صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

تصویب اساسنامه رم در پارلمان ارمنستان


گروه جهان/ پارلمان ارمنستان روز گذشته اساسنامه رم دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرد.
آرمن پرس نوشت: این اساسنامه با 60 رأی موافق، 22 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع، به تصویب رسیده است. در جلسه روز گذشته ائتلاف‌های مخالف «ارمنستان» و «افتخار دارم» به منظور نشان دادن اعتراض خود به این طرح، جلسه را ترک کردند.
سارگیس خندانیان، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان که از جمله موافق‌ها بود، دیروز ضمن تأکید بر همکاری مستمر با روسیه گفت:«این اقدام در راستای منافع ملی ارمنستان است و ربطی به روابط این کشور با روسیه ندارد».دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به این اقدام آن را تصمیمی نادرست خواند و گفت:«روسیه با تصمیم «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان که این اقدام را به‌دلیل «نیازهای امنیتی» توجیه کرد، مخالف است. او افزود: «دوست نداریم پوتین هرگز مجبور به خودداری از سفر به ارمنستان متحد شود.»
همانطور که انتظار می‌رفت اعضای ناتو از این تصویب استقبال کردند. فرانسه که روزهای پرکاری را در خاک ارمنستان طی می‌کند و تلاش دارد که خود را در خلأ زاویه گرفتن ایروان از مسکو وارد میدان کند، روز گذشته ضمن ستودن این اقدام آن را نشانی از مبارزه با معافیت از مجازات جنایات دانست که می‌تواند مایه صلح و ثبات گردد.به گزارش خبرگزاری «ترند»، ارمنستان این اساسنامه را در سال ۱۹۹۹ امضا کرد اما آن را تصویب نکرد. اول سپتامبر ۲۰۲۳، دولت ارمنستان پیش‌نویس تصویب اساسنامه رم را به پارلمان ارسال کرد و روند تصویب آن که در سال ۲۰۰۴ به حالت تعلیق درآمده بود، از سر گرفته شد. در ماه مارس، دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به اتهام ارتکاب جرایم جنگی صادر کرد. وزارت خارجه روسیه پیش‌تر هشدار داده بود تصویب اساسنامه رم از سوی ارمنستان پیامدهای منفی برای روابط روسیه- ارمنستان خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی