صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

آمادگی نظامی روسیه برای تقابل با ضدحملات اوکراین، حامیان کی‌یف را سردرگم کرده است

سنگ‌اندازی ناتو در مسیر صلح

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

تحولات امروز در جبهه اوکراین نشان می‌دهد که وضعیت برای ناتو در میدان جنگ و عرصه سیاست خارجه آن با مشکلات عدیده‌ای همراه است. وضعیت بی‌نتیجه طرح ضدحمله علی رغم تبلیغات فراوان و رفتار غیرمتعهدانه غرب و بی‌اعتمادی به آن، حتی آتش بس را نیز دور از دسترس قرار داده است.
در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد صلح با اوکراین خطاب به غرب گفت: «مسکو هیچ پیشنهاد آتش بسی را بررسی نخواهد کرد، زیرا وقتی آن را بررسی کردیم، شما ما را فریب دادید.» خبرگزاری تاس به نقل از او افزود: «در عین حال، مسکو به طور کلی آماده مذاکره در مورد اوکراین است.» او با اشاره به طرح صلح زلنسکی، آن را غیرقابل اجرا دانست که حتی واشنگتن، لندن و بروکسل هم از آن مطلع هستند.سنگ‌اندازی در مسیر صلح دقیقاً همان سیاستی است که ایالات متحده، رهبر ناتو عهده‌داری می‌کند تا بدین وسیله هر گونه احتمال پیروزی روسیه یا بر هم خوردن توازن قوا در میدان به نفع مسکو را به صفر برساند.

نگران از معادلات پیش رو
غرب اکنون مستأصل از ترسیم پایانی برای جنگ، تلاش می‌کند که با افزون کردن توان رزمی اوکراین و ارائه تسلیحات پیشرفته‌تر، موازنه قوا را در جبهه جنگی به نفع خود تمام کند. زیرا بر خلاف تصور آنها، روسیه در میدان جنگ همچنان دست برتر را حفظ کرده و اگر این‌گونه نبود اختصاص
دامنه دار بودجه‌های کلان اعضای ناتو و ارسال تجهیزات بویژه سلاح‌های ممنوعه‌ای مانند بمب خوشه‌ای و بمب حاوی اورانیوم ضعیف شده غیرکاربردی و بی‌معنا بود.
در همین رابطه روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال گزارش داد که ارتش روسیه با موفقیت خود را با وضعیت در حال تغییر عملیات نظامی اوکراین سازگار می‌کند. همچنین کریل بودانوف، رئیس اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین با ناکافی خواندن تسلیحات ارسالی در مقابل ستون رزمی روسیه گفت: «حتی اگر کی‌یف 100 موشک تاکتیکی امریکایی ATACMS با قابلیت هدف قرار دادن اهدافی در فاصله 300 کیلومتری در اختیار داشته باشد، وضعیت در منطقه جنگی تغییر قابل توجهی نخواهد کرد، ارتش اوکراین به صدها نوع از این موشک‌ها نیاز دارد.»
از سوی دیگر تحریم‌های همه جانبه علیه مسکو نتوانسته انتظارات برنامه‌ریزی شده ناتو را برآورده سازد. از این رو، ‌کرملین با درک این موضوع سعی دارد با تهدیدات هسته‌ای قدرت بازدارندگی خود را در مقابل تشدید تنش ابراز کند. ناتو می‌داند که شیب تند تشدید تنش می‌تواند پیامدهای منفی برای ناتو و ایالات متحده داشته باشد. از این رو، کاخ سفید در جریان مسلح کردن اوکراین روندی را در پیش گرفته که به نظر می‌رسد در حال محک زدن میدان است تا سیاست خود را منطبق بر آن تنظیم کند.در مقابل اما نزدیکی روابط دو و چندجانبه در حیطه نظامی با کشورهایی چون کره شمالی و چین در کنار افزایش تولیدات نظامی روسیه مایه نگرانی ناتو شده و سفرهای دیپلماتیک مقامات این کشورها و بازخوانی تهدیدات تعامل نزدیک نظامی آنها، در میز تحلیل غرب خودنمایی می‌کند.

اوکراین در ورطه شکست
در این بین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نشستی با سناتورهای امریکایی در جریان سفرش به واشنگتن، اعلام کرده بود: «کی‌یف شکست خواهد خورد مگر اینکه کمک‌های بیشتری از واشنگتن دریافت کند.» این گفته به درستی تصویری از میدان را مخابره می‌کند که پایداری تنها با رسیدن کمک‌های ناتو و کاخ سفید میسر خواهد بود وگرنه مناسبات رزمی به خودی خود پیش برنده نیست.
علاوه بر این دست موضوعات، عدم ارزش‌گذاری بر دولت اوکراین که با ممانعت ناتو از عضویت این کشور در این سازمان ملموس است یکی از پیش فرض‌های تعیین کننده روند آینده کی‌یف به شمار می‌رود. در همین رابطه الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین ضمن نگرانی از عدم اجماع در غرب گفت: «آنها(ناتو) همیشه در مورد کمک صحبت می‌کنند، نه در مورد پیروزی.»اوکراین بازی خورده در رؤیای الحاق به ناتو در جنگ با روسیه ورود پیدا کرد و‌ اکنون که در ورطه شکست قرار گرفته، هیچ دستاوردی نیز کسب نکرده است. در همین رابطه لاوروف در ادامه سخنرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اعلام موضع صریح روسیه مبنی بر احترام به تمامیت ارضی اوکراین منطبق بر اعلامیه استقلال این کشور در سال 1991، یادآور شد که این امر مشروط به عدم پیوستن کی یف به ائتلاف نظامی و غیرمتعهد بودن آن بوده است.

شایعات برکناری زلنسکی
روز گذشته ریانووستی نیز با ارائه تحلیلی از اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی امریکا در مورد بی‌نتیجه بودن طرح ضد حمله نوشت که زلنسکی قبل از شکست نیروهای مسلح اوکراین احتمالاً سقوط می‌کند.ریتر در همین رابطه افزود: «ممکن است که زلنسکی بزودی از قدرت عزل شود؛ حدود ۴۰۰ هزار نظامی اوکراینی کشته شده و تعداد زیادی از سلاح‌های غربی منهدم شده است.»صحبت‌های زلنسکی در مجمع عمومی سازمان ملل هم گویای وضعیت شکننده دولت او بود و نمایی از التماس برای ممانعت از شکست را به طور ضمنی تصویر می‌کرد. بر همین اساس بود که آندری دودا، رئیس‌جمهور لهستان گفت: «او مانند غریقی رفتار می‌کند که به همه چیز چسبیده و کسانی را که در تلاش هستند به او کمک کنند، تهدید به غرق شدن می‌کند.»

تعیین رؤسای جدید دونتسک و لوگانسک
روز گذشته تاس گزارش داد که نمایندگان پارلمان لوگانسک، لئونید پاسچنیک و دنیس پوشیلین را به‌عنوان رئیس‌ این دو منطقه الحاقی روسیه به مدت پنج سال انتخاب کردند. سال گذشته این دو منطقه همراه با خرسون و زاپوریژیا با برگزاری
 همه پرسی و تأیید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به طور رسمی به این کشور ملحق
 شدند.
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی