صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

صرفه‌جویی سالانه 4 هزار میلیارد تومان مصرف سوخت در آزادراه جدید اصفهان- شیراز

مسیر فعلی اصفهان تا شیراز 480 کیلومتر است، با افتتاح آزادراه جدید، 135‌کیلومتر از مسیر و سالانه مصرف 136 میلیون لیتر مصرف سوخت کم می‌شود

گزارش
هفته آینده همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان فارس، آزادراه اصفهان- شیراز به بهره‌برداری می‌رسد. آزادراه اصفهان- شیراز 212 کیلومتر است که سرمایه‌گذاری و ساخت آن کاملاً داخلی است. اهمیت این مسیر جدید، تکمیل کریدور شمال-جنوب در جنوب کشور و اتصال فارس به بوشهر و خلیج فارس است. در ادامه این آزادراه، آزادراه شیراز- بوشهر به طول 210 کیلومتر احداث می‌شود به این ترتیب مسیر آزادراهی از تهران- قم-اصفهان-شیراز-بوشهر-خلیج فارس به‌صورت مستقیم خواهد بود.
بهره‌برداری از این آزادراه تحول حمل و نقلی در جنوب کشور بویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به حساب می‌آید که در آینده به منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.
محمود ملازینل، مدیر کل دفتر امور مجریان آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» ارزش روز پروژه آزادراه اصفهان- شیراز را 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از آزادراه، مسیر اصفهان تا شیراز 135 کیلومتر کم می‌شود که این کاهش مسیر سالانه 136 میلیون لیتر سوخت معادل 4 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی به‌دنبال دارد. با کاهش مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست محیطی نیز کاهش می‌یابد و ایمنی سفر بالا می‌رود.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر است و مدت زمان سفر نیز حدود ۶ ساعت به طول می‌انجامد که با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، نزدیک به ۲ ساعت از زمان سفر کاسته می‌شود. به گفته کارشناسان با احداث این آزادراه این کاهش مسافت موجب کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۲۷۷ میلیارد تومان خسارت می شود و هزینه‌های تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری در سال اول بهره‌برداری را در پی خواهد داشت. همچنین برآورد کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال طبق مطالعات اولیه طرح انجام شده است.
آزادراه اصفهان- شیراز در 7 قطعه طراحی شده که 6 قطعه آن آماده بهره‌برداری است وعملیات اجرایی در قطعه آخر با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و به منظور بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این آزادراه ابتدا ۶ قطعه اول به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد و به گفته ملازینل با برنامه‌ریزی انجام شده ظرف ۷ ماه آینده عملیات اجرایی این قطعه نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل می‌شود. آزادراه اصفهان- شیراز، طولانی‌ترین مسیر آزادراهی در کشور است که ساخت آن اوایل دهه پیش شروع شد اما در سال‌هایی کار به کندی پیش رفته است، تأمین اعتبار و تملک اراضی مهم‌ترین موانع تکمیل آزادراه عنوان می‌شود، دولت سیزدهم با تأمین منابع مالی ساخت آن را تسریع کرد. این آزادراه با سرمایه‌گذاری 50 درصدی وزارت راه و شهرسازی، 40 درصدی شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و 10 درصدی شرکت شهرک‌های صنعتی صدرا احداث شده است. بر اساس قانون مصوب سال 1366، آزادراه‌ها در کشور باید با سرمایه بخش خصوصی احداث شود اما دولت نیز به‌عنوان تسهیل‌گر منابعی را اختصاص می‌دهد. امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک استانداری فارس گفت: در کل مسیر آزادراه ۵ مجتمع خدمات رفاهی پیش‌بینی و جانمایی شده است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این امر تحقق خواهد یافت اما بخش خصوصی تا زمانی که ترافیک در آزادراه وجود نداشته باشد شاید به‌دلیل نبود منفعت اقتصادی سرمایه‌گذاری نکند از این‌رو با پیگیری‌های انجام شده، یک مجتمع خدمات رفاهی احداث شده و در طول مسیر پس از بازگشایی آزادراه خدمات‌دهی خواهد کرد و یک مرکز دیگر نیز در پیشرفت ۶۰ درصدی قرار دارد.
مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک استانداری فارس‌، افزود: به‌دلیل استفاده هرچه زودتر از سرمایه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان صرف شده در این آزادراه، صرفه‌جویی ۱۰ لیتری مصرف سوخت برای خودروهای عبوری از آزادراه، ارتقای اقتصاد گردشگری به‌دلیل اتصال شهرها و کاهش فاصله بین شهری، کاهش تصادفات و تلفات انسانی، افتتاح فاز اول آزاد راه شیراز- اصفهان انجام خواهد شد.
 وی در خصوص آخرین وضعیت قطعه ۷ این آزادراه، تصریح کرد: فاز دوم آزاد راه شیراز ـ اصفهان قطعه ۷ است که محور تنگ خیاره و شیراز ـ سپیدان را به یکدیگر متصل می‌کند اما به‌دلیل اجرای پروژه دور برگردان گویم توسط شهرداری شیراز و انتقال کل ترافیک آزادراه به محور شیراز ـ سپیدان بواسطه قطعه ۷ تصمیم بر این شد که قطعه هفتم فعلاً افتتاح نشود. از این‌رو امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بتوانیم شاهد بازگشایی تمامی قطعات آزادراه شیراز- اصفهان باشیم.
مهم‌ترین هدف از ساخت، توسعه بهسازی و نگهداری راه‌ها بخصوص در بخش آزادراهی، افزایش ایمنی و کاهش هزینه‌های سفر و حمل کالا و ترانزیت است. از این‌رو احداث آزادراه به‌عنوان راهکاری مناسب برای افزایش ایمنی سفر، ظرفیت ترافیک، کاهش هزینه‌های سوخت، استهلاک خودرو و... مورد توجه صنعت راهسازی قرار گرفته است. موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و عبور کریدورهای ترانزیتی شرق-غرب و شمال- جنوب از این کشور از یک‌سو و تحولات و پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور از سوی دیگر، ضرورت توسعه شبکه آزادراهی کشور را به منظور افزایش درآمدهای ملی، ایمنی و آسایش سفرهای جاده‌ای، کاهش هزینه‌های انرژی، قیمت تمام شده کالا و... را دو‌چندان می‌کند. به گفته مدیر کل دفتر امور مجریان آزادراه‌ها، تا آخر سال، 3 بخش آزادراهی دیگر در کشور در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد. 8 کیلومتر باقیمانده از آزادراه منجیل- رودبار، 24 کیلومتر از آزادراه تبریز- مرند حد فاصل تبریز تا صوفیان و 24 کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود امسال زیر بار ترافیک می‌رود. یکی دیگر از آزادراه‌های مهم در حال ساخت، آزادراه حرم تا حرم است. قطعه قم تا گرمسار آزادراه به بهره‌برداری رسیده است و قطعه گرمسار تا سمنان به طول 114 کیلومتر در حال ساخت است. این مسیر 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. بنابر آمار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در حال حاضر 2761 کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره‌برداری، 1038 کیلومتر در دست ساخت و 1882 کیلومتر در دست مطالعه است. آزادراه‌هایی که در حال بهره‌برداری است و آزادراه‌های که در آینده تکمیل می‌شود به‌عنوان شاهراه‌های ترانزیتی از آنها نام برده می‌شود، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش مصرف سوخت در حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد. افزایش حمل بار ترانزیتی، هدف نهایی تکمیل شبکه آزادراهی است که در کنار حمل مسافر درآمدهای پایدار را برای کشور به همراه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی