صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اپوزیسیون راستگرا بازهم اکثریت سنای فرانسه را در اختیار گرفت

ناکامی جدید برای مکرون

 زهر صفاری/ نتایج انتخابات سنای فرانسه برای تعیین 170 کرسی این مجلس، با حفظ اکثریت اپوزیسیون راستگرای محافظه‌کار و کسب سه کرسی از سوی حزب راست افراطی مارین لوپن، آخرین امیدهای امانوئل مکرون و حزب او را برای تغییر شرایط به نابودی کشاند و شکستی دیگر را به الیزه تحت هدایت او تحمیل کرد.
براساس آنچه نتایج انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد، حزب محافظه‌کار راست جمهوری‌خواه با کسب 146 کرسی با اختلافی چشمگیر حتی نسبت به حزب سوسیالیست، توانست اکثریت سنا را برای خود حفظ کند اما در این میان سهم حزب رنسانس مکرون تنها 21 کرسی بود که بشدت ناامیدکننده به شمار می‌رفت.
به نوشته رویترز، جرارد لاچر، رئیس این مجلس که به نظر می‌رسد با ابقای جایگاه اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای فرانسه، در دور جدید که از اکتبر آغاز خواهد شد همچنان در این سمت ابقا شود، گفت:«حفظ اکثریت راست‌ها و میانه‌روها در سنا گواهی بر ریشه‌های سرزمینی آن است.»
برونو رتالو، رئیس حزب جمهوری‌خواهان محافظه‌کار در سنا نیز گفت:«با این انتخابات اکثریت محافظه‌کاران و میانه‌روها در مجلس تثبیت شدند، اما شکست حزب مکرون نشان داد آنها ارتباطات کارآمدی ندارند.»
این انتخابات برخلاف مجلس سفلی، با رأی مستقیم همه بخش‌های فرانسه انجام نمی‌شود بلکه حدود 150 مقام ملی و منطقه‌ای انتخاباتی، درباره وضعیت سناتورهای این مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند. شاید همین امر نیز آثار شکست حزب رنسانس مکرون را عمیق‌تر می‌کند؛ حزبی که فاقد هر گونه ریشه مردمی است و در سال 2017 تنها برای مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری مکرون تشکیل شد و هرگز نتوانست در طول سال‌ها عملکرد خوبی داشته باشد. مکرون و تیمش در شرایط فعلی نمی‌توانند امیدوار به تغییر باشند چراکه رأی‌گیری برای تعیین‌تکلیف 178 کرسی دیگر این مجلس در سال 2026 برگزار خواهد شد.
 شگفتانه لوپن
برخلاف مکرون که نتایج این انتخابات بر ناکامی‌ها و ناامیدی‌هایش افزوده است، حزب راست افراطی اجتماع ملی مارین لوپن، سرسخت‌ترین رقیب رئیس‌جمهور فرانسه در این انتخابات با کسب سه کرسی به مراتب فراتر از انتظارات ظاهر شد. این نتیجه امتیاز مثبتی برای لوپن و حامیانش به شمار می‌رفت و ناظران را به نتایج بهتر این حزب در انتخابات‌ آتی امیدوارتر کرده است.
این وضعیت بدون‌شک ادامه کار را برای کاخ الیزه دشوارتر خواهد کرد، چراکه گرچه حزب مکرون در مجلس سفلی فرانسه اکثریت پارلمان را دارد اما معادلات پیچیده سنا دست‌اندازهای بسیاری در مسیر مکرون و تیمش خواهد گذاشت.
تداوم ترکش های اعتراضات
مکرون از آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش با طرح جنجالی اصلاح قانون بازنشستگی با اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده و فراگیر روبه‌رو بود و حتی مذاکرات 12 ساعته او با سران اپوزیسیون برای حل این مشکل نیز نتیجه نداشت. او در مقطعی با ناکامی در جلب موافقت پارلمان فرانسه گرچه با زیر سؤال بردن اصول دموکراتیک کشورش و تکیه بر اختیارات رئیس‌جمهور به خواسته‌های خود دست یافت و به طور مثال اصلاحات جنجالی‌اش را به تصویب رساند، اما همچنان برای کنترل فرانسه مشکلات بزرگی پیش‌رو دارد.
به باور ناظران، به‌رغم تلاش‌های مکرون برای نفوذ اعضای حزبش در کمیته‌های محلی، همچنان بیشتر پست‌های کلیدی فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و دیگر بخش‌های محلی در اختیار محافظه‌کاران راست یا سوسیالیست‌ها است. حتی سونیا بکس، تنها عضو دولتی نامزد مجلس سنا در دور دوم انتخابات در کالدونیای جدید در مقابل رابرت زووی مستقل شکست خورد. بر اساس آنچه تاریخ نشان می‌دهد، راست‌ها در سال‌های اخیر همواره سنا را در اختیار داشته‌اند و تنها در یک بازه آن‌هم از 2011 تا 2014 این جایگاه را به سوسیالیست‌ها واگذار کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی