صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

خزر 12 کیلومتر از قرقیزستان دور شد

زیست‌بوم/  بخشی از بندر «ترکمن‌باشی» در شمال شرق دریای خزر که متعلق به ترکمنستان است، کامل خشک شده و دریای خزر از این بندر ۱۲ کیلومتر عقب نشینی کرده است. زنگ خطر پسروی دریای خزر در 5 کشور خزری به صدا درآمده است. مطالعات نشان می‌دهد که پسروی بیش از هر کشوری ترکمنستان و روسیه را می‌آزارد. حجت میان‌آبی، پژوهشگر دیپلماسی آب تنها سازکار قانونی درخصوص همکاری‌های محیط‌‌ زیستی کشورهای ساحلی خزر را «کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر»  موسوم به «کنوانسیون تهران» می‌داند که مصوب سال ۱۳۸۲ است. او می‌گوید: «این کنوانسیون و پروتکل‌های ضمیمه آن (۵ پروتکل الحاقی آن) نظیر پروتکل مسکو، پروتکل عشق‌آباد، پروتکل اکتائو و... سازکارهای حقوقی مرتبط با محیط‌‌ زیست خزر را برای کشورهای ساحلی خزر تعیین می‌کند.»
سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: «کشور‌های همسایه دریای خزر در زمینه اجرای پروژه‌های مشترک مشکلی ندارند، ولی در زمینه استقرار دبیرخانه کنوانسیون مشکل وجود دارد که اگر این مشکل حل شود، پروژه‌ها قابل استفاده است.»
خبرگزاری آکی پرس به نقل از نشریه «متئوژورنال» می‌نویسد که قسمت شمال شرقی بندر ترکمن‌باشی در ترکمنستان به علت کاهش سریع سطح آب دریای خزر به‌صورت کامل خشک شده است.
طبق گزارش رسانه‌ها، خلیج ترکمن باشی کم عمق است. حداکثر عمق آب در این خلیج از ۶ متر فراتر نمی‌رفت و میانگین عمق آب حدود ۳ متر است.
بر اساس این گزارش، سطح دریا از سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۴۵ سانتیمتر کاهش یافته است. فقط در ۶ سال گذشته ۷۱ سانتیمتر از عمق آب کم شده است. گفته می‌شود که از سال ۲۰۱۷ آب دریا از ساحل ۱۲ کیلومتر عقب‌نشینی کرده است. این گزارش در حالی است که کاهش سطح آب دریای خزر تمام کشورهای حاشیه این دریاچه را تحت تأثیر خود قرار داده است. کارشناسان قزاق که کشورشان طولانی‌ترین خط ساحلی با این دریا را دارد بر این باورند که کوچک شدن حجم بزرگترین دریاچه جهان در نتیجه تغییرات آب و هوایی مانند افزایش دمای هوا، کاهش بارندگی و کاهش جریان ورودی از رودخانه‌ها است.
جستجو
آرشیو تاریخی