صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

کنگره و کاخ سفید هنوز درباره بودجه به توافق نرسیده اند

آماده باش برای تعطیلی دولت در امریکا

زهره صفاری
خبرنگار

اگر جمهوریخواهان کنگره امریکا، توافق پیشین کاخ سفید با رئیس مجلس نمایندگان را ادامه ندهند، کابوس تعطیلی دولت، بار دیگر بر کابینه جو بایدن حاکم خواهد شد. این در شرایطی است که کاخ سفید در بدترین شرایط محبوبیت قرار دارد و سیاست‌های رئیس‌جمهور بویژه در زمینه کمک‌های میلیاردی به اوکراین، دوقطبی امریکایی را بشدت تقویت کرده است.
به گزارش یو اس ای تودی، بن‌بست مذاکرات با کنگره درباره بودجه تا حدی غیرقابل گشایش شده است که دفتر مدیریت و بودجه دولت فدرال امریکا نیمه‌شب شنبه، رایزنی با آژانس‌های مشاوره‌ای را برای تعیین سازکاری در راستای تعدیل نیروهای دولتی آغاز کرده و همزمان به نوشته نیویورک‌تایمز، کاخ سفید نیز در بیانیه‌هایی به وزارتخانه‌های خود، وقوع این تهدید را محتمل خوانده و خواستار آماده‌سازی نهادها برای این اتفاق شده است.
گرچه جو بایدن یک بار فرار دقیقه نودی از تعطیلی دولتش را تجربه کرده است اما از سال 1976 تاکنون دولت‌های امریکایی 21 بار با این وضعیت مواجه شده‌اند. با این حال به باور ناظران بدترین سناریویی که می‌تواند برای کاخ سفید در پایان هفته رقم بخورد، آن است که دولت دموکرات گرفتار مخمصه‌ای شود که در سال 2018 برای کابینه اوباما رخ داد. تعطیلی 34 روزه دولت وقت امریکا در آن سال حدود 800 هزار کارمند دولت را از چرخه 2.1 میلیون نفری استخدام‌شدگان وزارتخانه‌ها خارج کرد، اما اگر این اتفاق امسال نیز تکرار شود اوضاع برای بایدن و دموکرات‌ها بسیار دشوار خواهد شد چراکه با پایین آمدن محبوبیت رئیس‌جمهور در میان امریکایی‌ها و انتقادهای فراوان به او، خطر از دست رفتن بخت پیروزی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نیز برای آنها جدی می‌شود. جو بایدن در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایکس بر این بحران تأکید کرد و به نوعی هشداری به کنگره و جمهوریخواهان داد: «آخرین باری که کنگره در مسیر تصویب بودجه دولت سنگ‌اندازی کرد، بیش از یک میلیون امریکایی، تعدیل شده یا حقوق نگرفتند.»
براساس گزارش نیویورک‌تایمز، در صورت کوتاه نیامدن کنگره در برابر خواست دولت، وزارت بهداشت و درمان امریکا اعلام کرده که تنها قادر به نگه داشتن 58 درصد پرسنل خود خواهد بود و وزارت دادگستری هم اعلام کرده که 85 درصد نیروهایش را حفظ می‌کند. حتی گفته می‌شود اعضای کنگره امریکا نیز از این بحران خودخواسته در امان نخواهند بود و فشار مالی وارد بر این بخش نیز آنها را مجبور به کم کردن نیروهای دفتری‌شان خواهد کرد.
 
