صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

قیمت گوشت قرمز نزولی شد

هم اکنون توزیع گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین در حال انجام است و انتظار می‌رود تا اواسط آبان ماه بازار گوشت به ثبات برسد

  با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و نابسامانی بازار این محصول طی ماه‌های اخیر، دولت با سیاستگذاری افزایش تأمین و واردات گوشت سعی در تنظیم بازار این محصول داشته است که تا حدودی موفقیت‌آمیز بوده است. طی سه ماه گذشته به طور متوسط روزانه حدود 180 تن گوشت گرم گوسفند و گوساله وارد شد ضمن اینکه میزان واردات گوشت هم در روزهای اخیر افزایش یافت و به 230 هزار تن رسید. بر همین اساس هم با برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت گوسفندی توزیع این محصول با نرخ مصوب آغاز شده است.
طبق اعلام علیرضا پیمان پاک، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر کشاورزی تاکنون دو محموله 10 تنی گوشت گرم گوسفندی وارد کشور شده است ضمن اینکه برنامه‌ریزی شده تا یک روز در میان از کشور کنیا واردات گوشت هم انجام بگیرد. همچنین تا اواخر آبان ماه 150 هزار رأس گوساله پایه پرواری که دو تا شش ماه برای پرواربندی زمان نیاز دارند، از پاکستان وارد خواهد شد.
در حال حاضر توزیع گوشت گوسفندی و گوساله وارداتی با نرخ مصوب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین در حال انجام است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته و با این حجم از واردات انتظار می‌رود تا اواسط آبان ماه بازار گوشت به ثبات برسد.
در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوسفندی تنظیم بازاری خارجی و ایرانی به صورت شقه خارجی با نرخ‌های 282 هزار تومان در میادین میوه و تره بار و 316 هزار تومان در برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای(بسته‌بندی شده) در حال توزیع است.

استمرار واردات گوشت، بازار را به تعادل می‌رساند
بر اساس گفته رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام، تعادل و آرامش حاکم بر بازار مرغ اثر خود را بر تنظیم بازار گوشت قرمز گذاشته است و با توزیع گوشت‌های وارداتی با نرخ مصوب و استمرار روند واردات گوشت و دام زنده، بازار به تعادل می‌رسد.
منصور پوریان قیمت هر کیلو دام را ۱۷۰ تا ۱۸۷ هزار تومان اعلام کرده است که بر این اساس هر کیلو لاشه داخلی با نرخ ۴۵۰ هزار تومان باید عرضه شود. دولت برای حفظ ذخایر و تأمین بازار داخلی واردات گوشت گرم و منجمد را در دستور کار خود قرار داده و با وجود مشکلات این صنعت، تولید داخل نیز در حال انجام است. بنابراین در ماه‌های آینده جمعیت دام داخلی کشور کاهش پیدا نمی‌کند و کمبودی هم برای گوشت قرمز نخواهیم داشت.
 
ثبات قیمت گوشت در بازار
در شرایطی که توزیع گوشت قرمز وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین به عنوان بزرگترین مصرف‌کننده و عرضه‌کننده در حال انجام است، شاهد کاهش و رسیدن به نرخ منطقی در بخش دام و گوشت هستیم، به طوری‌که اتحادیه گوشت گوسفندی هم قیمت گوشت را در هفته‌های اخیر بدون نوسان و حتی در برخی مغازه‌ها کاهش تقاضا را باعث ارزان‌تر شدن گوشت‌ قرمز اعلام کرده است.

کاهش عرضه گوشت قرمز در مردادماه
اگرچه وزارت جهاد کشاورزی با افزایش میزان واردات گوشت قرمز درصدد تنظیم بازار این کالا اساسی است، براساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ماه امسال جمعاً ۴۱ هزار و ۷۳ تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله با ۲۲ هزار و ۱۹۸ تن ٥٤ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده است.
 این در حالی است که مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد 1402 با ماه مشابه سال 1401 نشان‌دهنده کاهش ٢٦درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
مقدار تولید گوشت در مرداد 1402 نسبت به ماه مشابه سال 1401 برای گوسفند و بره ٣٨ درصد، برای بز و بزغاله 10 درصد، برای گاو و گوساله ١٩ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٧ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ٩٣ درصد افزایش داشته است.

برخورد با گرانفروشان
وزارت جهاد کشاورزی قیمت گوشت‌های تنظیم‌بازاری وارداتی را اعلام کرده است تا چنانچه مراکز توزیع با قیمت‌های بالاتر گوشت قرمز را به فروش رساندند، با برخورد قانونی مواجه شوند.
این وزارتخانه از مردم خواسته است که اگر در فروشگاه‌ها این محصولات را با قیمتی بیشتر مشاهده کردند آن را از طریق سامانه 124 با درج عنوان شرکت بسته‌بندی به بازرسان اعلام کنند تا با گرانفروشی برخورد شود.
وزارت جهاد کشاورزی پیرو تخلف در فروش بالاتر از نرخ مصوب گوشت قرمز از جریمه یک شرکت بسته‌بندی گوشت قرمز به‌دلیل گرا‌نفروشی گوشت‌ها هم خبر داده بود.  پیشتر مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با کشف تخلف گرانفروشی گوشت توسط یکی از شرکت‌های بسته‌بندی اظهار کرده بود: «این شرکت بسته‌بندی گوشت‌های وارداتی یارانه‌ای را بسته‌بندی و توزیع می‌کرد که اقدام به گرانفروشی محصول کرده و بخشی از گوشت را خارج از شبکه توزیع به بازار عرضه کرده است.»
بر اساس اعلام قیمت‌های مصوب هر کیلوگرم گوشت قرمز، ران گوسفندی و سردست گوسفندی با ماهیچه 390 هزار تومان، گردن گوسفندی 265 هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی 310 هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان 240 هزار تومان و مخلوط گوسفندی 316 هزار تومان باید عرضه شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی