بیانیه اجلاس بین‌المللی مقابله با گردوغبار صادر شد

موافقت 50 کشور برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار

زیست بوم/ اجلاس تهران که در روزهای 18 و 19 شهریورماه امسال با حضور نمایندگان بیش از 50 کشور و نهاد بین المللی برای مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار برگزار شد، بیانیه خود را صادر کرد.
50 کشور شرکت‌کننده در اجلاس تهران با افزایش همکاری در سازگاری، مدیریت و مقابله با طوفان‌های گردوغبار در سطوح فرامرزی، منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و بین‌المللی، تبادل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات و نقطه‌نظرات، دانش، تجارب موفق، درس‌آموخته‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و انتقال بهترین و مؤثرترین فناوری در بحث مقابله با طوفان‌های گردوغبار، بهبود فعالیت‌های پژوهشی و علمی، تبادل داده‌ها و اطلاعات، به اشتراک‌گذاری تجربیات میان جامعه دانشگاهی که به موضوع گردوغبار می‌پردازند همچنین ارزیابی اثرات و پیش‌بینی طوفان‌های گردوغبار جهت پیشگیری و کاهش اثرات این پدیده از طریق توسعه ظرفیت و مقابله مؤثر، اقدامات پیشگیرانه و اجرای آنها و تشویق کشورها به همکاری‌های زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه نهال‌کاری در اراضی آسیب دیده و برنامه‌های احیای جنگل‌ها در تمامی سطوح موافقت کردند.
 این کشورها همچنان تأکید می‌کنند که موضوع مقابله با طوفان‌های گردوغبار که باید قسمت جدایی‌ناپذیر از اقدامات تغییرات اقلیمی باشد همچنین استراتژی‌های سازگاری و کمک‌های مالی و فناوری در زمینه مقابله با طوفان‌های گردوغبار را نیز باید مد نظر قرار داد.
همچنین آنها متعهد شدند تا تقویت‌ بسترهای ملی قانونی و چهارچوب‌های سازمانی به منظور به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌های طوفان‌های گردوغبار و افزایش اطلاع‌رسانی در میان افکار عمومی، تصمیم‌سازان و اشاعه اقدامات هماهنگ و همکاری‌های یکپارچه را ایجاد کنند.
آگاهی‌افزایی عمومی در زمینه اثرات منفی طوفان‌های گردوغبار بر سلامت انسان، فعالیت‌های کشاورزی، امنیت غذایی، زیرساخت‌ها، جنگل‌ها، آموزش، حمل و نقل، انرژی، بخش‌های اجتماعی ـ اقتصادی، محیط‎ زیست و مشارکت میان ذی‌نفعان از دیگر برنامه‌های کشورهای امضاکننده بیانیه تهران است.
آنها موافقت کردند تا استراتژی‌ها در خصوص مخاطرات و اثرات طوفان‌های گردوغبار به منظور افزایش انعطاف‌پذیری از طریق مدیریت پایدار منابع طبیعی در اراضی زراعی، مراتع، اراضی بایر و تالاب‌ها، دریاچه‌های بین‌المللی و فرامرزی، ذخایر زیست‌کره، محیط‌های شهری و روستایی را توسعه دهند.
 ادامه مذاکرات در خصوص چالش‌های طوفان‌های گردوغبار با کشورهای تحت تأثیر و علاقه‌مند به تسهیل، مشارکت، حمایت همکاری سازمان‌های بین‌المللی و تأکید بر سازماندهی رویدادهای مشابه، تدوین، بازنگری و اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و جهانی مقابله با طوفان‌های گردوغبار با حضور و کمک سازمان‌های مالی چندجانبه و سازمان ملل متحد، جهت کمک بیشتر به کشورهای آسیب دیده در زمینه‌های مختلف کاری از جمله تأمین مالی پروژه‌های زیر منطقه‌ای و منطقه‌ای و برنامه‌های اقدام از دیگر برنامه‌های مشترک کشورهای در معرض خطر طوفان‌های ماسه‌ای گردوغبار است.
شرکت‌کنندگانی که بیانیه را امضا کرده‌اند از برنامه‌های عمل منطقه‌ای مقابله با طوفان‌های گردوغبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه، به عنوان چهارچوب و منبعی برای کشورها در دیگر مناطق جهان از جمله منطقه آفریقا و ECO چهارچوب منطقه‌ای کاهش خطر بلایا (ECORFDRR) و نقشه راه آن در هشتمین کنفرانس وزیران ECO در خصوص کاهش مخاطرات بلایا که در سال ۲۰۲۱ به تصویب رسید، استقبال کردند.

حمایت از صندوق مالی منطقه‌ای
صندق مالی منطقه‌ای محیط‌ زیستی، طرحی که تهران سال گذشته به سازمان ملل داد واین سازمان با ایجاد و مشارکت در آن، موافقت کرد. امضاکنندگان اجلاس تهران در این بیانیه حمایت از ایجاد صندوق مالی منطقه‌ای برای منطقه غرب آسیا جهت مقابله با طوفان‌های گردوغبار در راستای بیانیه وزیران در کنفرانس سال ۲۰۲۲ تهران که با مشارکت داوطلبانه اعضا، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، بخش خصوصی، نهادهای توسعه، بانک‌های توسعه منطقه‌ای به منظور اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای و منطقه‌ای خواهد بود را اعلام کردند.

تأسیس مرکز منطقه‌ای
آنها بر اهمیت بسیج حمایت‌های مالی و فنی، مانند کمک‌های مالی و فنی آژانس‌های مرتبط سازمان ملل متحد و همچنین حمایت‌های مالی چندجانبه تحت توافقنامه‌های محیط‌ زیستی مانند GEF، GCF  وLDC، صندوق ویژه تغییرات اقلیمی، صندوق تخریب سرزمین UNCCD و بانک‌های توسعه چندجانبه برای کمک به کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش اثرات طوفان‌های گردوغبار تأکید کردند و حمایت از کمک به تأسیس مرکز منطقه‌ای، کارگروه‌ها، کمیته‌ها همراه با شبکه‌ای از کشورهای تحت تأثیر طوفان‌های گردوغبار از طریق ظرفیت‌سازی، کمک‌های فنی و تهیه و اجرای برنامه‌های عمل زیرمنطقه‌ای و منطقه‌ای را در این بیانیه اعلام کردند. تأسیس این مرکز منطقه هم پیشنهاد ایران بود که از سال گذشته روی میز سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های درگیر رفت.
این کشورها همچنین بر حمایت بیشتر از ائتلاف سازمان ملل به منظور حصول اطمینان از منابع مالی تخصیص‌یافته کافی برای پیگیری مؤثر تصمیمات در خصوص طوفان‌های گردوغبار و حمایت از کشورهای آسیب دیده، اعلام آمادگی کردند.
 دعوت از دبیرکل سازمان ملل متحد در راستای قطعنامه A/RES/۷۷/۱۷۱ GA برای تشویق بیشتر ائتلاف با هدف اجرای فعالیت‌های پنج گروه کاری ائتلاف (شامل به اشتراک‌گذاری دانش، ظرفیت‌سازی، آموزش، آگاهی‌افزایی و پشتیبانی از تدوین برنامه‌های ‌عمل ملی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای) که در نهایت منجر به کاهش اثرات و تشویق به تلاش‌ بیشتر در خصوص جذب منابع و افزایش کمک‌های داوطلبانه تقویت نقش اصلی ائتلاف در حمایت از کشورهای تحت تأثیر، بویژه اجرای برنامه‌های عمل منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای خواهد شد از دیگر توافقات این اجلاس بود.
این کشور همچنین از پیشنهاد ایجاد کنوانسیون جهت سازگاری، مدیریت و مقابله با طوفان‌های گردوغبار با همکاری کشورهای تحت تأثیر و دیگر کشورها استقبال کردند. امضاکنندگان با تشکر از دولت و ملت جمهوری اسلامی برای میزبانی این کنفرانس بین‌المللی همچنین ترتیبات عالی و پذیرایی گرم از شرکت‌کنندگان از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال بیانیه به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) جهت بررسی و اقدامات لازم دعوت کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی