صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

فرصت ۱۵ روزه به بانک‌ها برای تأمین مالی‌ مسکن‌سازی‌

صبح دیروز نشست شورای‌عالی مسکن به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد. رئیس‌جمهور در این جلسه گفت‌: متأسفانه عملکرد برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات قابل قبول نیست، برخی بانک‌ها به جای پرداخت تسهیلات مسکن به مسکن‌سازی روی آورده و فعالیت اقتصادی خود را جزو آمار تسهیلات پرداختی نهضت ملی مسکن ارائه کرده‌اند.
 
دستور رئیسی برای جلوگیری از آمارسازی بانک‌ها
دکتر رئیسی در همین راستا دستور داد ظرف دو هفته جلسه‌ای با حضور وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها برگزار شود تا اولاً آمارهای ارائه شده در خصوص تعداد متقاضیان معرفی شده به بانک‌ها، تعداد قراردادهای منعقد شده و میزان تسهیلات پرداختی را بررسی کنند و نتیجه نهایی را در جلسه آتی شورا گزارش دهند و ثانیاً پیشنهادهای مختلف مطرح شده در این جلسه در خصوص راهکارهای تسریع در تأمین تسهیلات بانکی ساخت مسکن از جمله خط اعتباری ویژه بانک مسکن را بررسی و اعلام نظر نمایند.
 
هیأت‌ ویژه برای بررسی تسهیلات مسکن
همچنین بنا به دستور رئیس‌جمهور مقرر شد هیأت ویژه‌ای متشکل از وزرای راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملکرد بانک‌ها را از حیث پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بررسی کنند و ضمن بررسی عملکرد مدیران، از آن دسته از مدیرانی که به وظایف قانونی خود عمل کرده‌اند، تقدیر شده و آنهایی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند. رئیس شورای‌عالی مسکن در ادامه هدف از برگزاری این جلسات را پیشبرد عملی، تسهیل و رفع موانع نهضت ملی مسکن دانست و پرداخت به‌موقع تسهیلات، تأمین زمین و صدور مجوز را از جمله ملزومات تحقق مأموریت و هدف مهم شورای‌عالی مسکن برشمرد.
 
اسناد رسمی به جای قولنامه
رئیس جمهور «آماده‌سازی و تحویل 100 هزار مسکن از 240 هزار مسکن مهر نیمه‌تمام به ارث رسیده به دولت»، «شناسایی خانه‌های خالی و پیگیری عرضه و واگذاری آن به بازار مسکن»، «ساماندهی وضعیت بنگاه‌های مشاورین املاک» و «تأمین زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن» را از جمله گام‌های مثبت و مؤثر در عرصه ساخت و تأمین مسکن در چند ماهه گذشته عنوان کرد. دکتر رئیسی در ادامه همچنین با تأکید بر اهمیت تثبیت حقوق و مالکیت ملکی افراد، بر ضرورت ثبت معاملات ملکی به صورت رسمی تأکید کرد و با مثبت دانستن تبدیل قولنامه‌های عادی به اسناد رسمی، از مراجع قانونی خواست در آینده نزدیک و به منظور تثبیت حقوق و مالکیت افراد با تصویب قانون صرفاً اسناد رسمی را در کشور دارای اعتبار معرفی کنند. 

 

وزیر امور خارجه بااشاره به
آخرین تحولات مذاکرات هسته ای:
باید ببینیم در هفته‌های آینده
چه اتفاقی خواهد افتاد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که همچنان در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌و‌گو با ایرنا موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از محورهای مورد پیگیری در اغلب دیدارها و نشست‌های هم اندیشی در سازمان ملل عنوان کرد و با اشاره به اینکه در گفت‌و‌گوهایی که با سیاستمداران سابق امریکایی در جلسات اندیشکده‌ها در نیویورک پشت سر گذاشته است، گفت: «به‌طور طبیعی تبادل پیام‌ها بین دو طرف جریان دارد. همچنان پیام‌های مثبتی از امریکا دریافت می‌کنیم و موضوع جدیدی نیست اما باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. ما به تلاش‌هایمان برای لغو تحریم‌ها از مسیر دیپلماسی و مذاکره ادامه خواهیم داد.»

جستجو
آرشیو تاریخی