از بحران غذا
تا امنیت اجتماعی و گرانی
در روزهای اخیر، کاخ سفید تمرکز خود را بر بیان تبعاتی گذاشته است که اگر دولت تعطیل شود مردم امریکا گرفتار آن خواهند شد. عمده این تبعات در حوزه غذا، امنیت اجتماعی، آموزش، کشاورزی و حتی املاک خواهد بود. به طوری که به نوشته یو اس ای تودی، تام ویلسک، رئیس وزارتخانه کشاورزی امریکا با هشدار درباره آن گفت: «واقعیت آن است اگر دولت تعطیل شود، چرخه اصلی توزیع اقلام ضروری برای حیات میلیون‌ها امریکایی مختل خواهد شد.»
در حال حاضر برنامه کمک‌غذایی امریکا، با تأمین موادغذایی برای میلیون‌ها خانوار کم‌درآمد اعلام کرده است که اگر این تعطیلی در ماه آینده میلادی رخ دهد قادر به تأمین غذا نخواهد بود که مهم‌ترین تبعات آن، گرسنه ماندن حدود 7 میلیون مادر، کودک و نوزاد امریکایی است.
در عین حال در صورت تعطیلی دولت، انتشار داده‌های اقتصادی مهم در حوزه‌هایی مانند اشتغال و تورم که برای سیاستگذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آینده، حیاتی به شمار می‌روند نیز به تعلیق خواهد افتاد و این امر می‌تواند اوضاع را برای مردم امریکا دشوارتر کند.
 
دوقطبی حمایت از اوکراین
تعطیلی دولت، تنها معضلی نیست که جو بایدن در برهه فعلی با آن روبه‌رو است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اعتراض‌ها به حمایت‌های بی‌رویه کاخ سفید به اوکراین نیز نه تنها مردم این کشور بلکه کنگره را نیز دچار چند دستگی کرده است؛ موضوعی که می‌تواند در شرایط پیش آمده فشار مضاعفی را بر دولت واشنگتن تحمیل کند.
به نوشته‌ ای بی‌سی نیوز دولت امریکا در چهار مقطع، 110 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی به اوکراین داشته و به تازگی نیز بسته حمایتی 24 میلیارد دلاری دیگری را تصویب کرده است، اما جمهوریخواهان افراطی چندان خرسند از این شرایط نیستند و معتقدند در حال حاضر تخصیص منابع به امریکا باید اولویت دولت باشد. مارجوری تیلور گرین، سناتور جمهوریخواه منتقد بایدن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما کمتر از 19 هزار افسر گشت مرزی داریم اما پرداختی مالیات‌دهندگان امریکایی ابتدا به 57 هزار اوکراینی تخصیص می‌یابد. امریکا مورد حمله قرار گرفته است و ما باید از مرزهای خودمان دفاع کنیم نه از مرزهای اوکراین. نه با کمک مالی به اوکراین.»
همزمان اندی بیگز، دیگر سناتور جمهوریخواه نیز همسو با گرین نوشت: «دیگر نباید برای اوکراین هزینه کرد.» و مت گائتز، سناتور هم‌حزبی او نیز اعلام کرد: «دولت بایدن ناآگاهانه کشور بزرگ ما را به سمت جنگ جهانی می‌برد.»
اما این تنها یک بعد ماجراست و درمقابل برخی جمهوریخواهان ارشد امریکایی مانند میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه سنا با بازی در جبهه دموکرات‌های حامی سیاست حمایت از اوکراین، از کمک‌های دولت به کی‌یف استقبال کرده است. برخی از حامیان او نیز با تأیید دیدگاه‌های مک کانل معتقدند هزینه برای کی‌یف یک بودجه موقتی است که قطع آن نمی‌تواند در سیاست‌های کلی اقتصادی دولت تأثیری ایجاد کند و در عین حال قطع آن در شرایطی که هنوز چند روزی از ملاقات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و سناتورهای کنگره می‌گذرد، به صلاح امریکا نیست.
 بررسی‌های واشنگتن‌پست و ای‌بی‌سی نیوز در میان امریکایی‌های حامی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نیز نشان می‌دهد41 درصد مردم این کشور معتقدند بیش از حد به اوکراین کمک شده است. این رقم نارضایتی نسبت به آوریل سال گذشته 14 درصد رشد داشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی