صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کاتالیست RCD ساخت ایران در پالایشگاه شازند رونمایی شد

کاتالیست RCD ساخت ایران روز چهارشنبه طی آیینی در شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند در این آیین گفت: این کاتالیست برای اولین‌بار در ایران در واحد تصفیه هیدروژنی باقی‌مانده سنگین با ظرفیت ۶۹ هزار بشکه در روز به منظور کاهش میزان گوگرد، نیتروژن و فلزات موجود در محصول انتهای برج‌های تقطیر اتمسفریک و خلأ طراحی و ساخته شد و در واقع با ساخت این واحد زمینه لازم برای تبدیل نفت کوره سنگین به بنزین و محصولات سبک‌تر فراهم شد.
مجید رجبی ادامه داد: این واحد دارای دو بخش است که هر بخش می‌تواند به صورت مجزا در سرویس قرار گرفته و وظیفه تصفیه را انجام دهد.
وی افزود: هر بخش این واحد دارای پنج رآکتور و در مجموع ۱۰ رآکتور دارای حدود یکهزار و 400‌تن کاتالیست است که در آنها در دمای ۳۷۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۹۰ درجه که در واقع بالاترین فشار کارکرد در کل واحدهای پالایشی دنیاست، فرایندهای تصفیه هیدروژنی (حذف فلزات، نیتروژن، گوگردی باقی‌مانده کربن) از باقی‌مانده سنگین نفت خام انجام می شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند بیان کرد: محصول اصلی این واحد، باقی‌مانده سنگین تصفیه شده جهت تأمین خوراک واحد Rfcc است و دیزل و نفت نیز از محصولات جانبی این واحد بوده که به واحدهای تصفیه هیدروژنی فرستاده می‌شوند.
رجبی بیان کرد: برای اولین‌بار در کشور در این واحد سوخت کم گوگرد کشتیرانی تولید شده است و حداکثر تا ۴۰۰ هزار تن در سال سوخت کم گوگرد به کشتیرانی تحویل داده می‌شود که نیاز کشور را تأمین می‌کند.
وی اضافه کرد: پیش از این کاتالیست واحد RCD (به‌عنوان تنها پالایشگاه دارای واحد RCD کشور) از طریق کشورهایی مانند چین، روسیه، ژاپن و هلند خریداری و تأمین می‌شد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند بیان کرد: تهیه این کاتالیست از خارج، علاوه بر خروج مقادیر هنگفتی ارز از کشور، بسیار زمان‌بر و طولانی بود، بر همین اساس پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند از طریق تعامل و ارتباط مستمر در سطوح کارشناسی و مدیریتی با تولید‌کننده‌های داخلی در راستای بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی آنها و ادامه حمایت و خرید از شرکت‌های تولید‌کننده، بومی‌سازی این کاتالیست را در دستور کار خود قرار داد.
رجبی گفت: با همین هدف، توانمندی شرکت‌های سازنده کاتالیست ارزیابی و در نهایت طراحی و ساخت آن به شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا واگذار شد و در فرایند تولید آزمایشی، انجام تست پایلوت و تولید نهایی کاتالیست، همکاری تنگاتنگی بین دو شرکت وجود داشته است و تمام مراحل کار با حضور نمایندگان پالایشگاه و همفکری دوجانبه انجام شد.
وی ادامه داد: تأمین کاتالیست RCD با استفاده از ظرفیت داخلی در مقایسه با مشابه خارجی، طبق آخرین قراردادهای جاری و در دست اقدام شرکت متبوع، موجب جلوگیری از خروج سالانه هشت میلیون و ۵۱۰ هزار یورو از کشور شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی