صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

فرار از پیری با صورت های بی چروک

شبیه سازی چهره ها !

ترانه بنی یعقوب
گزارش نویس

گونه‌های خیلی برجسته یا بهتر بگویم باد کرده دارد.سرش کشیده به سمت بالاست، چشمان بادامی دارد.وقتی می‌خندد، چشمانش حسابی تنگ می‌شود.هیچ چین و چروکی در صورتش دیده نمی‌شود.25 ساله است.
موهایش را بالای سرش بسته. گونه هایش برجسته برجسته. صورت بدون چروک. لب‌های فیلر زده و باد کرده.هیچ چین و چروکی توی صورتش دیده نمی‌شود.38 ساله است.
 ابروهایش را کاشته. گونه‌های حسابی برجسته. سرش بزرگ‌تر از بدنش به نظر می‌رسد.وقتی می‌خندند دور چشمانش جمع نمی‌شود وقتی حرف می‌زند هم، صورتش باز بدون هرگونه حالت و چروکی است. 50 ساله است.
 هرسه عمل تزریق چربی انجام داده‌اند و با اینکه در گروه‌های مختلف سنی هستند اما به طرز باورنکردنی شبیه هم هستند. اگر هم تفاوتی در چهره هایشان هست به خاطر کارهایی است که روی لب و ابرویشان انجام داده‌اند و گرنه گونه برجسته، صورت بادکرده و سرکشیده را همه دارند.همه کار مشابهی روی صورتشان انجام داده‌اند، یعنی از بخشی از بدنشان چربی برداشته و بعد به صورت تزریق کرده‌اند.عملی که در جراحی‌های ترمیمی بویژه سوختگی‌های عمیق کاربرد دارد اما این روزها تبدیل به یک عمل رایج زیبایی شده است.شاید برای همین شباهت عجیب چهره‌های جراحی شده است که چند روز پیش رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران هم نسبت به تغییر قیافه‌ اصیل ایرانی به خاطر انجام عمل‌های زیبایی متعدد، ابراز نگرانی کرد و گفت دچار سونامی جراحی زیبایی شده‌ایم و با قیافه‌های کپی- پیست روبه‌روهستیم.
 او همچنین گفته نزدیک به 2 هزار پزشک و جراح غیرمتخصص عمل زیبایی در کشور انجام می‌دهند که کاملاً غیرقانونی است.
 شاید برای شما هم دیدن این همه چهره شبیه به همدیگر یا کپی- پیستی در کوچه و خیابان عجیب باشد یا با خودتان فکر کرده باشید ایرانی‌ها دیگر دارند شبیه هم می‌شوند و دیگر از قیافه‌های به قول معروف نچرال یا طبیعی خبری نیست.شاید هم دیدن این همه قیافه شبیه به هم خبر دیگری می‌دهد؛ اینکه جامعه ما پذیرای این جور چهره هاست و دیدن قیافه‌های غیرعادی را به دیدن چهره‌های طبیعی ترجیح می‌دهد؟
یک روز را در یک مطب زیبایی می‌گذرانم تا ببینم در این مطب چه می‌گذرد.این پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک همچنین معالج کسانی است که دچار سوختگی شدید شده‌اند؛ کسانی که به دلیل حادثه  یا حتی عمداً صورتشان آسیب دیده اما در کنار اینها پزشک به قول خودش کلی هم بیمار زیباجو دارد. آنهایی که می‌خواهند زیباتر شوند یا فکر می‌کنند زشتند و به دنبال زیبا شدن هستند.
 یکی از آنها دختری 24 ساله است.بوتاکس پیشانی دارد. لب‌ها را ژل زده و ابروهایش هم کاشت شده است.موهای ابروهایش ضخیم و بلند است و از نزدیک حالتی بشدت غیر طبیعی دارد.صورت دختر ریزه میزه است و ابروهایی به این پرپشتی با لب‌های خیلی درشت وباد کرده توی صورتش عجیب به نظر می‌رسد. اما با این همه پیش دکترآمده تا اگر بتواند به صورتش چربی بزند. دلش گونه‌های برجسته می‌خواهد: «البته هنوز دکتر من را ویزیت نکرده اما می‌دانم این آقای دکتر سختگیر است و هرکاری بگویی انجام نمی‌دهد. قبلاً هم به من گفت احتیاج به بوتاکس دورچشم و پیشانی ندارم چون هنوز جوانم اما من اصرار کردم چون می‌خواهم از چروک‌هایم پیشگیری کنم.عمل تزریق چربی هم خیلی دوست دارم به صورت فرم می‌دهد و آب و رنگش را زیاد می‌کند.» دختر به زن میانسالی اشاره می‌کند که روبه رویمان نشسته و لبخند پت وپهنی روی صورت دارد. اوهم گونه‌هایش باد کرده و سرش به سمت بالا کشیده شده و چشم‌هایش باریک است: «ببین این خانم حتی یک چروک هم توی صورتش ندارد و تزریق چربی صورتش را سرزنده کرده.»عجیب اینکه این خانم میانسال هم شباهت زیادی به کسانی دارد که در جوانی چنین عملی روی صورت انجام داده‌اند. از دخترجوان می‌پرسم اما فکر نمی‌کنی جوانی و زیبایی‌ات کافی است و در این سن نیاز به چنین کارهایی نداری؟
-راستش همه دوستانم این کار را کرده‌اند. آدم اگر این کارها را نکند خیلی ساده،معمولی،عقب افتاده و دور از مد روزبه نظر می‌آید.ساده بودن این روزها گویی اصلاً قابل قبول نیست.
 دختر جوان دیگری ساکت در گوشه‌ای از سالن نشسته. او هم گونه‌هایش شبیه دیگر کسانی است که عمل جراحی زیبایی انجام داده‌اند با این تفاوت که روی یکی از چشمانش را بسته ودر صورتش آثارسوختگی به چشم می‌خورد. چند سال پیش در محل کارش قربانی اسیدپاشی شد. تا به حال 100 عمل جراحی زیبایی- ترمیمی انجام داده وبه تازگی هم دکتر برای کاهش جای زخم و حفره‌ها روی پوستش برایش تزریق چربی انجام داده: «نمی‌دانید چقدر تزریق چربی دردناک است. من نمی‌دانم این همه دختر جوانی که اینجا می‌بینم چرا اصرار به انجام این جراحی‌ها دارند و چرا فکر می‌کنند بدون این جراحی‌ها زیبا نیستند من این کار را کردم تا اثرات عمیق سوختگی روی پوستم کم بشود. وگرنه این حجم گونه بادکرده به نظرم غیرعادی است اما عجیب اینکه هر روز علاقه‌مندی جامعه به این جراحی‌ها بیشتر می‌شود.»
 پزشک فوق تخصص در این مطب اما معتقد است: «بیشتر افرادی که داوطلب عمل‌های زیبایی هستند اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند یا با مشکلات روحی دست به گریبانند و تصور می‌کنند که به اندازه کافی زیبا، جوان و جذاب نیستند و تلاش می‌کنند با تغییراتی در ظاهر حال و روز بهتری پیدا کنند.دراین شرایط متأسفانه پای غیرپزشک‌ها و آرایشگاه‌ها هم به جراحی‌های زیبایی باز شده. زیبایی به رضایت فرد از تصویر درونی‌اش بستگی دارد و نباید از حد اعتدال گذشت و این گونه کارها را افراطی انجام داد برای همین اغلب به افراد توصیه می‌کنم منطقی عمل کنند و بدون فکر دست به چنین کارهایی نزنند که عواقب برخی از این تغییرات حتی حرفه‌ای هم بدون بازگشت است.»
 نمی‌دانم چقدر درباره انواع و اقسام جراحی‌های زیبایی که این روزها در جامعه‌مان انجام می‌شود شنیده‌اید، بیشترمان دیگر درباره تزریق بوتاکس، ژل، گونه و تزریق چربی و جوان‌سازی شنیده‌ایم اما این عمل‌ها روزبه روز تنوع بیشتری هم پیدا می‌کند ازجمله عمل تغییررنگ چشم که این روزها در شبکه‌های اجتماعی هم درباره‌اش حرف زده می‌شود.جراحی بسیارخطرناک که رنگ چشم را کاملاً تغییر می‌دهد. جراحی‌ای که طی چند جلسه انجام می‌شود و با این روش فرد رنگ مورد علاقه چشمش را به‌صورت دائمی انتخاب می‌کند.دختر جوانی همین چند روز پیش با چشمان آبی رنگ عجیبش درباره همین عمل در اکانت یکی از شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت. او چشمانش را با زور دستانش باز کرد و از چشم آبی بدون هیچگونه خط و خطوطش رونمایی کرد. رنگ آبی غیرطبیعی بود هر چند او در این ویدیو وعده می‌داد که رنگ چشمانش هم بزودی عادی خواهد شد.اما نظرات زیر این پست هم عجیب بود از اینکه آیا از این به بعدعمل گران قیمت و بسیارسخت تغییر رنگ چشم هم عمومیت پیدا می‌کند؟!آیا بازهم چهره ما ایرانی‌ها به همدیگرشبیه ترخواهد شد؟!  اینکه این همه علاقه به تغییرچهره از کجا آمده؟هر چه هست پزشکان نگرانند و دراین باره هشدار می‌دهند. آن طور که رئیس انجمن جراحان پلاستیک و دیگران درباره افزایش بی‌رویه این عمل‌ها هشدارمی دهند ضمن اینکه آنها معتقدند چهره واقعی ایرانی‌ها در حال نابودی است وچهره‌های شبیه به هم زیاد شده‌اند.آنها همچنین می‌گویندعمل جراحی پلاستیک و زیبایی در اولویت امور درمانی هم نبوده و حجم زیادی از فعالیت‌های درمانی گروه پزشکی را به خود اختصاص داده که این موضوع می‌تواند باعث کاهش میزان ارائه خدمات درمانی به دیگر بیماران شود.

 

بــــرش

 بیشترمان دیگر درباره تزریق بوتاکس، ژل، گونه و تزریق چربی و جوان سازی شنیده ایم اما این عمل ها روزبه روز تنوع بیشتری هم پیدا می کند ازجمله عمل تغییررنگ چشم که این روزها در شبکه های اجتماعی هم درباره اش حرف زده می‌شود

جستجو
آرشیو تاریخی