صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر نفت در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت خبر داد

کشف 4 میدان نفت و گاز جدید در کشور

گروه سیاسی
 
رویداد چهارشنبه‌های حاشیه دولت روز گذشته با یک خبر خوش ملی همراه بود؛ کشف 4 میدان جدید نفت و گاز در کشور که وزیر نفت اعلام کرد. وزیر امور خارجه نیز از توافق با طرف عربستانی برای برگزاری مجدد بازی دو تیم سپاهان و الاتحاد خبرداد. همچنین بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز به تشریح مصوبات این هفته هیأت دولت پرداخت. گزارش این رویداد را بخوانید.
 
بهادری جهرمی: مصوبه‌ دولت برای استعلام برخط در معاملات خودرو
سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری نشست‌های هیأت وزیران در روزهای یکشنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۲ مهر ماه جاری اظهار کرد: در جلسه یکشنبه آیین‌نامه‌ای تصویب شد که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند امکان استعلام سوابق و اطلاعات برخط وسایل نقلیه موتوری را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای همه شهروندانی که مایل هستند فراهم کنند. وی اضافه کرد: این مصوبه کمک می‌کند متعاملین بتوانند سوابق بیمه‌ای، مالکیت و تصادفات خودرو را به صورت برخط استعلام کنند. سخنگوی دولت درباره مصوبات نشست روز گذشته دولت نیز توضیح داد: در راستای اجرای قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه جامعی تصویب شد که در آن در حداکثر میزان ممکن بندهای مختلف سیاست‌های کلی ابلاغی در چهارچوب قانون ابلاغی مجلس مورد بازنگری قرار گرفت.
 
امیرعبداللهیان: برگزاری مجدد بازی الاتحاد و سپاهان
 وزیر امورخارجه هم درباره اتفاقات مسابقه دوشنبه شب میان الاتحاد و سپاهان گفت: بین ایران و عربستان این توافق وجود دارد که در زمان مورد توافق دو طرف بازی انجام شود. حسین امیرعبداللهیان اظهارکرد: در این باره من و وزیر خارجه عربستان همان زمان در تماس و ارتباط مستقیم با هم بودیم، توصیه ما به AFC این است که در خصوص اتفاق رخ داده بر مبنای فنی نظر دهد؛ بین ما و عربستان سعودی این توافق وجود دارد که بازی در زمان مورد توافق بعدی تکرار شود. رئیس دستگاه دپیلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه امریکا اعلام کرده تمایلی برای بازگشت به برجام ندارد، به صراحت اعلام کرد که امریکایی‌ها ریاکارانه عمل می‌کنند ما در مسیر دیپلماسی و مذاکره هستیم. به محض آنکه به نقطه توافق نزدیک شویم اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
 
اسلامی: علت اخراج بازرسان رفتار تند سیاسی بود
 رئیس سازمان انرژی اتمی نیز توضیحاتی درباره بازرسان اخراج‌ شده آژانس ارائه کرد. محمد اسلامی گفت: بازرسان اخراج شده از سه کشور اروپایی بودند که مرتب رفتار سیاسی تند داشتند که بازرسان آن کشورها را هم از فهرست حذف کردیم. وی ادامه داد: آژانس ۱۲۷ بازرس تأیید شده در ایران دارد و افرادی که اخراج شده‌اند چند سال است که به ایران نیامده‌اند، از طرفی این تعداد، در مقابل تعداد بازرسان رسمی، عددی نیست. رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: جوسازی در این مورد ناشی از رفتار سیاسی و عملیات روانی این کشورها است که مرتب می‌گویند ایران مفاد برجام را یک طرفه انجام دهد و آنها هم کاری نکنند. رئیس سازمان انرژی اتمی یادآورشد: در جمهوری اسلامی هیچ فعالیتی که دور از دسترس و اطلاع آژانس باشد نداریم و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بر ما حاکم است. از زمانی که تحریم‌ها را لغو کنند طبیعی است که ما نیز همه مفاد برجام را اجرا می‌کنیم.
خلجی: دولت در زمینه شفافیت همواره پیشرو بوده است
 رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت هم با رد برخی شایعات مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور با شفافیت مخالف است، تأکید کرد که آیت‌الله رئیسی در این رابطه هیچ درخواستی نداشته و دولت در زمینه شفافیت، همواره پیشرو بوده است. سپهر خلجی اظهارکرد: مسائلی که در ارتباط با شفافیت مطرح می‌کنند، دولت در آن پیشرو بوده است. برخی مراکز در کشور روی موضوع شفافیت ملاحظاتی داشته‌اند که باید پاسخگو باشند. وی اضافه کرد: همان‌طور که سخنگوی دولت اعلام کرد، رئیس‌جمهور در زمینه شفافیت هیچ درخواستی نداشته است. لذا دولت در بحث شفافیت، بدون اینکه کسی بخواهد یا به ذهن کسی برسد، در حوزه‌هایی که لازم بوده، اقداماتی انجام داده که از طرف سخنگوی دولت و سخنگوی اقتصادی بارها اعلام شده است.
 
