صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

نهاد ریاست جمهوری متولی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادارات

2777؛ خط تماس گزارش تخلفات و مفاسد

برخورد بی‌اغماض با فساد و بسترهای فسادزا، دستورکاری که آیت‌الله رئیسی در قوه قضائیه دنبال کرده بود، اکنون در دولت نیز با همان شدت و حدت در جریان است. از جمله مصادیق مهم تحقق این دستور، دایر شدن «مرکز شبانه‌روزی مبارزه با مفاسد اقتصادی ریاست جمهوری» زیر نظر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور است، مرکزی که به صورت شبانه‌روزی گزارش‌های مردمی را از فسادهای احتمالی در اداره‌های مختلف دریافت و برای حصول نتیجه نهایی و صدور آرای لازم، به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌کند. مردم می‌توانند برای ارتباط با این مرکز هرگونه فساد و دریافت رشوه را در هر سطحی، از طریق سامانه تلفنی ۲۷۷۷ گزارش دهند.
 رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری و هم در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات، راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران را یکی از وعده‌های مهم و جدی خود عنوان کرده بود. دو سال بعد، یعنی شهریور امسال، آیت‌الله رئیسی در نشست خبری خود از تحقق این وعده خبر داد. رئیس‌جمهور گفت: «گشت ارشاد مدیران را وعده کردم و آن را هم عملی کردیم.» آیت‌الله رئیسی افزود: «گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و با برخی تخلفات در حد معاون وزیر برخورد کرد.»
رئیس‌جمهور چندی پیش هم از این مرکز بازدید کرد و اظهارنظر رئیس‌جمهور در این مرکز با مدیران و کارکنان، نشان داد که چرا آیت‌الله رئیسی به آن نگاه ویژه‌ای دارد. رئیس‌جمهور در این مرکز، گفت: «در همه احکامی که (در دولت) صادر کردم، بر فسادستیزی تأکید کردم. (من در فسادستیزی) سطح نمی‌شناسم، اگر ثابت شود در هر سطحی از سازمان‌های دولتی کسی کوتاهی کرده و او خبر داشته، معتقدم کوچک‌ترین تأملی نباید کرد.»
رئیس‌جمهور در نشست خبری اشاره کرده بود که در گشت ارشاد مدیران، حتی تا سطح معاون وزیر هم با افراد متخلف یا دارای سوء عملکرد برخورد شده است. در مرکز شبانه‌روزی مبارزه با فساد نیز یکی از مدیران تأکید کرد: «تقریبا هفته‌ای نیست که براساس گزارش‌های مردمی، شخصی برکنار یا به هیأت تخلفات کارکنان اداری معرفی نشده باشد.» نکته مهم این واقعیت است که در عملکرد این مرکز، گزارش‌های مردمی نقش اساسی دارد، مردمی که در هر ساعتی از شبانه‌روز، می‌توانند گزارش تخلفات را به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور ارائه کرده و در امر مبارزه با فساد، کمک کار دولت باشند.
امروز پس از دو سال فعالیت دولت سیزدهم، حتی منتقدان نیز نمی‌توانند این واقعیت را زیر سؤال ببرند که در دولت آیت‌الله رئیسی برای دو چیز، جایی نیست؛ یکی فساد در هر شکل آن و دیگری کم‌کاری مدیران. تجربه‌های مختلف نشان داد اگر فرد متخلف مشاور وزیر باشد یا مدیر کم‌کار، در سطح استاندار، در جابه‌جایی آنها تردیدی صورت نمی‌گیرد.  زیرا مسأله دولت سیزدهم، خدمت به مردم و گشودن گره‌ها از کار اداره کشور است. این سازکارهای سخت، همراه سازکارهای نرم‌افزاری، بویژه سامانه‌هایی که برای ایجاد شفافیت در بخش‌های مختلف طراحی و راه‌اندازی شده است، از تحول جدی در کشور در زمینه مبارزه با فساد و سالم‌سازی نظام اداری و اجرایی کشور خبر می‌دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی