت فلسطین در دفاع از خود برابر اشغالگران، از آمادگی خود برای نبرد با رژیم صهیونیستی خبر دادند. به عنوان مثال، اکرم‌الکعبی دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در بیانیه‌ای، تأکید کرد: اگر محور شرارت به‌دنبال توسعه جبهه درگیری باشد، محور خیر آماده مقابله است. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز روز گذشته در دیدار سفیر مصر در این کشور، با تمجید از عملیات قهرمانانه مقاومت فلسطین، این عملیات را پاسخی طبیعی به جنایات اشغالگران ارزیابی کرد.

گزارش دیلی تلگراف از اروپا
صبح شنبه که نخستین اخبار از حملات غرورآفرین مقاومت اسلامی فلسطین مخابره شد، می‌شد هیجان زایدالوصفی را در میان مردم مشاهده کرد. در ساعات پایانی روز که اخبار تکمیلی، از وسعت دستاوردها و فتوحات و نیز میزان شکست و خفت ارتش اشغالگر خبر می‌داد، مردم مقاوم ایران در شهرهای مختلف به صورت خودجوش به خیابان آمدند. این حضور، هم توأم با شادی، به پاس پیروزی‌های شگفت مقاومت فلسطین بود و هم به معنای حمایت از رزمندگان مقاومت. در تهران، مردم، جوانان و دانشجویان در میدان فلسطین دورهم جمع شدند. در تبریز، مشهد، اصفهان، اردبیل، گرگان، زنجان، بندرعباس و شیراز، تجمعات مردمی بزرگ و باشکوهی با عنوان «طوفان الاقصی» که به معنای آغازی بر پایان رژیم اشغالگر بود، برگزار شد. شادی و آتش بازی و پخش شیرینی بخش ثابت این تجمعات بود.
نخستین تجمعات در حمایت از رزمندگان مقاومت و البته در مقیاسی وسیع، در یمن برگزار شد؛ جایی که مردم مسلمان با شعارهای‌ الله اکبر و الموت لاسرائیل، عملیات طوفان‌الاقصی به عنوان طلیعه پایان اشغال فلسطین را پاس داشتند.
در اروپا هم مسلمانان واکنش‌های مشابهی نشان دادند. از جمله، تارنمای روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف خبر داد که در واکنش به حمله نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، برخی از مهاجران در کشورهای اروپایی به شادمانی و پایکوبی پرداختند. به نوشته این روزنامه، فلسطینی‌ها و دیگر متقاضیان پناهندگی ساکن در یکی از اردوگاه‌های مهاجران یونان واقع در جزیره ساموس در واکنش به حملات گسترده حماس شادمانی کردند. خبرگزاری فرانسه نیز از حضور حامیان فلسطینی حماس در خیابان‌های برلین خبرداد.

جستجو
آرشیو تاریخی