صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سرلشکر باقری در حاشیه رژه نیروهای مسلح مطرح کرد

محرمانگی؛ علت محدودیت در نمایش بخشی از تسلیحات

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جریان رژه گرامیداشت چهل و سومین سالگرد هفته دفاع مقدس برخی ادوات سبک، سنگین و تجهیزات خود را به نمایش گذاشتند.
به گزارش ایرنا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره آنچه در این رژه به نمایش درآمد، تأکید کرد: بخش اعظم تولیدات به نمایش درآمده کاملاً داخلی بود، بخش بسیاری از این تجهیزات در رژه امکان نمایش نداشت و در حالت محرمانه قرار دارد و بخشی از امکانات نیز در خلیج‌فارس و در داخل دریا به نمایش گذاشته شد. سرلشکر باقری با تصریح اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در توانمندترین و قدرتمندترین حالت خود در صحنه حضور دارند، گفت: ما دست دوستی و برادری و ارتباط نظامی را با همسایگانمان می‌فشاریم و دیپلماسی فعال را با کشورهای پیرامون خود برقرار کردیم. وی تأکید کرد: دشمنان و بیگانگان جایی در منطقه ندارند و قدرت نیروهای مسلح منطقه نیز در اختیار آرامش منطقه است.

نمایش موشک هایپرسونیک «فتاح» و کروز «پاوه»
موشک هایپرسونیک فتاح با برد 1400 کیلومتر، سرعتی معادل 13 ماخ (16000کیلومتر بر ساعت) و موشک کروز برد بلند پاوه با برد 1650 کیلومتر از تولیدات نیروی هوافضای سپاه از جمله تسلیحاتی بودند که برای اولین‌بار در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در تهران به نمایش درآمدند. این موشک‌ها که پیش از این، اخبار مرتبط با آزمایش‌های موفقیت‌آمیزشان منتشر شده بود، برای نخستین‌بار بود که در رژه رسمی و در برابر دوربین رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شدند. از میان این دو دستاورد دفاعی، موشک فتاح به واسطه دستیابی ایران به فناوری موشک‌های ابرفراصوت با برخورداری از سر جنگی با موتور کروی و سوخت جامد ترکیبی پیشرفته و نازل متحرک با توجه گسترده رسانه‌ای در جهان همراه شده بود.
جز این دو، سامانه مجید، سامانه ارتباطی، سامانه جهت‌یاب، سامانه جمر V/UHF، سامانه الینت، کیان ۸۰۰ پلاس، کیان ۷۰۰، کیان ۶۰۰، خودرو شناسایی رزمی صیاد حامل موشک تاو، کیان توپکش حامل توپ ۱۵۵ م‌م، تانک ذوالفقار نسل ۳، تانک تیام، سلاح تک‌تیرانداز ۱۴/۵ م‌م شاهر، سلاح اخگر، توپ ۵۷ م‌م دولول بهمن، خودرو ضدگلوله رویین تن، ایسوزو GSM، پهپاد مهاجر۶، پهپاد مهاجر۴، پهپاد ابابیل ۴، پهپاد آرش، خودرو ایستگاه کنترل زمینی، موشک فتح ۳۶۰ و موشک فجر ۵ از جمله تجهیزاتی بودند که از سوی نیروی زمینی ارتش در این رژه شرکت داشتند.
نیروی پدافند هوایی هم با تجهیزاتی همچون رادار سامانه‌های موشکی تلاش و 15 خرداد و سکوی پرتاپ این سامانه‌های موشکی، موشک اس‌۲۰۰ منصوب روی سکو، رادار هادی سامانه مرصاد، رادار کاوش سامانه مرصاد، سامانه راداری کاوش، سامانه MSSR، سامانه تروپو ارتباطی، سامانه ارتباطی مفتاح، پهپاد کرار و پهپاد انتحاری در رژه گرامیداشت هفته دفاع مقدس حضور داشت.
تجهیزات به نمایش درآمده نیروی هوایی نیز شامل پهپاد آموزشی سفیر، پهپاد مهاجر ۲، پهپاد کمان ۲۲، موشک فکور ۹۰ هواپایه، موشک قادر هواپایه، موشک ستار و قائم، بمب هوشمند قاصد، پاد جنگ الکترونیک صحاب و شاهین، سامانه اخلالگر باند V/UHF بودند.
نیروی دریایی هم شیلتر مخابراتی، سامانه پرتاب موشک برد بلند ولایت ۳، اژدر مارک۴۶، اژدر اکسیژنی، اژدر الکتریکی، مین صدف، مین انفطار، مین کوسه، پهپاد باور ۵، پهپاد آرش، پهپاد صادق، پهپاد ابابیل۵، پهپاد چمروش، پهپاد یسیر، پهپاد هما و زیردریایی مرطوب السابحات ۱۵ را به نمایش گذاشت.

جستجو
آرشیو تاریخی