منصوری: افتتاح ۷۰ همت پروژه در سفر رئیس‌جمهور به فارس
معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز از سفر آیت‌الله رئیسی در هفته آینده به استان فارس خبر داد و گفت: در این سفر بیش از ۷۰ همت پروژه عمرانی به بهره‌برداری می‌رسد. محسن منصوری افزود: آزادراه اصفهان - شیراز مهم‌ترین پروژه عمرانی این استان است که شش قطعه از هفت قطعه این آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وزیر نفت: کشف میدان جدید
همچنین اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با عملیات اکتشافی که در سراسر کشور انجام شده است، چهار میدان جدید نفتی و گازی کشف شد. به گفته وی، این چهار میدان شامل میدان گازی چشمه‌شور در استان خراسان‌رضوی، میدان نفتی ایلکان یا ایرکان در استان گلستان و میدان نفتی تنگو و گناوه در استان بوشهر می‌شود. وی با بیان اینکه این میدان‌ها با عملکرد اکتشاف طی ۲ سال فعالیت دولت مردمی کشف شده است، حجم نفت و گاز قابل استحصال این میدان‌ها را ۲.۶ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع اعلام کرد. وزیر نفت با بیان اینکه تحقق ضریب جایگزینی در بخش نفت و گاز ۷۸ درصد است، افزود: یعنی اگر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی برای مصرف یا صادرات تولید شده، ۷۸ بشکه با اکتشافات جدید جایگزین شده است. وزیر نفت تصریح کرد: ایران در مقایسه با کشورهای منطقه مثل امارات، قطر، کویت و عربستان جایگاه اول اکتشاف را برعهده داشته و ضریب کشف موفق ما صددرصد است. به گفته اوجی، در دولت سیزدهم تولید نفت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و تولید گاز نیز بیش از ۴۵ میلیون مترمکعب گاز افزایش داشته و نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نفت و گاز تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
 
منظور: تکذیب پرداخت حقوق‌های نجومی
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم شایعه پرداخت حقوق‌های نجومی را تکذیب کرد و گفت: طبق قانون برای پرداختی‌ها به کارکنان دولت سقف تعیین کرده‌ایم و حقوق‌ها از سقف‌های تعیین شده عدول نخواهد کرد. داوود منظور همچنین درباره حقوق کارمندان نیز تصریح کرد: فعلاً برنامه‌ای برای ترمیم حقوق کارکنان دولت در نیمه دوم سال ‌جاری نداریم و حقوق‌ها در ابتدای سال مشخص شده است.
 
زارع پور: آزمایش اولیه کپسول زیستی برای اعزام فضانورد
همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: یک یا دو ماه آینده آزمایش اولیه کپسول زیستی انجام خواهد شد که این کپسول برای اعزام فضانورد به فضا است. عیسی زارع‌پور افزود: مراحل اولیه آن در حال آزمایش قرار دارد و امید است در پنج سال آینده بتوانیم فضانورد ایرانی در فضا داشته باشیم. وی درباره اینترنت نیز با بیان اینکه به طور مرتب در حال فعالیت هستیم تا سرعت اینترنت ثابت و همراه افزایش یابد، گفت: گسترش فیبر نوری در بیش از ۱۵۰ شهر آغاز شده و این کار در ۷۰ شهر به پایان رسیده است. زارع‌پور افزود: همچنین از ۱۴۰۰ شهر در ۵۰۰ شهر مقدمات انجام کار و توافق با شهرداری‌ها و مدیریت شهری فراهم شده است و تقریباً چهار میلیون خانوار در این زمینه تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار گرفته‌اند که تا پایان سال به حدود هشت میلیون خانوار خواهد رسید. وی اولین استانی که به طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد را استان گلستان ذکر کرد و افزود که طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی از سرمایه‌گذاری ۸ تا ۹ میلیارد تومانی در روستاها برای دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پرسرعت خبر داد و افزود: ۹۴ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند که این عدد در ابتدای دولت سیزدهم ۸۰ درصد بود اما در حال حاضر با اتصال ۵ هزار روستای جدید به ۹۴ درصد رسیده است و تا پایان سال به ۱۰۰ درصد روستاها افزایش می‌یابد.
 
دهقانی: امضای قرارداد تعمیر هواپیما با روس‌ها
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم گفت: روس‌ها قراردادهای سنگینی با شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان برای تعمیر و نگهداری هواپیماها امضا کرده‌اند. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: ایران یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان موتورهای هوایی و متخصص در تعمیر و نگهداری موتورهای هواپیما است تا جایی که روس‌ها و دیگر کشورها که پیشتازان صنعت هوایی هستند، تمایل به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان برای تأمین و نگهداری هواپیما‌های خود دارند که امید است این اتفاق رقم بخورد و سفارش‌هایی برای تأمین قطعات هواپیما داشته باشیم. وی افزود: ایران یکی از تولید‌کنندگان قطعات هواپیما است.

جستجو
آرشیو تاریخی