صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دومین جشن مهر سینمای ایران در 31 استان کشور در حال برگزاری است

گسترش ضریب نفوذ سینما در مناطق مختلف کشور

 21 شهریورماه در تقویم رسمی کشور به نام سینما و با عنوان روز ملی سینما ثبت شده است؛ روزی برای تجلیل از جایگاه سینما، شنیدن مطالبه اهالی سینما، نگاهی به مسیر آمده و نظری به چشم‌انداز آینده و پرداختن به سهم ملت از سینما و... از سال ۱۳۷۹ و همزمان با 100ساله شدن سینمای ایران اگر چه 21 شهریور ماه با تأکید بر «ملی» بودن به سینما گره خورد اما اغلب مراسم‌ و آیین‌ها محدود به تهران و گرامیداشت فعالان این عرصه در پایتخت بوده است. برای رفع این انحصار، در راستای عدالت فرهنگی و نگاه برابر به همه ظرفیت‌های ملی، سازمان سینمایی با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال گذشته رویداد «مهر سینمای ایران» را راه‌اندازی کرد تا جریان حمایت از صنعت سینما در کل کشور دنبال شود. یکی از ویژگی‌های مهم و اصلی این رویداد، تمرکز بر ظرفیت‌های استانی است. در همین راستا سال گذشته این رویداد در ۲۲ استان برگزار شد و امسال همزمان با برگزاری دومین جشن مهر سینمای ایران، شاهد برپایی این جشن در ۳۱ استان کشور تا 14 مهرماه خواهیم بود.

جشن مهر سینما در ۳۱ استان کشور
به دلیل همزمانی روز ملی سینما با روزهای منتهی به اربعین حسینی،  جشن«مهر سینمای ایران» به دبیری قادر آشنا و زیر نظر معاونت مطالعات و فناوری سینمایی از ۲۶ شهریورماه فعالیت خود را آغاز کرد که تا ۱۰ مهرماه در استان‌ها ادامه دارد، همچنین قرار است 14 مهر ماه، تهران میزبان این رویداد باشد. ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان، بنا بر رویکرد و سیاست‌های هنری خودشان، برنامه‌هایی را برای این رویداد سینمایی در نظر گرفته‌اند، همچنین در قالب این رویداد فعال‌ترین و شاخص‌ترین سینماگران استانی شناسایی و پس از ارزیابی از برگزیدگان در مراسمی که به همین مناسبت در مراکز یا شهرستان‌های منتخب در نظر گرفته شده است، تجلیل می‌شود.
امسال و در دومین دوره مشهد مقدس آغازگر مهر سینمای ایران بود. 29 شهریورماه و همزمان با پنجمین جشن سیمرغ سینمای خراسان رضوی این مراسم با حضور رئیس سازمان سینمایی پردیس سینمایی پارک بازار برگزار شد. محمد خزاعی در این مراسم از برنامه‌‎ریزی جامع برای کمک به استان‌ها در عرصه فیلمسازی و زیرساخت‌های مربوط به آن گفت. او از تصویب ۱۴ برنامه برای تغییر و تحول در حوزه امکانات، رفاهیات، زیرساخت‌ها، پژوهش‌ها و … سینمای استان‌ها توسط شورای عالی سینما خبر داد و وعده داد که 14مهرماه در مراسم پایانی دومین جشن مهر سینمای ایران در تهران توضیحات تکمیلی را ارائه کند.
 در ادامه جشن مهر سینمای ایران در ۳۰ شهریورماه به صورت همزمان در دو استان چهارمحال و بختیاری و هرمزگان برگزار شد. از ۴ مهرماه روند برگزاری جشن مهر سینمای ایران در استان‌ها سرعت بیشتری گرفته و استان‌های البرز، آذربایجان شرقی و گلستان برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند. استان‌های زنجان، آذربایجان غربی، سمنان، لرستان،‌ خراسان شمالی، مازندران، کردستان، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب کرمان، بوشهر و مرکزی، کرمانشاه، گیلان، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، فارس، اردبیل، همدان، کهگیلویه و بویراحمد و یزد و در نهایت تهران میزبان این رویداد خواهند بود.
 
افزایش 19 سالن به چرخه اکران
همزمان با برگزاری رویداد ملی جشن مهر سینمای ایران، قرار است از ۴ پردیس سینمایی رونمایی شود. پردیس «مرداس» با 5 سالن سینما در 3 مهر ماه، پردیس «کوثر» با 3سالن سینما در 10مهرماه، پردیس «رزمال» با 7 سالن سینما در 17 مهرماه و پردیس «زیما مال» با 4 سالن سینما در 24 مهرماه با حضور مدیران ارشد سینمایی افتتاح می‌شوند و به این ترتیب 19 سالن به چرخه سینماهای فعال کشور اضافه خواهند شد. این در حالی است که در دیگر شهرهای کشور نیز، ده‌ها سالن در شرف بهره‌برداری قرار دارند. نهضت سالن‌سازی سینما از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم رونق گرفته و نسبت به دولت گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته است. قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر جشن مهر سینمای ایران با تاکید بر توسعه ضریب نفوذ سینما در مناطق مختلف کشور به عنوان یکی از اهداف اصلی فعالیت‌های سازمان سینمایی از  افزایش سالن سینما تا یکصد سالن در پایان سال 1402 گفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی